یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

خواناسازی قلعه اژدها پیکر لار/ کشف شواهد کوره ساخت سفال

  نخستین فصل کاوش باستان‌شناسی و دومین فصل از مطالعات باستان‌شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار در استان فارس با عنوان «خوانا سازی قلعه اژدها پیکر لار» به پایان رسید….

 

نخستین فصل کاوش باستان‌شناسی و دومین فصل از مطالعات باستان‌شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار در استان فارس با عنوان «خوانا سازی قلعه اژدها پیکر لار» به پایان رسید.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: محوطه قلعه اژدهاپیکر به وسعت ۲۰ هکتار در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه­‌ای طبیعی قرار گرفته است.

او افزود: این محوطه از سه پشته شمالی، میانی و جنوبی تشکیل شده و توسط دیواری دفاعی محصور می­‌شده که در فواصل مشخص برج‌­های دیده­‌بانی در آن تعبیه شده بود، که امروزه بقایای آن قابل مشاهده است.

این باستان‌شناس تصریح‌ کرد: نتایج حاصل از نخستین فصل مطالعات باستان‌شناسی قلعه اژدها پیکر، پیشینه استقرار در این محوطه را دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی معرفی می­‌کند که تا اواخر دوره قاجار سکونت در آن ادامه داشته است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه گروه کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی اسلامی قلعه اژدهاپیکر لار با هدف شناسایی پیشینه استقراری، شیوه معماری و مطالعه جایگاه اقتصادی و صنعتی، کاوش در این محوطه را آغاز کرد افزود: در بررسی باستان‌شناسی فصل پیشین، قدیمی­‌ترین آثار فرهنگی از قسمت شمالی و پشته شمالی محوطه بدست آمد.

ابوالاحرار اظهار کرد: بر پایه این نتایج و با هدف شناسایی و خواناسازی معماری پشته شمالی، شمال شرقی این بخش، مورد کاوش قرار گرفت و بخش شرقی از یک بنای مستطیلی شکل شناسایی شد.

او گفت: این قسمت از بنا شامل سه اتاق است که هر اتاق با درگاهی به قسمت غربی مرتبط می­‌شود، به نظر می‌­رسد که قسمت غربی راهرویی است برای دسترسی به فضاهای مختلف بنا، اتاق جنوبی با ابعاد۳۴۰ در ۲۹۰ سانتیمتر با یک دیوار باریک از جنس خشت‌­های عمودی و ملات گچ از فضای معماری میانی جدا شده است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه در اتاق میانی چهار خمره سفالی نگهداری آذوقه یافت شد که در داخل و اطراف یکی از ظروف بقایای خرما وجود داشته است، گفت: اتاق شمالی شامل ۲ درگاه در سمت شرق و غرب است که طاقچه‌ای با تزئینات گچبری در گوشه جنوب شرقی آن قرار گرفته و مواد فرهنگی بدست آمده از این فضای معماری متعلق به قرون ۵ تا ۷ هجری قمری است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی افزود: در این پژوهش میدانی، مرکز محوطه قلعه اژدها پیکر حدفاصل پشته میانی و شمالی نیز به منظور دستیابی به بخش صنعتی، مورد کاوش قرار گرفت و در اولین لایه استقراری بر روی بستر طبیعی تپه، شواهد کوره ساخت سفال­ بدست آمد.

او با اشاره به کشف ابزار مرتبط با کارگاه‌های ساخت سفال در بررسی فصل گذشته در این محدوده اظهار کرد: یکی از موارد با ارزش در مطالعات باستان‌شناسی محوطه قلعه اژدهاپیکر تداوم سکونت از قرن پنجم تا قرن هفتم هجری قمری است و این در حالی است که اکثر محوطه­‌های مرتبط با آن، از جمله بندر سیراف تا قرن ششم دارای سکونت بوده و پس از آن متروک می­‌شوند، شواهد باستان‌شناسی در این محوطه، می­‌تواند تحولات تاریخی در این بازه زمانی را مورد بررسی قرار دهد.

ابوالاحرار در پایان گفت: با توجه به قرار گرفتن قلعه اژدهاپیکر در محدوده شهری و دسترسی آسان به آن، با تداوم کاوش باستان‌شناسی و خواناسازی تمامی معماریِ موجود در پشته شمالی، می­‌توان امید داشت که این محوطه تبدیل به سایت موزه شده و مورد بازدید پژوهشگران و علاقه‌­مندان قرار گیرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۵:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین