یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

شهر لار آماده برگزاری جشنواره حلوا مسقطی‌لاری

شهر لار آماده برگزاری جشنواره حلوا مسقطی‌لاری با ۴ شب نمایشگاه، ۳ کارگاه آموزشی و ۲ شب جشن عیدانه خواهد بود. شهر لار؛ مرکز لارستان بزرگ؛ اولین خاستگاه حکومت اسلامی؛…

شهر لار آماده برگزاری جشنواره حلوا مسقطی‌لاری با ۴ شب نمایشگاه، ۳ کارگاه آموزشی و ۲ شب جشن عیدانه خواهد بود.

شهر لار؛ مرکز لارستان بزرگ؛ اولین خاستگاه حکومت اسلامی؛ دیار عالمان و مجاهدانی همچون سیدعبدالحسین لاری، حضرت آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی، آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری و آیت‌الله سیدمحمد حسین نسابه. شهر خیرین و نیک اندیشان؛ خونگرمی و سخاوت مردمانش زبانزد خاص و عام. مهد علم و فرهنگ و هنر؛ قیصریه، باغ نشاط، قلعه اژدها پیکر، کاروان‌سراها، ساباط‌ها و آب‌انبارهایش نوازشگر چشم رهگذران و کباب کنجه لاری آن، لذت‌بخش دل مهمانان و حلاوت حلوای مسقطی‌اش؛ شهدِ کامِ مسافران.

مردمان این دیار، چهار سال پیش یعنی فروردین ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نخستین جشنواره حلوای مسقطی لاری؛ مهمانانی را که از اقصی نقاط کشور به لارستان آمده بودند، گرد هم جمع کردند و با این سوغات دوست داشتنی و پرآوازه شهرشان، کام همه را شیرین کردند.

حالا پس از گذشت چهار سال و وقفه ایجاد شده به دلیل همه‌گیری کرونا، شهرداری و شورای اسلامی اسلامی شهر لار از چند ماه پیش، برگزاری این جشنواره را دستور کار خود قرار داد.

پس از جلسات متعدد شهرداری و شورا با فعالان فرهنگی و اعضای صنف حلواسازان و ادارات متولی فرهنگ و هنر شهرستان، برگزاری این جشنواره با عنوان “دومین نمایشگاه و جشنواره حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک رمضان لارستان” در روزهای ۷ تا ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ یعنی به مدت چهار شب در دستور کار قرار گرفت.

به‌سرعت کارگروهی ویژه تشکیل و قرار شد این جشنواره در سطح ملی و با حضور مهمانانی از پایتخت و مرکز استان در محل بوستان ملت لار (پارک شهر)، همراه با دو شب جشن عیدانه برگزار شود.

هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و همه برای این رویداد بزرگ فرهنگی لحظه‌شماری می‌کردند و حالا کمتر از یک روز تا برگزاری این جشنواره باقی مانده. رسانه‌های برخط و مکتوب کشوری و استانی و محلی، به زیبایی تمام از این رویداد بزرگ فرهنگی خبر داده‌اند.

اگر در ورودی‌ها و سطح شهر لار دوری بزنیم، شاهد تبلیغات محیطی این جشنواره خواهیم بود. به نحوی که هر مسافری وقتی به این شهر وارد می‌شود به‌راحتی می‌داند یک رویداد فرهنگی در حال انجام است و با سهولت به محل برگزاری راهنمایی می‌شود.

مراحل آماده‌سازی محل برگزاری مراسم یعنی بخش ورودی بوستان ملت (پارک شهر) از چند روز پیش آغاز شده است.

مجموعه مدیریت شهری لار، فعالان فرهنگی شهرستان، صنف حلواسازان و همه و همه در تلاش‌اند تا این رویداد بزرگ فرهنگی در سطح ملی و به زیبایی تمام رقم بخورد.

“دومین نمایشگاه و جشنواره حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک رمضان لارستان” شامل غرفه‌های حلوای مسقطی، صنایع دستی، اغذیه و شیرینی و نان‌های محلی لارستان است که در مجموع شاهد ۲۰ غرفه در این نمایشگاه خواهیم بود.

در جشن بزرگ عیدانه هم که در شب‌های پایانی جشنواره یعنی روزهای ۹ و ۱۰ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد، هنرمندانی از لارستان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در این جشن نیز به معرفی این سوغات شیرین لارستان بیشتر پرداخته خواهد شد.

جشن بزرگ عیدانه با برنامه‌های شاد و متنوع همراه خواهد بود.

گفتنی است حلوا مسقطی لاری و فرایند تهیه، پخت و تولید آن در تیرماه ۱۳۹۸ در فهرست میراث ناملموس کشور به شماره ۲۰۰۳ ثبت شده است.

سید کامران علوی-مدیر روابط عمومی شهرداری لار:

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین