چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 51 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 14

راه‌اندازی بخش زایمان فیزیولوژیک در لارستان

میلاد لارستان: زایمان فیزیولوژیک گونه‌ای از زایمان طبیعی است که مادر پس از زایمان با درد و آسیب کمتری روبه‌رو می‌شود به همین دلیل بیمارستان امام رضا(ع) در لار اقدام به راه‌اندازی بخش زایمان فیزیولوژیک کرده است.

زایمان فیزیولوژیک گونه‌ای از زایمان طبیعی است که مادر پس از زایمان با درد و آسیب کمتری روبه‌رو می‌شود به همین دلیل بیمارستان امام رضا(ع) در لار اقدام به راه‌اندازی بخش زایمان فیزیولوژیک کرده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسئله افزایش سزارین و آسیب‌های مربوط به آن در یکی دوسال اخیر مورد توجه مسئولان بهداشت و درمان قرار گرفت و به همین دلیل در طرح تحول نظام سلامت کاهش این امر در دستور کار قرار گرفت.

آنچه که امروز مورد توصیه پزشکان قرار گرفته انجام زایمان بصورت طبیعی آن است ولی همان زایمان طبیعی نیز با مداخلاتی همچون تزریق سرم و یا آمپول فشار، بستری بر تخت، گاهی برش در بدن و یا تجویز عدم تناول غذا همراه است.

در بین انواع زایمان طبیعی زایمان فیزیولوژیک گونه‌ای از زایمان است که در آن هیچ گونه دخالت خارجی وجود ندارد و مادر به صورت کاملا طبیعی و عاری از هرگونه مداخله و همچون مادران در گذشته تنها با حمایت روحی و در صورت نیاز ماساژ، نوزاد خود را به دنیا می‌آورد.

به گفته پیرغیبی مسئول آموزش زایمان فیزیولوژیک بیمارستان امام رضا(ع) لار، آنچه که امروزه سبب شده زایمان را در چشم خانم‌ها عملی رنج‌آور و ترسناک جلوه دهد همان مداخله‌هایی است که انجام می‌شود و مادر را مجبور به انجام کارهایی کرده که دوست ندارد و این موضوع سبب سلب آرامش از مادر شده و در ادامه نوعی واهمه از زایمان در بانوان جامعه شکل می‌گیرد.

حال آنکه زایمان از گذشته‌های دور و بدون هیچگونه دستگاه و یا داروهای تخصصی و بصورت یک عمل کاملا طبیعی که برای فیزیک بدن خانم‌ها طراحی شده مورد قبول بوده و انجام شده است.

پیرغیبی با اشاره به ویژگی‌های زایمان فیزیولوژیک خاطرنشان‌کرد: در زایمان فیزیولوژیک مادر احساس آرامش بیشتری دارد چراکه مجبور به انجام کار خاصی نیست و اگر تشنه یا گرسنه شود می‌تواند تغذیه کرده و حتی او مجاز است که با لباس شخصی وارد اتاق درد شود.

وی تصریح کرد: در صورت تمایل مادر یک همراه برای حمایت از مادر می‌تواند در کنار وی قرار بگیرد چراکه مادران در طول بارداری دچار تغییراتی در بدن و روان خود می‌شوند که نیاز به حمایت‌های فکری و روحی هستند.

پیرغیبی با بیان اینکه برای احساس راحتی بیشتر لازم است توانمندی مادر را افزایش دهیم گفت: برای علاقه‌مندان به این شیوه زایمان هشت جلسه کلاس در بیمارستان برگزار می‌شود که در آن روش‌هایی برای دوری از درد آموزش داده می‌شود.

مسئول زایمان فیزیولوژیک بیمارستان امام‌رضا(ع) لار خاطرنشان کرد: بهترین راه برای مدیریت ذهن و جسم آموزش است که در هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای این کار صورت می‌گیرد و در هر جلسه ۳۰ دقیقه ورزش ساده و متناسب بارداری انجام می‌شود و در ۵ جلسه حضور یک همراه بلامانع است.

وی افزود: آشنایی بیشتر با بدن، سبک زندگی در زمان بارداری، حاملگی و زایمان، کنترل درد و بالاخره اصلاح تنفس از دیگر مواردی است که در این دوره کلاس‌ها آموزش داده می‌شود.

یحیی‌پور، مسئول بلوک زایمان بیمارستان لار با اشاره به راه‌اندازی زایشگاه جدید این بیمارستان اظهارداشت: گرچه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت همیشه پزشک زنان مقیم در بیمارستان حضور دارد، اما در بخش جدید، اتاقی کاملا مجهز برای زندگی پزشک در خود زایشگاه در نظرگرفته شده که با این وجود دیگر پزشک ۲۴ ساعته در زایشگاه حضور داشته باشد.

وی افزود: بخش LDR بصورت اتاق‌های خصوصی برای مادران تعبیه شده که هر خانم ‌برای زایمان، از زمان بستری تا دو ساعت پس از زایمان را بصورت خصوصی و با آرامش بیشتری در آنجا باشد ضمن اینکه وان‌هایی نیز تدارک دیده شده که در صورت تمایل به زایمان در آب این عمل نیز بصورت خصوصی و با حفظ حریمی امن برای مادر انجام شود و علاوه‌بر آن همراه آموزش دیده نیز در صورت تمایل مادر می‌تواند در کنار او بماند.

وی با بیان اینکه همه پزشکان در این بیمارستان قبلا در جاهای دیگر کار کرده و تجربه کافی را دارند گفت: در زمینه ماماها نیز در هر شیفت ما چند مامای با تجربه داریم که اگر قرار باشد شخصی در قالب طرح نیز حضور داشته باشد صرفا در کنار یک مامای با تجربه حضور دارد.

پیرغیبی نیز با اشاره به زیان‌های زایمان سزارین به عنوان یک نوع زایمان که خارج از حالت طبیعی انجام می‌شود گفت: خون‌ریزی در زایمان سزارین حدود دوبرابر زایمان طبیعی است، عفونت‌ها، مدت حضور بیشتر مادر در بیمارستان، توانایی کمتر مادر پس از زایمان از جمله زیان‌هاست و همچنین ارتباط عاطفی و تماسی بین مادر و کودک در زایمان سزارین با تاخیر صورت می‌گیرد.

وی افزود: معمولا نوزادانی که از طریق زایمان سزارین متولد می‌شود احتمال بیماری آسم در کودک بیشتر است و همانگونه که می‌دانید در زایمان طبیعی تماس عاطفی در حین زایمان و بلافاصله پس از آن برای نوزاد اتفاق می‌افتد، نوزاد هنوز صدای قلب مادر را روی سینه‌ی او می‌شنود و می‌تواند شروع به تغذیه کند اما در سزارین این امکان برای نوزاد وجود ندارد.

مسئول زایمان فیزیولوژیک بیمارستان امام‌رضا(ع) لار خاطرنشان‌کرد: تکامل ریوی و مغزی نوزاد در زایمان طبیعی بخاطر اتصال جفت بیشتر است و نکته قابل اشاره شاد و شاداب بودن نوزاد پس از زایمان طبیعی است که در حین خروج از مجاری طبیعی، با ایجاد ترشحات طبیعی، ریه کامل میشود و نوزاد شروع به گریه می‌کند.

شایان ذکر است که زایمان بصورت فیزیولوژیک مدت‌هاست که در کشورهای گوناگون شروع شده و حتی آن‌ها تیم‌های مامایی دارند که گاهی بجای حضور مادر در بیمارستان، تیم پزشک به منزل مادر رفته و زایمان را در خانه‌ او انجام می‌دهند.

دراین باره با چند نفر از کسانی که از طریق زایمان فیزیولوژیک نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند مصاحبه کرده که آنها طریقه آشنایی با این زایمان را از سه طریق دوستان، پزشک متخصص زنان و پزشک خانواده اعلام کرده‌اند.

از بین این افراد فردی که اولین زایمان خود را انجام داده‌بود به خبرنگار تسنیم گفت: ابتدا برای انجام آن استرس داشتم اما با ورود به کلاس‌ها و گذشت زمان استرسم کمتر شد و زایمان بسیار خوب و بدون مشکل بود. از طرفی چون پزشک متخصص زنان مرا ارجاع داده بود استرس کمتری در خود احساس می‌کردم.

مصاحبه شونده بعدی که قبلا زایمان سزارین را تجربه کرده و زایمان بعدی خود را بصورت فیزیولوژیک انجام داده خاطرنشان‌کرد: در زایمان فیزیولوژیکم درد کمتر و ارتباط بیشتر را تجربه کردم و توانایی پس از زایمانم نیز بیشتر بود و مانند افراد عادی امور منزل را انجام می‌دادم.
وی تصریح کرد: ارتباطم با نوزاد نیز سریعتر بود چرا که نیاز به ریکاوری نداشتم.

مادر دیگری که تجربه یک بار زایمان طبیعی و یک بار زایمان فیزلوژیک داشته بیان‌کرد: در زایمان طبیعی به ما گفته می‌شد که آب نخورید، زیاد تکان نخورید، رو تخت بخوابید و از این جمله محدودیت‌ها را داشتیم اما در  زایمان فیزیولوژیک احساس قدرت، راحتی و استرس کمتری را داشتیم.

زایمان فیزیولوژیک به عنوان زایمانی که مادر را راحت‌تر و آزادتر قرار می‌دهد و سبب می‌شود تا مادر زایمان را بصورت یک امر طبیعی در فیزیک بدن خود بپذیرد در سال‌های اخیر در کشور ما رواج بیشتری یافته و سبب شده تا مادران پس از زایمان احساس بهتری را داشته باشند.

گزارش: محمدعلی اسروش

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین