چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6
لارستان در مقوله اهدای عضو در شهرهای زیر یک میلیون نفر کشور "هشتم" است:

تاکنون 10هزار کارت اهدای عضو در لارستان صادر شده است؛ چگونه در اهدای عضو سهیم شویم؟!

تصمیم سختی ست؛ تصمیم به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی در آن لحظات بحرانی. برخی هنوز فرد مرگ مغزی را زنده تلقی می کنند و به اهدای عضو رضایت نمیدهند….

تصمیم سختی ست؛ تصمیم به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی در آن لحظات بحرانی. برخی هنوز فرد مرگ مغزی را زنده تلقی می کنند و به اهدای عضو رضایت نمیدهند. صدای ضربان قلب فرد مرگ مغزی عادیست ولی واقعیت این است که این صداها به دلیل دستگاه های متصل به فرد است و متاسفانه ماندگار نیست. اصلی ترین عامل در رهسپار خاک شدن این اعضای با ارزش و عدم رضایت خانواده ها ، عدم آگاهی کامل جامعه از قطعی بودن مرگ مغزی است. پدیده مرگ مغزی غیر قابل برگشت بوده و تصمیم خانواده ها به اهدای عضو فرد مرگ مغزی ، موجب نجات جان بیماران نیازمند به پیوند میشود.

در ایران بالغ بر ۲۵ هزار بیمار چشم انتظار پیوند و تولدی دوباره هستند که از این بین روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و یا به عبارتی هر ۲ تا ۳ ساعت یک نفر و به بیانی دیگر سالانه ۳ هزار نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست میدهند. این در حالی ست که سالانه حدود ۵ تا ۸ هزار انسان با مرگ مغزی فوت میکنند و از این بین حدود ۳ هزار نفر آنان قابلیت اهدا دارند. ولی متاسفانه کمتر از یک سوم آنها به اهدا میرسند و عدم رضایت دو سوم دیگر خانواده های افراد مرگ مغزی، موجب خاکسپاری بالغ بر ۷ هزار عضو پیوندی در سال میشوند.

ساده تر آنکه اگر فقط نیمی از این اعضای خاکسپاری شده به بیماران نیازمند به پیوند میرسید هیچ کدام از آنان در لیست انتظار پیوند فوت نمیکردند. با فرهنگ سازی مناسب میتوان به هموطنان نیازمند پیوند ، کیفیت زندگی بالاتری را هدیه کرد. فقط کافیست به این موضوع فکر کنیم اگر خودمان در لیست انتظار باشیم آیا کسی هست به ما عضوی اهدا کند؟ ثبت نام برای کارت اهدای عضو راهی برای مشارکت در کار خیر و نهادینه سازی هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه و ارتقای آگاهی افراد و به منزله رضایت فرد نسبت به فرآیند اهدا میباشد. هر چند که در زمان مرگ مغزی رضایت خانواده شرط اصلی و نهایی برای تکمیل فرآیند اهدا میباشد ، اما ثبت نام فرد در زمان حیات خود ، به نحوی وصیت به ولی دم بوده و طبق آمار ۹۰ درصد احتمال رضایت و تصمیم گیری سریعتر و راحت تربرای خانواده هایی که به باور مرگ مغزی رسیده اند ، میشود.

موضوع اهدای عضو و زندگی بخشی به دیگران مقوله مهمی است که روز و سال نمی شناسد. اگرچه ۳۱ شهریور ماه روز ملی اهدای عضو در تقویم کشومان نام گرفته، اما با توجه به اینکه عامه مردم شاید با این امر مهم، خداپسندانه و نحوه مشارکت در آن چندان آشنایی نداشته باشند، به سراغ یکی از اعضای انجمن حمایت از بیماران کلیوی و سفیر اهدای عضو در لارستان رفتیم تا جزئیات بیشتری را با وی به گفتگو بنشینیم

سرکار خانم خرم بخت که سرپرست اداره طرح دانشکده علوم پزشکی لارستان بوده و در خصوص اهدای عضو در  مجموعه علوم پزشکی و همچنین  انجمن حمایت از بیماران کلیوی سالهاست فعالیت دارد در گفتگویی کوتاه با خبرنگار میلاد لارستان به سوالاتمان این گونه پاسخ داد:

میلاد لارستان:  تعداد افراد دارای کارت اهدای عضو در لارستان چند نفر است؟
در منطقه لارستان (لارستان و اطراف) تاکنون حدود ۱۰ هزار کارت اهدای عضو توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی لارستان صادر گردیده است.

میلاد لارستان:  مراحل تهیه کارت عضویت اهدای عضو چگونه است؟
متقاضیان با اطلاع از مشخصات شناسنامه ای و کد ملی و گروه خونی خود میتوانند به آدرس زیر مراجعه و پس از تکمیل فرم های مربوطه ، کارت اهدای عضو را دریافت نمایند. لازم به ذکر است به دلیل اینکه فرم ها میبایست حتما با امضا و اثر انگشت خود متقاضی تکمیل گردد ، امکان صدور کارت برای فرد غائب وجود ندارد.


متقاضیان می توانند در ساعات اداری به آدرس : لارستان. پشت بازار بزرگ. خیابان کارمندان. ستاد مرکزی دانشکده علوم پزشکی لارستان. طبقه اول. واحد یک. مراجعه و یا با شماره تلفن های ۰۹۱۷۴۲۶۲۷۶۰ و ۰۷۱۵۲۲۵۵۵۱۲ داخلی ۱۱۸ تماس حاصل فرمایند.

آدرس انجمن حمایت از بیماران کلیوی لارستان با مسئولیت جناب آقای یعقوب زارع : لارستان. بیمارستان امام رضا(ع) لار. دفتر نظام پرستاری. تلفن ۰۷۱۵۲۲۴۲۰۹۰


 میلاد لارستان: عضو اهدایی تحت چه شرایطی به فرد نیازمند اهدا میشود؟
ساختار اهدای عضو فرآیندی کاملا تخصصی ست. بطور خلاصه پس از انجام مراحل شناسایی، تشخیص، و تکمیل معاینات بالینی تایید مرگ مغزی توسط ۴ پزشک متخصص (شامل متخصص جراحی اعصاب، متخصص داخلی اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی) بصورت مجزا انجام می گیرد. همچنین بررسی نظرات متخصصین و تایید مرگ مغزی توسط یک پزشک از سازمان پزشکی قانونی به نمایندگی از قوه قضاییه و اخذ رضایت از خانواده مراحل بعدی کار است. سپس از فرد مرگ مغزی شده تحت شرایط و دستورالعمل های خاص پزشکی و دارویی برای حفظ و سالم ماندن اعضای قابل پیوند مراقبت میگردد و تا در مدت زمان طلایی، بررسی و تخصیص عضو به بیماران نیازمند پیوند، بر اساس اولویت ۱٫ سازگاری خونی و بافتی بیمار ۲٫ همخوانی سایز بدن گیرنده و اهدا کننده ۳٫ وخامت شرایط بالینی ۴٫ طول مدت انتظار در لیست پیوند ۵٫ فاصله مکانی شخص از واحد پیوند، صورت گیرد.

 

میلاد لارستان: چه اعضایی از بدن فرد مرگ مغزی شده قابل اهدا می باشد؟
قلب، ریه ها، کبد، روده کوچک، پانکراس و کلیه ها اعضایی هستند که جان ۱ تا ۸ نفر را نجات میدهد و بافت های نسوجی بدن مانند پوست، تاندون، غضروف، استخوان، قرنیه و… ۱ تا۵۳ نفر را از معلولیت رهایی میبخشد.

میلاد لارستان: وضعیت اهدای عضو در منطقه لارستان در مقایسه با آمارهای استانی و کشوری چگونه است؟
طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و طبق آمار ارائه شده از سوی خانم هدایتی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و مسئول پیوند اعضا دانشکده علوم پزشکی لارستان، از سال ۹۸ تاکنون با فداکاری خانواده های بیماران مرگ مغزی، تعداد ۱۶ مورد اهدای عضو در لارستان ثبت گردیده و نزدیک به ۴۰ مورد عضو اهدایی به بیماران نیازمند در انتظار پیوند زندگی دوباره بخشیده است.

در رتبه بندی کشوری بر اساس شهرستان های زیر یک میلیون نفر جمعیت ، لارستان در جایگاه هشتم قرار دارد. در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۳ مورد اهدای عضو در لارستان ثبت گردیده که این تعداد موجب پایین آمدن رتبه لارستان در سال گذشته در مقایسه با سایر شهرستانها شده که آگاه سازی و همراهی و همکاری بیشتری را میطلبد.

 

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین