پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۳ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

جای خالی لارستان در سطح یک کشور/احیای فوتسال لارستان با اقدامات عملی و هدفمند

  برگزاری موفق جام رمضان در شهر لار نشان داد که می‌توان با یک برنامه‌ریزی هدفمند در راستای ایجاد انگیزه و حضور جوانان برومند خطه لارستان بزرگ در سطوح کشوری،…

 

برگزاری موفق جام رمضان در شهر لار نشان داد که می‌توان با یک برنامه‌ریزی هدفمند در راستای ایجاد انگیزه و حضور جوانان برومند خطه لارستان بزرگ در سطوح کشوری، ملی و بین المللی معرفی کرد تا از این طریق با توجه به استعداد، ظرفیت و زیرساختهای موجود، بهترین استفاده‌ها را برد.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، این مقاله خطاب به مسوولان ارشد لارستان اعم از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رییس اداره ورزش و جوانان، مسوول هیئت فوتبال، خیرین، ورزشکاران و سایرین است.

همانگونه که مستحضرید همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مسابقات فوتسال لارستان همچون سال‌های پیش از کرونا و با شور و هیجان بیشتر همچون سالهای دورتر با استقبال بی نظیر شهروندان و ورزش دوستان در حال برگزاری است که به این بهانه نکات بسیار مهمی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، باشد که با اقدام به موقع در راستای پیشرفت ورزش لارستان بزرگ موثر واقع شود.

این مسابقات با اقدامی ارزشمند از سوی هیئت فوتبال لارستان و همکاری شایسته مسئولین مجتمع فرهنگی ورزشی طوبی در سالن ورزشی ۳ هزار نفری این مجموعه در حال برگزاری است که هم ظرفیت و کیفیت فوق‌العاده سالن و هم محوطه بسیار زیبای بیرونی آن نظیر فضای مناسب به منظور پیاده روی، بازی کودکان، کافی شاپ، سینما و…، باعث شده لحظات و ساعات لذت بخش و شاد برای همشهریان رقم بخورد که جا دارد از زحمات دست‌اندرکاران که باعث فراهم آوردن این فضای دلنشین و مفرح شده اند قدردانی بعمل آید.

همچنین حضور خانوادها جهت تماشای بازی ها نیز از اقدامات و برنامه ریزی بسیار خوبی است که در این دوره انجام شده است.

در اینجا قصد داریم به بررسی مزیت‌ها و انتقادها از این رویداد مهم ورزشی اشاره کنیم که بسیار حائز اهمیت است و شاید کمتر به آن توجه شده است.

 

در ابتدا به برخی از محاسن این دوره جام رمضان لارستان اشاره می شود:

بازی‌های این دوره جام رمضان لارستان با حضور ۱۷ تیم از مناطق مختلف شهرها و روستاهای گراش، اوز و لارستان در حال برگزاری است که این مهم پس از سالها بسیار تحسین‌برانگیز است چرا که باعث رونق و پیشرفت ورزش به ویژه رشته ورزشی فوتسال و همچنین افزایش همبستگی و ارتباطات مردم منطقه خواهد شد.

استقبال پرشور و بی نظیر علاقه‌مندان از این مسابقات به نحوی که هر شب به طور میانگین حدود ۲ هزار نفر جهت تماشای بازی ها و حدود هزار نفر در محوطه مجموعه حضور پیدا می کنند که این خود تشویق جوانان و خانواده‌ها به سمت و سوی ورزش و دوری از بسیاری از معضلات را بدنبال خواهد داشت و انتظار می‌رود با ادامه برنامه‌ریزی برگزاری این قبیل مسابقات حتی در سطوح استانی و ملی و حتی بین‌المللی شاهد تداوم برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی باشیم.

همکاری هیئت فوتبال لارستان با مدیریت باشگاه‌ها و کاهش هزینه ورودی مسابقات به منظور شرکت بیشتر تیم ها از طریق رایزنی با خیرین و… را می توان از دیگر اقدامات ارزشمند در این خصوص برشمرد.

ورود بازیکنان و مربیان استانی و کشوری و حرفه‌ای یکی دیگر از محاسن این دوره است که باعث افزایش سطح کیفی مسابقات شده و زمینه انتقال و تبادل تجربیات را فراهم می آورد.

درآمدزایی هیئت فوتبال از طریق عقد قرارداد با بازیکنان به ویژه بازیکنان خارج از شهرستان، بلیط فروشی و… در صورتی که این هزینه ها فقط صرف پیشرفت فوتسال شود، بسیار عالی خواهد بود.

دراین مجال برخی نقدها نیز با هدف پیشبرد اهداف ورزشی بویژه رشته ورزشی فوتسال مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هزینه بالای بلیط فروشی، بسیاری از افراد علاقمند را از تماشای این مسابقات محروم می‌کند و اگر این هزینه‌ها کمتر یا حتی رایگان بود این استقبال چندین برابر می‌شد چرا که مدیریت مجموعه طوبی نهایت همکاری را با هیئت فوتبال داشته و هزینه های جانبی این مسابقات را می‌شد از درآمدهای دیگر مانند قرارداد بازیکنان، اسپانسر، کارتها و جریمه های انظباطی تیم‌ها که تابحال چندین مورد نیز انجام شده است، تامین کرد چرا که حضور بیشتر تماشاگران باعث رونق ورزش لارستان و ایجاد انگیزه در بین قشرهای مختلف مردم خواهد شد.

از طرفی انتظار است درآمدزایی حاصل از این مسابقات با برنامه‌ریزی مناسب، صرف پیشرفت فوتسال لارستان شود. متاسفانه با این همه پتانسیل سرمایه و امکانات، استعدادهای کم‌نظیر، سالن‌های مدرن و غیره لارستان در سطح استان و کشور هیچ نماینده‌ای ندارد.

حتی می‌توان بخشی از این درآمدها به تیم‌های شرکت کننده اختصاص داده شود که در واقع دلیل اصلی این درآمدها به خاطر شرکت آنها در مسابقات و حضور حامیان و علاقه مندان آنهاست.

همانگونه که گفته شد؛ به دلیل فعال نبودن فوتسال لارستان و نداشتن لیگ فوتسال و عدم آمادگی تیم‌ها(که فقط برای ماه مبارک رمضان تشکیل می شود) و آزاد گذاشتن تیم‌های شرکت کننده برای جذب بازیکن غیربومی، باعث شده فشار بسیار زیادی را به تیم‌های شرکت‌کننده به لحاظ فنی و به خصوص مالی متحمل شوند. این اتفاقات باعث کاهش اعتبار فوتسال لارستان و همچنین سرخوردگی و کاهش انگیزه مدیران باشگاه‌ها و بازیکنان بومی شده که بهتر بود در این خصوص مدیریت و برنامه‌ریزی حساب شده تری صورت می‌پذیرفت تا عدالت و تعادل برقرار شود مثلاً اینکه به تیم ها اجازه داده می‌شد که یکی دو بازیکن از خارج از شهرستان بیشتر جذب نکنند که به نظر می‌رسد در این خصوص نیز مسئله مالی در اولویت قرار داشته چراکه به ازای عقد قرارداد این بازیکنان مبالغ زیادی از سوی باشگاه ها به هیئت فوتبال پرداخت شده است.

بهتر بود از فضای ایجاد شده و موقعیت و حضور چند هزار نفری تماشاچیان، در راستای فرهنگ‌سازی و توسعه و ترویج برنامه های فرهنگی ورزشی استفاده می‌شد و اقداماتی همچون دعوت از خوانندگان مطرح بومی، برگزاری مسابقات فرهنگی، قرعه‌کشی از بین بلیط های تماشاگران، اهدای هدایایی در این خصوص، دعوت از پیشکسوتان و بزرگان فوتسال منطقه کشور و … صورت می پذیرفت که به نظر می‌رسد در این خصوص تمرکز و همفکری لازم صورت نپدیرفته است.

و در آخر حرف و در دل و دغدغه نویسنده به عنوان عضو کوچکی از این عرصه و بسیاری از جوانان فوتسالیست خطاب به مسئولین و مدیران باشگاه ها این است که آیا بهتر نیست به جای اینکه به صورت مقطعی یک سری مسابقات برگزار شود و هزینه های هنگفتی نیز صرف شود و همه این شور و هیجان و تلاش‌ها منحصر شود به یک مقطع زمانی خاص باشد، هنوز وقت آن نرسیده که همه این همت و تلاش ها صرف انجام یک کار اساسی، اصولی، برنامه‌ریزی شده، مداوم و هدفمند مانند تشکیل مدارس فوتسال، تشکیل تیم‌های منتخب جهت شرکت در مسابقات استانی و کشوری و… شود؟!

می‌توان با توجه به پتانسیل موجود به لحاظ استعداد، هزینه، تماشاگر و امکانات و ورزشگاه‌های باکیفیت که در منطقه وجود دارد، انگیزه‌ای باشد برای جوانان مستعد و لایق منطقه که بسیاری از اتفاقات خوب دیگر مانند معرفی بازیکنان مستعد به تیمهای برتر، معرفی لارستان بزرگ در کشور و… نیز در پی داشته باشد.

در پایان امید است مسئولین ذیربط به خواهش و خواسته اهالی ورزش بخصوص رشته ورزشی پرطرفدار و جذاب فوتسال احترام گذاشته و ضمن پاسخگویی، پیگیری های لازم در این خصوص صورت پذیرد تا به یاری خداوند و تلاش دلسوزان و خادمان لارستان بزرگ شاهد نتایج عملی این مسئله مهم و زیرساختی و خداپسندانه و درخشش جوانان برومند ونجیب این منطقه در سطح کشوری و ملی باشیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین