یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

مصاحبه با یکی دیگر از نخبگان لارستانی

در ادامه سلسله مصاحبه های میلادلارستان با نخبگان لارستانی در سراسر دنیا این بار به سراغ یکی از لارستانی های عزیز رفتیم که متولد روستای خلور صحرای باغ بوده و…

در ادامه سلسله مصاحبه های میلادلارستان با نخبگان لارستانی در سراسر دنیا این بار به سراغ یکی از لارستانی های عزیز رفتیم که متولد روستای خلور صحرای باغ بوده و هم اکنون دانشجوی دکتری پیوسته مهندسی

شیمی در انشگاه ایالتی پنسیلوانیا آمریکا می باشد. شما هم با ما در تماس باشید. شناخت پتانسیل های نهفته لارستان در راستای توسعه امری ضروری است:

۱) به عنوان سوال اول یک بیوگرافی کلی از خود را برای ما بیا ن نمایید.(محل تولد- محل تحصیل و مقطع و رشته تحصیلی از ابتدا تا کنون و محل سکونت و تحصیل فعلی)

محمد رحیمی هستم، ۲۳ ساله و متولد روستای خلور بخش صحرای باغ لارستان. تحصیلات ابتدایی را در دبستان ایثار خلور سپری نموده و سپس برای تحصیل در مقطع راهنمایی در مدرسه نمونه دولتی شهید فراست لار پذیرفته شدم. مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی را نیز در دبیرستان نمونه دولتی شهید نصیری لاری گذراندم که در ادامه با شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۸۸ موفق شدم در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف تهران پذیرفته شوم. پس از سپری نمودن دوران کارشناسی در این دانشگاه، از ۶ دانشگاه در کشور آمریکا جهت ادامه تحصیل پذیرش گرفتم که نهایتا دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا را برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای پیوسته مهندسی شیمی انتخاب نمودم که از ماه آینده تحصیلاتم در این دانشگاه شروع خواهد شد.

۲)    آیا در حال حاضر در جایی مشغول به کار نیز می باشید ؟ارتباط شما با صنعت چگونه است؟

در طول دوران تحصیل در دانشگاه موفق به تکمیل چندین پروژه تحقیقاتی شدم که ماهیت تمام آنها کارهای آزمایشگاهی بود که بعضا منجر به پیشبرد صنعت می شد ولی بدلیل مشغول بودن به محیط آکادمیک دانشگاه، به طور مستقیم با صنعت همکاری نداشته ام.

۳) کمی از افتخارات خود بگویید. آیا تاکنون مقاله, تالیف, اختراع و عنوان پژوهشی در زمینه های مختلف علمی- فرهنگی – هنری داشته اید؟
تاکنون موفق شده ام ۳ عنوان مقاله را در ژورنال های بین المللی مرتط با مهندسی شیمی و محیط زیست به چاپ برسانم. ۶ عنوان مقاله نیز در کنفرانس های داخلی و بین المللی در حوزه های تخصصی گاز، تصفیه آب و نانومواد ارائه داده ام. همچنین به عنوان داور فوتبال و مربی هندبال با فدراسیون های فوتبال و هندبال همکاری دارم.

۴)     در شرایط فعلی در حوزه تخصصی شما چه میزان کشور ما نیازمند است؟
اگر ماموریت مهندسان شیمی را به سه دسته کلی تبدیل مواد خام به محصولات باارزش، طراحی و تولید اقلام مورد نیاز بازار و حفاظت و بهبود محیط زیست تقسیم بندی کنیم، کشور ما در حوزه های اول و دوم پیشرفت های چشم گیری داشته است و دانش فنی تولید مواد شیمیایی مختلفی را در اختیار دارد. ولی در حوزه سوم که مربوط به مسائل ایمنی و بهبود محیط زیست است، کشور به شدت نیازمند توجه و سرمایه گذاری می باشد. حتی در انتخاب گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، گرایش محیط زیست جزو آخرین اولویت های این گروه مهندسی برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد. در حال حاضر در واحدهای تولیدی و پالایشگاه ها، بیشترین تمرکز مربوط به بحث افزایش کمی و کیفی تولید می باشد و کمتر توجهی معطوف بخش مهم و خطیر مسائل و مشکلات محیط زیستی می باشد. این مشکل می تواند با وضع قوانین و تعریف استانداردهای معین برای فاضلاب خروجی از واحدها تا حدودی برطرف شود.

۵)    به عنوان یک لارستانی و با توجه به حوزه تخصصی خود جهت پیشرفت لارستان چه پیشنهادهایی خواهید داشت؟
شاید منطقی باشد اگر بگوییم لارستان از نظر پتانسیل های اقتصادی یکی از مناطق بی نظیر کشور به شمار می آید. ولی وجود سرمایه و پتانسیل اقتصادی به خودی خود نمی تواند باعث رشد اقتصادی منطقه گردد و مدیریت سرمایه رکن اصلی جهت دهی سرمایه به سمت تولید بهینه و مطلوب می باشد. در این راستا پیشنهاد بنده این است که کارگروه هایی تخصصی وجود داشته باشند که تمرکز و وظیفه آنها مطالعه امکان سنجی طرح های اقتصادی با توجه به شرایط خاص منطقه باشد. به عنوان مثال، کارگروه تخصصی مهندسی، مطالعات امکان سنجی واحد های تولیدی مشخصی را با توجه به شرایط بازار و نیاز منطقه انجام می دهد و نهایتا به این جمع بندی می رسد که آیا واحد تولیدی می تواند باعث سوددهی باشد یا خیر. این مطالعات علمی طرح، که کمبود آن در بخش های کلان نیز مشاهده می شود، نه تنها باعث بهره وری بیشتر و رشد پویای اقتصادی می شود، بلکه صاحبان سرمایه را نیز تشویق به تزریق سرمایه در منطقه ای که سرمایه گذاری در آن برپایه مطالعات علمی و با ریسک کم انجام می شود، می کند.

۶)    با توجه به این که خوشبختانه در منطقه لارستان بزرگ دانشگاه های مختلف دولتی- آزاد- پیام نور – علمی کاربردی  در حال فعالیت می باشند؛ شما به عنوان یکی از نخبگان این منطقه چه پیشنهاداتی جهت ارتقای علمی این دانشکده ها و تلاش آنها جهت نیل به اهداف کلان دارید ؟
دانشگاه بی شک می تواند یکی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصادی-فرهنگی و اجتماعی یک منطقه گردد ولی اینکه چه میزان این تاثیرگذاری می تواند مثبت باشد جای بحث دارد. همان طور که در بخش قبلی صحبت هایم اشاره کردم قبل از تاسیس  دانشگاه و یا دانشکده جدید، انجام مطالعات دقیق مطابق با شرایط منطقه امری ضروری است. حاصل نتایج این مطالعات باید این باشد که با توجه به شرایط ویژه شهرستان، چه رشته هایی در حال حاضر بیشتر مورد نیاز می باشد. از طرفی سرمایه داران را نیز باید تشویق نمود تا هم در بخش آموزش و هم در بخش بازارکار برای فارغ التحصیلان سرمایه گذاری نمایند. اگر این چرخه به درستی انجام شود، هم معضل بی کاری دانشجویان پس از فارغ التحصیلی حل می شود و هم صنعت بومی همیشه از نیروهای تخصصی و آموزش دیده بهره خواهد برد. نمونه بارز و موفق طرح های این چنینی را می توان دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه آزاد لامرد نام برد. شهرستانی که با توجه به نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و همچنین فازهای مختلف پارس جنوبی عسلویه، به تربیت نیروهای متخصص نیز روی آورده است.

۷)     به نظر شما با وجود پتانسیل های مختلف لارستان توانمندی توسعه در چه بخش هایی را بیشتر خواهد داشت؟
به نظرم بخش کشاورزی منطقه به شدت نیازمند توجه است. کشت با رویکرد سنتی علاوه بر بازدهی کمتر نسبت به روش های مدرن و پیشرفته، حجم بالایی از آب را نیز مصرف می کند که متاسفانه درصد زیادی از آن در طی فرایند آبیاری اتلاف می شود. این استفاده غیر بهینه از منابع زیرزمینی می تواند در آینده¬ی نزدیک مشکلات عدیده ای را برای لارستانی که هم اکنون نیز با مشکل کم آبی روبرو است، بوجود آورد. پیشنهاد من در وهله اول آموزش دادن کشاورزان سنتی و استفاده از نیروهای متخصص در این بخش و در وهله دوم اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی جهت حرکت به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه است.

از دیگر مواردی که به نظرم زمینه توسعه در آن وجود دارد، استفاده با برنامه و جامع از نیروی خیرین منطقه است. خوشبختانه یکی از مناطق ممتاز از نقطه نظر کمک های مردمی مسلما شهرستان لارستان می باشد، ولی متاسفانه نحوه استفاده از این سرمایه ارزشمند به خوبی مدیریت و برنامه ریزی نشده است. به عبارت دیگر، کمک های خیرین محترم بر اساس اولویت های مطابق با کارآفرینی و پیشرفت رتبه بندی نشده است و نوعی خلاء مدیریتی بین سرمایه خیرین و کار وجود دارد. مسلما تاسیس دفاتر خیریه متخصص و مسلط به نیاز های جامعه که با خیرین تعاملی سازنده داشته باشند، می تواند تا حد قابل قبولی این خلاء را پوشش دهد.

۸)    به عنوان سوال آخر میلادلارستان (وبسایت و نشریه) را چگونه می بینید؟ با توجه به روند جدید چاپ نشریه به ۲ شماره در هفته این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
نشریه میلاد لارستان به عنوان یکی از نشریه های محبوب چه در سطح شهر و چه در بخش های مختلف لارستان، می تواند نقشی کلیدی در ارتقای سطح زندگی، فرهنگ و آگاهی مردم داشته باشد. به نظرم این رسانه باید پلی میان مردم، به خصوص مردم بخش ها که کمتر صدایشان شنیده می شود، با مسئولان مرتبط باشد و فقط به ارائه گزارش و بیان خبر بسنده نکند، بلکه پیگیر مشکلات مردم نیز باشد.

از دیگر ابتکارات بسیار جالبی که این نشریه پیگیر آن است طرح گردآوردی بانک اطلاعاتی نخبگان لارستان است. اگر این رسانه بتواند ظرفیت های علمی شهرستان را به بخش صنعت و منابع سرمایه متصل کند بی شک در آینده ای نزدیک می توان چشم انداز روشنی را برای لارستان ترسیم نمود.

در آخر نیز از این فرصت استفاده می کنم تا از خانواده عزیزم که صمیمانه مرا تاکنون یاری نموده اند تشکر و قدردانی کنم و برای این نشریه مردمی نیز آرزوی موفقیت دارم.

با تشکر از این که وقت خود را به ما دادید.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین