یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ایجاد داروخانه بیماران خاص در لار، اوز و خنج/هر نوزاد در ماه ۱۰ عدد سهمیه شیرخشک یارانه‌ای دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان از ایجاد داروخانه منتخب بیماران خاص و صعب العلاج در لار، اوز و خنج خبر داد و گفت: سهمیه هر فرزند ۱۰…

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان از ایجاد داروخانه منتخب بیماران خاص و صعب العلاج در لار، اوز و خنج خبر داد و گفت: سهمیه هر فرزند ۱۰ عدد در هر ماه است که خانواده ها با قیمت یارانه ای می توانند شیرخشک مورد نیاز نوزاد را تهیه کنند.

به گزارش میلاد لارستان دکتر سپیده پویا در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه حوزه غذا و دارو شامل پنج بخش دارو، آرایشی بهداشتی، مکمل ها، آزمایشگاه و تجهیزات پزشکی است، اظهار داشت: از اقدامات مهمی که در حوزه دارو و مواد تحت کنترل صورت گرفته می توان به ایجاد داروخانه منتخب بیماران خاص و صعب العلاج در لار، اوز و خنج به صورت جدا اشاره کرد تا این بیماران به داروهای خود به راحتی دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته این نوع داروخانه فقط در لار بود که هم اکنون در هر سه شهرستان ایجاد شده است، افزود: همچنین ۸ باب داروخانه جدید در کل منطقه تاسیس شده تا روستاها نیز دسترسی راحت تری به داروها داشته باشند و سهمیه دارویی شهرستان نیز افزایش یابد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان وظیفه دیگر حوزه غذا و دارو را رصد و پایش تمامی داروخانه های تحت پوشش به منظور کاهش احتکار و گران‌فروشی ها دانست و تصریح کرد: یک مرکز ملی رسیدگی به شکایات و دسترسی به داروهای عادی و کمیاب با شماره ۱۹۰ ایجاد شده که کارشناسان در ساعات اداری پاسخگوی مردم خواهند بود.

این مسئول از کسب رتبه برتر با امتیاز کامل در جشنواره شهید رجایی خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه طبیعی، سنتی و مکمل در واقع کار آن نظارت بر عطاری هاست و به هر حال ممکن است در عطاری ها محصولاتی توزیع شود که قاچاق یا غیر بهداشتی باشد که در این موارد با واحد برخورد خواهد شد.

دکتر پویا مهم ترین چالش ها در بحث مکمل ها را کمبود شیرخشک دانست و ادامه داد: خوشبختانه با توجه به واردات این حوزه کمبودها تا حدی رفع شده است.

وی با اذعان به اینکه تمام شیرخشک ها با ارائه کدملی و شناسنامه نوزاد در داروخانه ها به خانواده تحویل داده می شود، یادآور شد: سهمیه هر فرزند ۱۰ عدد در هر ماه است که خانواده ها با قیمت یارانه ای می توانند شیرخشک مورد نیاز نوزاد را تهیه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه اگر کودک در یک ماه باز هم به شیرخشک نیاز داشت تا ده عدد شیرخشک نیز به صورت غیر یارانه ای به کودک تعلق خواهد گرفت، عنوان کرد: جهت اتباع غیر ایرانی نیز شیر خشک یارانه ای در صورت داشتن کد ده رقمی اتباع به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه شیرخشک در سه دسته تقسیم بندی می‌شود، گفت: شیر خشک شماره اول برای کودکان تا شش ماه قابل استفاده است، شیرخشک شماره دو از شش ماه تا یک سال و شیر خشک شماره سه از یک سال تا دوسال قابل مصرف است.

دکتر پویا بیان کرد: رخی نوزادان با تشخیص پزشک اطفال ممکن است بالای دو سال نیز نیاز به شیرخشک داشته باشند اما برای کودکان بیش از شش سال شیرخشک یارانه ای قابل دریافت نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه حوزه بعد اداره غذا و دارو نظارت بر مواد غذایی است که بر روی حدود ۴۰ کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی و آرایشی بهداشتی را شامل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه لارستان قطب تولید حلوا مسقطی کشور است که بیشترین صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه حلوا مسقطی را داراست و به همین سبب این نظارت ها بر روی کارگاه های حلوا مسقطی نیز به صورت ویژه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمام مراحل صدور، تمدید و اخذ مجوز واحدهای تولیدی و آرایشی بهداشتی در لارستان صورت می گیرد و نیازی به حضور در مرکز استان نیست، ادامه داد: همچنین کارگاه های مختلف فرهنگی نیز در حوزه غذا و دارو برگزار شده تا شرکت کنندگان کالاهای دارای اصالت و غیر قاچاق را تشخیص دهند.

این مسئول با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی لارستان در بین دانشگاه های منطقه ۴ تنها معاونت غذا و دارویی است که دارای آزمایشگاه بوده به همین دلیل از جنوب فارس و شمال هرمزگان مراجعات زیادی برای آزمایش تولیدات واحد‌های تولیدی به این آزمایشگاه ارسال می‌شود، یادآور شد: تمام آزمایشهایی که برای تضمین سلامت یک کالا مورد نیاز است در این آزمایشگاه صورت میگیرد.

دکتر پویا با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی طی بازرسی هایی که صورت گرفته چندین مورد گران فروشی و فروش خارج از شبکه توزیع توسط شرکت های تامین کننده کشف شده که خسارت های وارد شده با پیگیری های صورت گرفته به دانشگاه بازگردانده شده است، گفت : شرکت‌ها موظف هستند بدلیل تخلف خود کالای مورد نظر را به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد و علاوه بر آن کالاهای قاچاق نیز از سطح اصناف جمع آوری شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص طب سنتی و داروهایی که از طریق عطاری ها فروخته می شود ما بر این نوع داروها و مواد نظارت داریم و در صورتی که تشخیص داده شود این داروها آسیب رسان هستند از فروش آنها جلوگیری خواهد شد که به همین دلیل باید دارو دارای مجوز سازمان غذا و دارو باشد، تصریح کرد: در خصوص مشاغل خانگی که در شهر زیاد دیده می شود باید این افراد از معاونت غذا و دارو مجوز فعالیت کسب کنند که در زمان اخذ مجوز یک بازرسی از محل آنها صورت خواهد گرفت اگر استانداردهای لازم را داشته باشند مجوز برایشان صادر می‌شود و تولیدات این افراد در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته و ماهیانه از مکان آنها بازدید به عمل خواهد آمد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لارستان با اشاره به به طورکلی از لحاظ سهمیه دارویی شهرستانی هر معاونت دارای یک سهمیه ای است مثلا لارستان بنا بر جمعیت ۶ درصد از داروهای استان را شامل می شود، عنوان کرد: بنا بر ارتباطاتی که با خارج کشور وجود دارد برخی داروها بصورت قاچاق یا مسافری از خارج کشور وارد شود که در این مواقع ممکن است برخی داروها در شهرستان لارستان دیده نشود اما در مناطق دیگر در دسترس باشد.

دکتر پویا با بیان اینکه مکمل هایی که در حوزه بدنسازی نیز وجود دارد در صورتی که آرم معاونت غذا و دارو نداشته باشد غیرقانونی به حساب آمده و در صورت مشاهده جمع آوری خواهد شد، خاطر نشان کرد: داروی انسولین در برهه ای از زمان دچار کمبود در کشور شد که جهت رفاه هم شهریان چند داروخانه بعنوان توزیع کننده معرفی شدند و اسامی آنها در سایت معاونت غذا و دارو موجود است. البته در زمانی که کمبودی وجود نداشته باشد به تمام داروخانه ها انسولین تعلق می گیرد.

وی با اعلام این خبر که تکمیل ساختمان معاونت غذا و دارو در پردیس علوم پزشکی لارستان ساختمان این معاونت در مرحله اسکلت بندی قرار داشته و نقشه آن تکمیل شده است، اضافه کرد: امیدواریم بزودی جهت پیمانکاری به مزایده گذاشته شود و پس از آن کار ساخت صورت گیرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین