چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

پیگیری/فروش آب انبارها، وضعیت دهن شیر، دانشکده علوم قرآنی

چند مدتی است که در میان اقشار مختلف مردم بحثهایی در خصوص فروش آب انبارها و تغییر کاربری آن، وضعیت نامناسب دهن شیر که در مالکیت اداره اوقاف می باشد،…

چند مدتی است که در میان اقشار مختلف مردم بحثهایی در خصوص فروش آب انبارها و تغییر کاربری آن، وضعیت نامناسب دهن شیر که در مالکیت اداره اوقاف می باشد، میزان پیگیری های اداره اوقاف در خصوص راه اندازی دانشکده علوم قرآنی و غیره بحثهایی مطرح می باشد که جهت روشن تر شدن قضیه، مصاحبه ای با ریاست اداره اوقاف و امور خیریه ترتیب داده شد و وی اینگونه به سوالات پاسخ داد: 

حجه الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل بوستانی با بیان اینکه تمام امورات سازمان اوقاف و امور خیریه با مسائل شرعی مرتبط می باشد، تأکید کرد: به لحاظ سلسله مراتبی، فعالیتهای این سازمان تحت نظارت مقام معظم رهبری صورت می پذیرد و اگر قرار باشد موقوفه ای تبدیل به اَحسن شود، اذن حاکم اسلامی لازم است.

وی اضافه کرد: به خاطر پایبندی به شرع و شریعت، فروش موقوفه جائز نیست و هیچ کسی حق دخل و تصرف در آن را ندارد و اگر در برخی موارد بنا به استثنا قرار باشد در آن تغییری ایجاد گردد، نیاز به اذن حاکم اسلامی دارد که آن وقف نیز تبدیل به احسن می گردد و در نقطه ای مشابه یا بهتر از آن، وقف جدیدی صورت می گیرد تا اصل و هدف وقف به فراموشی سپرده نشود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان در پاسخ به این سوال که، علت به مزایده گذاشتن برخی آب انبارها که طی چند مدت اخیر بسیار رواج یافته است، گفت: واقفی که یک عمل خیر را انجام می دهد، به این منظور می باشد که برای مردم مایه خیر و برکت باشد و به همین دلیل در برخی از این آب انبارها یا تخریب شده و یا آبراهه مسیر انتقال آب به آن از بین رفته است و علاوه بر آنکه عملاً قابل بازسازی نیست و هیچ استفاده ای ندارد و از طرفی به لحاظ بهداشتی نیز، برای مردم موجب بروز مشکلات و ضرر شده است، با توجه به فتوای مقام معظم رهبری و قوانین موجود زمینها اجاره داده می شود و از منافع  و درآمد حاصل از آن، صرف امورات آبرسانی مثل: بازسازی آب انبارهای دیگر، خرید آبسردکن، ایجاد سقاخانه ها، خرید آب شیرین کن و غیره می شود که نیت اصلی واقف بوده است.

وی در جواب سوالی مبنی بر آنکه، نقش اداره اوقاف و امور خیریه در کسب مجوز و راه اندازی دانشکده علوم قرآنی بسیار موثر می باشد، چه اقدامی صورت داده اید؛ جواب روشن و قانع کننده ای ندادند و ما قضاوت را برعهده خوانندگان عزیز می گذاریم.

 

بوستانی گفت: اداره اوقاف از اعضای اصلی موسسین دانشکده علوم قرآنی است و در کنار آن ارگانها و افراد دیگری نیز درگیر می باشند. هرچند اقداماتی در گذشته در این زمینه از سوی برخی ها صورت گرفته ولی این مهم هنوز به سرانجام نرسیده است.

رئیس اداره اوقاف لارستان افزود: برای تأسیس این دانشکده یک سری مقدمات لازم است و متأسفانه هنوز نتوانسته اند آن مقدمات را فراهم کنند و مسئولین و کسانی که پیگیر هستند امیدواریم که انشاالله انجام شود.

وی درباره اقدامات صورت گرفته این اداره در مرمت و بازسازی برخی آثار تاریخی در حال تخریب لارستان، مثل: دهن شیر بازار قیصریه که مالکیت آن با اداره اوقاف و امور خیریه می باشد، گفت: مالکیت برخی آثار به موقوفه برمی گردد، اما از لحاظ خود آثاری، آن اثر ثبت آثار ملی میراث فرهنگی می باشد و بعبارتی این آثار، یک مکانی مشترک این دو ارگان محسوب می شود مثل: مسجد چهاربرکه بازار که با همکاری ویژه میراث فرهنگی در چندسال قبل بازسازی شد.

او خاطر نشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه لارستان ملزم به اجرای نیات واقفین می باشد و در صورت مشخص شدن منبع درآمد، مثل: درآمدی که از اجاره یک مکان وقفی مشابه آن از جمله: اجاره آب انبارهای تخریب شده و غیرقابل مصرف، از این طریق می توان از اجارات آن آب انباره  های دیگر را تعمیر کرد.

وی با ابراز تأسف از کمبود اعتبارات در بازسازی اماکن تاریخی در مالکیت اداره اوقاف و همچنین بزرگی منطقه، تلاشها به نتیجه ای نخواهد رسید و از مسئولین دیگر ادارات خواست تا همکاری لازم را داشته باشند.

بوستانی، اثر تاریخی دهن شیر را، از موقوفات غیرمتصرفی دانست و عنوان کرد: در اینگونه موارد اداره اوقاف فقط حق نظارت را دارد و مابقی کارها مثل: اداره کردن، پیگیری و سایر امورات مربوط به آن موقوفه برعهده فرزندان، وراث وقف کننده یا کسی که از طریق قانونی مجوز تولیت گرفته است، می باشد.

وی به واقفین و خیرین توصیه کرد تا با در نظر گرفتن نیازها، شرایط و اولویت بندی، از انجام کارهای وقف مشابه، غیرقابل استفاده و موازی کاری مثل: تعدد مساجد در یک روستا با جمعیت کم، خودداری کنند و یا عکس آن در روستاها و یا مکانهایی که حتی یک مسجد برای نماز خواندن وجود ندارد، مبادرت ورزند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با تأکید بر شناخت نیازها جهت وقف، افزود: واقفین می توانند با احداث بناهایی مانند: تأمین مسکن برای جوانان، ساخت اماکن علمی، آموزشی، بازسازی و تعمیر ساختمان امامزادگان و غیره زمینه های آبادانی و رفع مشکلات را فراهم نمایند.

وی با انتقاد از اینکه، خیر زیاد است ولی واقف زیاد نیست، تأکید کرد: برای ماندگاری دائمی یک عمل خیر، خیرین و نیک اندشان به ثبت اوقافی آن اقدام نمایند.

خبرنگار: حسن فراست

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین