شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

وحدت فراگیر شیعه و سنی برای انتخاب نماینده‌ای در قواره پنج شهرستانِ بزرگ

تا انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک به ۹ ماه باقی مانده است و به تدریج قلم‌زنی و گمانه‌زنی در این خصوص در سطح رسانه‌ها شکل می‌گیرد. در این باره، حجت محبی‌پور…

تا انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک به ۹ ماه باقی مانده است و به تدریج قلم‌زنی و گمانه‌زنی در این خصوص در سطح رسانه‌ها شکل می‌گیرد.

در این باره، حجت محبی‌پور از فعالان سیاسی اصولگرا در لارستان با تنظیم سایه مقاله‌ای در سه بخش با عنوان «برای خاک، برای ریشه» به تحلیل انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم پرداخته است که در زیر بخش دوم این یادداشت را می‌خوانیم:

همه نیک می‌دانند که انتخاب تنها یک نماینده برای پنج شهرستان تا چه اندازه رقابت منطقه‌ای را به راه می‌اندازد. لارستان، خنج، گراش، اوز، جویم همگی شهرستان مستقل هستند در کنار هم تنها می‌توانند یک صندلی نمایندگی را داشته باشند.

از سال ۱۳۶۹ و پس از جدا شدن حوزه انتخابیه لامرد از لارستان و یک نماینده شدن این حوزه انتخابیه، از شهرستان‌های مختلف این حوزه انتخابیه و حتی از بخش‌ها کاندیداهای مختلف وارد رقابت شده‌اند. آن مقطع حوزه انتخابیه لارستان همه در پیکره‌ی یک شهرستان تعریف می‌شد اما اکنون این حوزه انتخابیه دارای ۵ شهرستان است.

هر ناظر بیرونی اگر صادقانه و بدون تعصب به گذشته بنگرد، معترف می‌شود که بلوغ و درک سیاسی مردم شهر لار هرگز باعث نشده تا مسئولان و متولیان آن یک طرفه و تمامیت‌خواهانه برنامه‌ریزی کنند.

یعنی برخلاف برخی شهرستان‌ها که حتی داشتن کاندیدا از جایی بجز مرکز حوزه انتخابیه را تاب نمی‌آورند؛ تاکنون از مرکز حوزه انتخابیه یعنی شهر لار ـ هرگز تلاشی برای خالی کردن زمین رقابت و تمرکز دادن کاندیداها صرفاً در شهر لار صورت نگرفته است.

در همه دوره‌ها کاندیداها از همه بخش‌ها و شهرستان‌ها با هم رقابت کرده‌اند و در همین دور گذشته حتی اهل سنت منطقه که از ابتدای انقلاب تاکنون کاندیدای مستقل نداشتند، دارای یک کاندیدا شدند.

شاهد دیگر بر این مدعا نیز از مجلس اول در اوایل انقلاب آورده شد که مردم لار هر دو نماینده‌ی شهرستان را به افراد غیرلاری اختصاص داده و اهالی دیگر مناطق این انتقاد از تفکر افراطیِ مردم لار را جار زدند.

متأسفانه همواره شهر لار توسط شهر رقیب منطقه‌ای متهم به خودکامگی شده و اکنون نیز سعی وافری انجام می‌شود تا بی‌اخلاقانه اجماع علیه لار را با تحریک احساسات سایر مناطق به راه بیندازند.

اما در این سال‌ها لار هرگز سدکننده‌ی پیشرفت و توسعه سایر مناطق نشده است. مثلاً بخش خنج در دوران استانداری ـ نمایندگی و فرمانداری اهالی بومی شهر لار به شهرستان خنج ارتقاء یافت و بخش اوز در زمان نمایندگی یک لاری به شهرستان مستقل تبدیل شد. صفرتاصد ارتقای شهرستان جویم نیز توسط استاندار دولت تدبیر و امید (رحیمی) به همراه ۷ شهرستان دیگر (با انگیزه‌ی ایجاد رضایت سیاسی در آن مناطق) پیگیری شد.

جویم با ۷۰ سال سابقه بخشداری محق به ارتقاء بود اما ای کاش در همان ایام نماینده‌ی حوزه انتخابیه حساسیت و واگرایی احتمالی در بنارویه را پیگیری می‌کرد.

البته ابلاغ ارتقای جویم در ابتدای سال گذشته با مدیریت و تدبیر معاون وقت سیاسی امنیتی استانداری فارس که یک فرد لاری بود؛عملیاتی شد تا در این مرحله نیز همراهی مدیران لاری در توسعه و پیشرفت بخش ها به اثبات برسد.

در همه این سالها سایر بخش‌ها و نواحی نیز امید به ارتقاء را از شهر لار پیگیری کرده‌اند و چه در زمان حیات حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی و آیت‌الله موسوی لاری و چه بعد از آن، این خواسته‌ها مورد موافقت قرار گرفته و تنها در حاشیه، قید و شرط کسب برخی منافع و رفع نیازهای مرکز شهرستان مطرح شده است.

به جرأت می‌توان گفت در بعد از انقلاب از پیکره‌ی هیچ شهرستانی در کل کشور به اندازه لارستان، شهرستان جدید ایجاد نشده است و اکثر این مناطق نیز با همراهی بزرگان لاری به این ارتقاء‌ها رسیده‌اند.

در مسئله شهرستان شدن گراش نیز لاری‌ها هرگز مخالف ارتقاء نبودند و خواهان آن بودند تا ابتدا لار به استان یا حداقل فرمانداری ویژه ارتقاء یابد و سپس این جدایی اتفاق ببیفتد که متأسفانه عملکرد بد و نسنجیده‌ی استانداری فارس و ارائه طرحی برای جدا شدن دو بخش مهم لارستان یعنی اوز و بیرم در کنار گراش، موجب نارضایتی شدید مردم لار و اهالی اوز و بیرم گردید.

بی‌تردید اگر آن روز مردم لار به پای اوز و بیرم نمی‌ایستادند، این دو منطقه تا ده‌ها سال دیگر نیز ذیلِ شهرستان گراش خیال ارتقاء به شهرستان را نمی‌توانستند در نظر بیاورند.

اینها حقایق تقسیمات کشوری در لارستان است که به عنوان نوک پیکان شوراندن مناطق علیه مرکز حوزه انتخابیه برای کسب چند صد رأی در حال بهره‌برداری است.

دشمن تراشی از مرکز حوزه انتخابیه در پیشگاه برادران و خواهران عزیز شهرستان‌ها و بخش‌های حوزه انتخابیه ناجوانمردانه‌ترین وجه کسب رأی و منفعت است که متأسفانه افرادی بدان دست می‌زنند…

بی‌تردید اجماع جناح‌های سیاسی در لار و انتخاب یک کاندیدای واحد از شهر لار، مقدمه‌ای برای وحدت فراگیر با سایر مناطق بخصوص شهرستان‌های خنج و اوز و جویم و بخش‌های تابعه لارستان یعنی بنارویه، بیرم و صحرای باغ خواهد شد.

این وحدت فراگیر، با انتخاب یک نماینده در حد و اندازه پنج شهرستان و در قواره‌ی ملی و همطراز با نام و اعتبار جامعه‌ی تشیع و تسنن و با صدها سال سابقه‌ی همدلی و وحدت نمونه و تحسین برانگیز (حتی در کلام رهبری) تکمیل می‌شود.

اهالی این حوزه انتخابیه می‌توانند دست در دست یکدیگر، گوی سبقت را در پیشرفت و توسعه از سایر شهرستان‌های رقیب در سطح استان بربایند.

جدا شدن از جنجال‌های رقابت منطقه‌ای که دسیسه‌ای از جانب سایر حوزه‌های انتخابیه است؛ و داشتن یک نماینده با تجربه، انقلابی و دارای وجهه و اعتبار ملی و بین‌المللی چاره‌ساز برای لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم و بخشهای تابعه آنهاست؛ تا به عنوان نمونه برای حفظ جانشان در جاده‌ی مرگ، هر روز خون گریه نکنند.

ادامه دارد…

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “وحدت فراگیر شیعه و سنی برای انتخاب نماینده‌ای در قواره پنج شهرستانِ بزرگ”

  1. اوزی از سر دلسوزی گفت:

    وحدت فراگیر شیعه و سنی تنها در سایه. برابری. وعدالت. ومساوات در حقوق. اجتماعی ایجاد و پایدار باقی میماند با شعار ونوشته وحشن وسرور. ایجاد نمیشود وقتی پس از ۴. سال از شهرستان شدن اوز هنوز بسیاری از ادارات کلید ی ومورد نیاز مردم. در اوز مستقر نشده است ونماینده مردم هم چندان پیگیر آن. نیست ویا هیچ پروژه دولتی. دراین شهرستان درحال اجرا نیست. آخر مردم خوب. ونیکوکار. وخیراندیش. اوز. چگونه این مسایل. را تجزیه و تحلیل کنند ؟؟!!

  2. لارستانی. غیر لاری گفت:

    برای اینکه این وحدت شیعه و سنی پایدار بماند باید اصول مساوات وعدالت در همه امورات زندگی. واجتماعی مردم منطقه به صورت متعادل وبرایر باشد. وگرنه. این وحدت تنها در شعار. میماند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین