پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۷ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

ساماندهی ورودی شهر، علت انتخاب کمربندی غربی لار برای ساخت مسکن است

شورای شهر لار: ساماندهی ورودی شهر، شاه‌بیت تصمیم شورای اسلامی شهر لار برای انتخاب کمربند غربی لار بوده است. به گزارش میلاد لارستان، نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر لار…

شورای شهر لار: ساماندهی ورودی شهر، شاه‌بیت تصمیم شورای اسلامی شهر لار برای انتخاب کمربند غربی لار بوده است.

به گزارش میلاد لارستان، نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر لار با اصحاب رسانه با موضوع ارائه گزارش درخصوص اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح جهش ملی مسکن در شهر لار، برگزار شد.

در این نشست خلیل نامدار رئیس شورای اسلامی شهر لار از همکاری و هم‌افزایی استاندار فارس، فرماندار ویژه لارستان، رئیس و اعضای قرارگاه جهادی تولید مسکن فارس و لارستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، منابع طبیعی، سازمان آب، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، اعضای شورای شهر، شهرداران، نماینده مالکین و غیره تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: از کلیه مالکین، وارثین و نمایندگان آنها که در خصوص توافق جهت عمران و آبادی و خانه‌دار کردن جوانان با دولت همکاری دارند، تشکر می‌شود.

وی با بیان اینکه نقطه پیشنهادی در نظر گرفته، منجر به زیباسازی ورودی شهر می‌شود، افزود: با اجرای این طرح، چندین محله از تنگنا خارج می‌شوند.

 

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۳۲۲ هکتار از زمین‌های واقع در حریم غربی شهر لار

نامدار با اشاره به اینکه بعد از یکسال پیگیری بلاخره دولت با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۳۲۲ هکتار از زمینهای ملی و خصوصی واقع در حریم غربی شهر لار در مجاورت بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی موافقت کرده است تصریح کرد از آنجایی که زمین دولتی ۱۵۰ هکتاری واقع در کمربندی شمالی فاقد مرغوبیت لازم برای اجرای طرحهای مسکونی بود و با توجه به تجربیات مسکن مهر پیشنهاد استفاده از زمین های خصوصی مالکین در دستور کار شورای اسلامی شهر لار و شورای تامین مسکن لارستان و استان قرار گرفت خاطرنشان کرد وجود زیرساخت های مناسب شهری و همچنین راه دسترسی مناسب در اراضی ۳۲۲ هکتاری واقع در حریم غربی شهر لار و فاصله بسیار مناسب تا مرکز تجاری شهر قدیم و مراکز خدماتی باعث شده که استاندار فارس و فرماندار لارستان نیز توجه ویژه‌ای به این پیشنهاد کرده و توافقات اولیه بسیار خوبی با نماینده مالک آن انجام شود، ادامه داد: آنچه در این طرح مورد توجه شورا و شهرداری لار بوده جلوگیری از توسعه منفصل شهر و کمک به انسجام بافت شهری و همچنین تعیین تکلیف زمین‌های با کاربری زراعی که در حریم شهر قرار گرفته و سالهاست به دلایل خشکسالی رها شده، بوده است.

این عضو شورای شهر لار با اذعان به اینکه باید الحاق این سطح وسیع از اراضی صرفاً با مشارکت مالکین در طرح نهضت ملی مسکن صورت پذیرد و ما سعی کردیم از این فرصت به گونه ای استفاده شود که ضمن تقویت اجرای طرح مسکن مالکین نیز از این طرح سود ببرند عنوان کرد همه واقع و گاهی که الحاق ۳۲۲ هکتار اراضی واقع در حریم غربی شهر لار به محدوده قانونی شهر از منظر شهر سازی و ضوابط توسعه شهرها کاری دشوار و زمانبر است که به لطف خدا و پشتوانه طرح نهضت ملی مسکن این فرصت مغتنم ایجاد شد به نحوی که در این طرح شاهد تکمیل طرح جامع و تفصیلی در اراضی حریم غربی شهر لار خواهیم بود.

امکان اتصال شهر قدیم به شهر جدید فراهم می‌شود

نامدار بیان کرد: این فرصتی است که امکان اتصال شهر قدیم را به شهر جدید فراهم می سازد و با الحاق بلوار شهید سلیمانی به محدوده قانونی شهر نیز مشکل راه دسترسی محلات قدیمی شهر را حل میکند یادآور شد انتخاب مکان مناسب برای اجرای طرح های انبوه سازی و همچنین افزایش کیفیت در ساخت و سازها تاثیر بسزایی در شکل گیری ساختار اجتماعی هر محله یا منطقه دارد.

 

 ساخت حدود هشت هزار واحد مسکونی آپارتمانی در ۸ طبقه

رییس شورای شهر لار با توجه به تعداد بیش از ۱۰۰۰۰ نفر ثبت نام کنندگان مسکن ملی در شهر لار که حدود هشت هزار نفر در آن ها نیز واجد شرایط دریافت مسکن ملی هستند و با توجه به پروژه های در حال ساخت چه به لحاظ مساحت ارز هر بلوک تراکم و تعداد واحد دولت متعهد به تامین زمین می تواند با الحاق ۳۲۲ هکتار از اراضی ملی و خصوصی حریم غربی شهر لار امکان ساخت حدود هشت هزار واحد مسکونی آپارتمانی در ۸ طبقه را در قدر سهم ۴۵ درصدی خود تصویر کند و این امر می‌تواند تواند در شکل گیری منظر شهری در ورودی لار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه با ابلاغ مصوبه جلسه قرارگاه جهادی مسکن استان فارس و به دستور فرماندار ویژه لارستان و رئیس قرارگاه جهادی مسکن لارستان کمیته ای متشکل از نمایندگان شورا و شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی لارستان و سایر دستگاه ها و نماینده مالکین تشکیل و در شورای اسلامی شهر لار مستقر شده که مسئولیت جمع آوری اطلاعات املاک و اسناد مالکیت واقع در عرصه ۳۲۲ هکتار را به عهده دارد، یادآور شد: یکی از الزامات الحاق اراضی ۳۲۲ هکتاری به محدوده، اجرای مقررات ماده ۲ بود که می بایست توسط اداره منابع طبیعی انجام می شد که با پیگیری فرماندار و مدیر کل منابع طبیعی استان فارس و مدیر منابع طبیعی لارستان این اقدام در کمتر از دو ماه انجام شد و اراضی منابع ملی شامل کوه ها و رودخانه ها به مساحت ۵۰ هکتار از کل عرصه مجزا و میزان ۲۷۲ هکتار مستثنیات در حریم غربی شهر لار آگهی پاسخ به استعلامات مربوطه اخذ شده است.

این عضو شورای شهر لار با ابراز خرسندی نسبت به همکاری و همراهی تعدادی از مالکین و یاوران شورا و معتمدین شهر در مدت ۵ هفته از مجموع ۲۰۰ پلاک ثبتی مستثنیات به مساحت ۲۷۲ هکتار تعداد ۱۲۵ پلاک شش دانگ و مشاعی و سی پلاک شش دانگ اوقافی به مساحت تقریبی ۱۶۰ هکتار شناسایی و با مالکان و نمایندگان آنها مذاکره و رضایت و موافقت آنها برای مشارکت یکپارچه در این طرح جلب شده است، بیان کرد: از آنجایی که تعدادی از پلاک ها فاقد اسناد مالکیت است سعی شده تا با هماهنگی قرارگاه جهادی نهضت ملی مسکن در استان فارس و لارستان و همچنین سایر دستگاه های متولی ویژه ادارات جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و همچنین واحد املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی لارستان موانع را برطرف و به کار سرعت بخشیده و نسبت به تنظیم قرارداد فی‌ما بین دولت و مالکین اقدامات لازم در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

حضور ۸۵۰ مالک زمین کمربند غربی در شورای شهر لار

نامدار با بیان اینکه خوشبختانه در این مدت کوتاه همراهی مالکین با شورای اسلامی شهر لار بسیار خوب بوده و در این مدت شاهد مراجعه قریب به ۸۵۰ نفر از مالکین و موکلین آنها در ساختمان شورای شهر برده ایم اضافه کرد: در بخشی از پلاک ها با تعدد مالک مشاعی مواجه هستیم و در بعضی از بلاک ها مالکین که در قید حیات نیستند با وارثان ها جلسات داشتیم در حال تکمیل مدارک تعیین نماینده برای آنها هستیم.

رییس شورای شهر لار با اشاره به اینکه در تعیین قدرالسهم مالکین در این توافق به عدد ۴۵ درصد رسید‌ه‌ایم که در نوع خود در کشور مشابه ندارد تصریح کرد انشالله با کمک مردم و دولت برای نخستین بار در کشور کاری کنیم که لحظه ملی مسکن را به نهضت اجتماعی مسکن کنیم.

براساس تکلیف قانونی می‌بایست طرح جهش ملی مسکن در زمین‌های دولتی ساخته شود

در ادامه زینل قنبری نماینده شورای اسلامی شهر لار در کارگروه مسکن شهرستان لارستان با بیان اینکه با توجه به ثبت‌نام‌های انجام شده، می‌بایست برای ۸ هزار نفر در شهر لار مسکن‌سازی شود، گفت: این حجم، شامل ۱۰ هزار نفر افراد فاقد مسکن در شهر لار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه براساس تکلیف قانونی می‌بایست برای طرح جهش ملی مسکن از زمین‌های دولتی استفاده شود، افزود: اگر در شهری زمین مرغوب پیدا نشد، می‌توان از زمین‌های بخش خصوصی استفاده شود.

مخالفت شهرداری و شورای شهر لار با زمین واقع در کمربندی بندرعباس

قنبری با اذعان به اینکه از حدود یکسال و نیم پیش بدلیل کمبود زمین در شهر لار، برای الحاق ۱۵۱ هکتار زمین در ضلع شمالی شهر لار در جوار کمربندی بندرعباس تلاش شده است، تصریح کرد: با بازدیدهای صورت گرفته، متوجه شدیم این زمین از مرغوبیت لازم برخوردار نیست و شورای شهر و شهرداری لار مخالفت خود را بصورت کتبی اعلام کردند.

وی با بیان اینکه برای جایگزین زمین فوق، شورای اسلامی شهر لار، بصورت کتبی زمین جدیدی را پیشنهاد داد، یادآور شد: برای متقاعد کردن دستگاههای اجرایی، ده‌ها جلسه چالشی در سطح استان و شهرستان برگزار شد و در نهایت در اواخر مهرماه سال جاری، با حمایت استاندار فارس، وزارت راه‌وشهرسازی متقاعد به مشارکت با بخش خصوصی برای تأمین زمین شدند.

این عضو شورای شهر لار با بیان اینکه مکان پیشنهادی، ۳۲۲ هکتار از زمین‌های مجاور کمربندی غربی لار در بلوار شهید سردار سلیمانی است، خاطر نشان کرد: زمین در نظر گرفته شده موجب حفظ شأن اجتماعی متقاضیان می‌شود و مثل سایر مابقی شهروندان، در نزدیکی شهر صاحب منزل می‌شوند.

ساخت مسکن در کمربند غربی برای متقاضیان ارزش افزوده دارد

قنبری مشارکت متقاضیان در طرح جهش مسکن را یک سرمایه‌گذاری برای آنان دانست و عنوان کرد: رشد اقتصادی که برای متقاضیان در کمربند غربی دارد، ۵ برابر زمین‌های حاشیه کمربندی بندرعباس خواهد بود و برای متقاضیان ارزش افزوده خواهد داشت.

خروج سه محله کوریچان، دم‌گاله و پاقلعه از بن‌بست

رییس سابق شورای شهر لار با اشاره به اینکه با اجرای طرح ملی مسکن در حاشیه بلوار سردار سلیمانی، سه محله کوریچان، دم‌گاله و پاقلعه از بن‌بست خارج می‌شوند، تأکید کرد: با آبادانی این بخش از شهر، زمین‌های مردم این محلات قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند و این مهم نقش بسزایی در بازآفرینی فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

نماینده شورای اسلامی شهر لار در کارگروه مسکن شهرستان لارستان با بیان اینکه جمع زیادی از مالکین زمین‌های موجود در کمربند غربی شهر لار، از اجرای طرح منتع می‌شوند، گفت: تاکنون بیش از ۸۵۰ سند از مالکین این زمین‌ها جمع‌آوری شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰۰ سند از سوی مردم با متراژهای یک تا ۱۰ هکتاری در اختیار ما قرار گرفته است که باعث می‌شود جمع زیادی از مردم بدین طریق نفع ببرند.

 

وی با تأکید بر اینکه با اجرای طرح مسکن در کمربند غربی لار، از توسعه منفصل شهر لار جلوگیری می‌شود، افزود: بیش از ۶۰ سال از ساخت شهرجدید لار می‌گذرد که طی این مدت هنوز شهرهای قدیم و جدید به یکدیگر متصل نشده است.

ساماندهی ورودی شهر، شاه‌بیت تصمیم شورای اسلامی شهر برای انتخاب کمربند غربی لار

این عضو شورای اسلامی شهر لار با اشاره به اینکه در صورت اجرای طرح در بلوار شهید سلیمانی، دسترسی ساکنین به همه خدمات تسهیل خواهد بود، تصریح کرد: ساماندهی ورودی شهر، شاه‌بیت تصمیم شورای اسلامی شهر لار برای انتخاب کمربند غربی لار بوده است.

ساخت مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر

قنبری با یادآوری این موضوع که ساماندهی ورودی شهر لار در زمره معضلات قدیمی و مطالبات مردم بوده است، خاطر نشان کرد: اگر دولت در این توافقات همکاری کند، ۱۰ هکتار زمین از مجموعه زمین‌های موجود در کمربند غربی لار به منظور ساخت مسکن برای خانواده‌های ساکن در مناطق آسیب‌پذیر نظیر اهالی مستقر در دامنه‌های قلعه و قدمگاه با مشارکت خیرین انجام داد که اثرات مثبتی به همراه دارد.

صرفه‌جویی مالی به نفع دولت

وی با بیان اینکه برای آماده‌سازی زیرساخت‌هایی نظیر تملک، خیابان‌کشی، جدول‌کشی، آب، برق، گاز، تلفن و غیره در زمین‌های ۱۵۱ هکتاری کمربندی بندرعباس قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان به دولت هزینه تحمیل می‌کند، ادامه داد: یکی دیگر از حُسن‌های انتخاب زمین کمربند غربی آن است که اختلاف ۱۰ ساله بین مالکینی که کمربندی از زمین آنها عبور کرده و اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان حل و فصل می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر لار با تأکید بر اینکه انتخاب زمین حاشیه کمربندی غربی برای متقاضیان، مالکین، مردم و دولت اثرات و مزایای خوبی نسبت به سایر مناطق دارد، گفت: علت اصرار شورای اسلامی شهر لار بر تعیین این زمین در این نقطه از شهر آن است که مانع تکرار تجربه نادرست انتخاب زمین همچون مسکن مهر نباشیم.

مشارکت و تحویل اسناد توسط مالکین

قنبری از مالکین زمین‌های موجود در کمربند غربی لار خواست تا در اسرع وقت اسناد مربوطه را به نمایندگان آنها مستقر در دفتر شورای اسلامی شهر لار تحویل دهند.

خدمات‌دهی شهرداری لار به اندازه یک شهر ۲۷۰ هزار نفری!!

وی با اذعان به اینکه خدماتی که در حال حاضر شهرداری لار با توجه به پراکندگی شهر دارد، متناسب با یک شهر ۲۷۰ هزار نفری است در حالی که جمعیت کنونی ما ۷۰ هزار نفر است، ادامه داد: به عبارتی شهرداری لار از درآمد یک شهر ۷۰ هزار نفری برای یک شهر به اندازه جمعیت ۲۷۰ هزار نفری است که نمونه بارز آن پراکندگی در ساخت مسکن مهر است.

عکس از ریحانه دوست‌کامی

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “ساماندهی ورودی شهر، علت انتخاب کمربندی غربی لار برای ساخت مسکن است”

  1. ناشناس گفت:

    احداث کمربندی برای حل معضل ترافیک درون شهری برای خودروهایی است که قصد عبور از شهر وحرکت به طرف شهرهای مجاور را دارند. خودروهای ورودی عموما با سرعت بالا از کمربندی ها عبور می کنند. لذا احداث ساختمان های مسکن ملی برای جمعیت حدود ۸۰۰۰ نفر در حاشیه کمربندی خطرناک وموجب تصادفات زیاد خواهد شد. به علاوه زمین های این محدوده عموما اراضی کشاورزی است وبا توجه به قانون منع تغییر کاربری اراضی وباغها عملی غیر قانونی است. اگر هدف اتصال دو شهر جدید وقدیم است اراضی حد فاصل مسیرهای شهر جدید به شهرقدیم وخور به شهر قدیم بسیار مناسب تر است.

  2. لاری گفت:

    سلام
    چرا مسکن ملی در ادامه شهرک صابرین ساخته نشود؟

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین