شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

وسایل قدیمی و پرخاطره لارستان؛ کَتَکُرسی

    وسایل در فرهنگ و تاریخ مردم لارستان جایگاه ویژه ای دارد وسایل قسمتی از زندگی مردم و جز خاطرات و تاریخ ما به حساب می آید. هر چند…

 

 

وسایل در فرهنگ و تاریخ مردم لارستان جایگاه ویژه ای دارد وسایل قسمتی از زندگی مردم و جز خاطرات و تاریخ ما به حساب می آید. هر چند بسیاری از این وسایل اکنون مورد استفاده نیست اما قسمتی از تاریخ و فرهنگ ما است؛ که برای ماندگاری و آشنایی نسل های آینده جا دارد در حافظه تاریخی امان، ثبت و ضبط شود.

کَتَکُرسی

جنس این وسیله از تخته بود. چهار پایه ای داشت به ارتفاع حدود نیم متر که این وسیله را از زمین بالاتر نگه می داشت. سپس صندوقی به شکل مکعب مستطیل، که طول آن به یک متر و عرض و ارتفاع آن به نیم متر می رسید روی این چهار چوب وصل می شد. کاربرد این صندوق همانند کابینت آشپزخانه امروزی بود. وسایل از قبیل داروهای گیاهی و بعضا خوراکی برای اینکه دور از دسترس حشرات قرار گیرد درون آن قرار می دادند. درب دو لنگه ای کوچکی داشت؛ برای باز و بسته کردن و قفل کردن آن از چفت و زلفین استفاده می شد.

نجارهای لارستانی با هنرمندی خاص برای زینت دادن و زیبا کردن این وسیله از میخ و تکه پارچه و آینه های گردی شکل در اطراف آن استفاده می کردند.

روی آن نیز رختخواب و لحاف و بالشت قرار می دادند.

نگارنده: صمد کامجو

ف ۱۱۰

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین