چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

تاریخچه و اولین‌های آموزش وپرورش لارستان‌کهن

  میلاد لارستان: صمد کامجو از فعالان اجتماعی و فرهنگی به مناسبت ۱۲‌ اردیبهشت ماه مصادف با روز معلم، با تهیه مطلبی به تاریخچه و اولین های آموزش و پرورش…

 

میلاد لارستان: صمد کامجو از فعالان اجتماعی و فرهنگی به مناسبت ۱۲‌ اردیبهشت ماه مصادف با روز معلم، با تهیه مطلبی به تاریخچه و اولین های آموزش و پرورش لارستان کهن پرداخته است که در زیر می‌خوانیم:

اولین دبستان پسرانه با ظرفیت۴۰ دانش آموز در سال ۱۳۰۴ ش به همت جناب سید محمود کشفی در شهر لار تاسیس شد که مدیریت آن را خود ایشان به عهده داشته اند.

اولین دبستان دخترانه به نام نسوان با ظرفیت ۲۵ دانش آموز ـ که بعدا به دبستان اجتهادیه تغییر نام یافت ـ در ۱۳۰۷ به همت سرکار خانم محترمه صغری بیگم اجتهادی که موسس و مدیر مدرسه بودند در لار تاسیس شد. این دو واحد آموزشی توسط معلمان دلسوز و متدین، هم چون مرحوم «میرزا ابوالحسن مجتهدی»، «رضا علی غفوری»، «سید سبغت اله کشفی»، «سرکار خانم اجتهادی» و «سرکار خانم تاج سعدین» اداره می شده است که باید از آنها به عنوان بنیانگذاران آموزش و پرورش لارستان کهن نام برد.

اداره فرهنگ و اوقاف و صنایع مستظرفه در شهرستان لار در ۱۳۱۲ شمسی تاسیس شد.

در همان زمان لارستان دارای شش بخش به نام های بخش جویم، بخش جهرم، بخش بستک، بخش بندر لنگه، بخش گاوبندی و بخش حومه بوده است و کل مدارس موجود تا سال ۱۳۲۵ تعداد ۲۰ واحد آموزشی به سبک کلاسیک بوده است.

اولین رئیس اداره فرهنگ لارستان مرحوم محمد باقر ادیبی بوده است. وی فردی محترم و دلسوز بوده و به همراه دخترش در راه لار ـ گراش به ضرب گلوله افراد ناشناس، کشته می شوند. سپس جناب عبدالحسین دبستانی برادر ایشان و بعد از او، جناب نوری زاده به سمت ریاست فرهنگ منصوب می شوند. در سال ۱۳۱۵ جناب علی اصغر منصوری، رییس فرهنگ لارستان بودند. در سال ۱۳۲۶ مرحوم جناب احمد خان اقتداری به سمت این سمت منصوب شدند. وی محقق و کتاب های با ارزشی هم چون : لارستان کهن و فرهنگ و زبان لارستانی، کاروان عمر و تاریخچه خلیج فارس و هرمزگان نوشته اند.

در ۱۳۲۷ فرهنگ جهرم از نمایندگی به اداره فرهنگ و اوقاف شهرستان جهرم تبدیل شد.

در همین سال لارستان دارای یک اداره شهرستان و چهار نمایندگی به نام های نمایندگی گاو بندی، نمایندگی بستک، نمایندگی اوز و نمایندگی بندر لنگه بوده است.

در ۱۳۳۴ بخش بندرلنگه به شهرستان تبدیل و از لارستان جدا و جزو استان ساحلی (استان هرمزگان) در آمد و در ۱۳۳۴ بخش بستک و بخش گاو بندی به بندرلنگه ملحق شدند و نمایندگی فرهنگ بخش بستک و گاو بندی در ۱۳۳۸ تحت پوشش شهرستان بندر لنگه در آمد.

نمایندگی بخش اوز از ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۵ تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت.

نمایندگی فرهنگ بخش لامرد در ۱۳۴۳ تاسیس و تا سال ۱۳۵۹ تابع اداره آموزش و پرورش لارستان بوده است و از نیمه دوم سال ۱۳۵۹، به اداره آموزش و پرورش منطقه ای تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت و از سال ۱۳۶۹ که بخش لامرد به شهرستان تبدیل شد، به عنوان اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد، تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس است.

نمایندگی فرهنگ بخش جویم در سال ۱۳۴۲ تاسیس و تا ۱۳۶۶ تابع اداره آموزش و پرورش لار بوده و از نیمه دوم ۱۳۶۶ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای جویم تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت.

آموزش و پرورش گراش ابتدا به صورت سرپرستی مدارس گراش در ۱۳۴۶ تاسیس و در ۱۳۶۳ به صورت نمایندگی در آمد و تحت پوشش آموزش و پرورش لارستان بوده است و از نیمه دوم ۱۳۶۸ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای گراش تبدیل شد.

نمایندگی آموزش و پرورش خنج تا سال ۱۳۷۵ تحت پوشش اداره آموزش و پرورش منطقه اوز بوده و از نیمه دوم ۱۳۷۵به اداره آموزش و پرورش منطقه ای خنج تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفته است. لازم به توضیح است که آموزش و پرورش خنج ابتدا به صورت سرپرستی بوده است و از ۱۳۴۴ سرپرستی مدارس خنج دائر شده است.

نمایندگی آموزش و پرورش بیرم تا ۱۳۷۲ زیر نظر اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد و از نیمه دوم ۱۳۷۲ نمایندگی بیرم تحت پوشش آموزش و پرورش لارستان و از نیمه دوم ۱۳۷۷ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای بیرم تبدیل شد و اکنون تحت پوشش آموزش و پرورش استان فارس است.

آموزش و پرورش ارد ابتدا به صورت سرپرستی مدارس ارد در ۱۳۶۱ تاسیس و در ۱۳۶۹ به نمایندگی آموزش و پرورش ارد تبدیل شد و تا ۱۳۷۱ تحت پوشش آموزش و پرورش لارستان بود و از ۱۳۷۱ زیر نظر اداره آموزش و پرورش منطقه ای اوز و هم اکنون شهر ارد جز شهرستان گراش است.

آموزش و پرورش بخش بنارویه لارستان از سال ۱۴۰۲ زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت.

با تشکر و سپاس از معاونت اداره کل آ. پ لارستان و جناب عبدالرضا علیزاده که ما را همیار بودند.

ف ۱۱۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “تاریخچه و اولین‌های آموزش وپرورش لارستان‌کهن”

  1. معلم. باز نشسته. از اوز گفت:

    نمایندگی آموزش. وپرورش. بخش. اوز درسال ۱۳۵۴ به اداره مستقل آموز وپرورش وپرورش منطقه اوز ارتقا واز همان سال تابع اداره کل استان فارس. قرار گرفت. درضمن اوز درسال ۱۳۲۸. دارای. دبیرستان پسرانه بوده که بعداز دبیرستان صحبت لار. دومین دبیرستان. در جنوب فارس بعداز لارستان بوده. است

  2. ناشناس گفت:

    شما هدفتون چیه اینقدر اسم جهرم میارید. جهرم شهر بزرگتر پرجمعیت تر و آبادتری نسبت به لارهست. حالا هفتاد هشتاد سال سال پیش یه مدت کوتاهی یه سری تقسیم بندی ها شده و بعد هم کنسل شده . جهرم نه قبل و نه بعد از اون مدت کوتاه جز لار نبوده و چیزی هم که الان مهمه وضعیت حال هست.

  3. ناشناس گفت:

    درود بر ناشناس محترم.ماکجا بودیم و چه بودیم گذشته است.این دوست فعال اجتماعی هم دلش خوش به این حرفها.هنوز بیدار نشده ایم و باوار نداریم که کجا بودیم و چه بودیم و به کجا رسیده ایم و چه شدیم چونکه همه در خواب بودیم وامروز اقای فعال اجتماعی از خواب بیدار شده و اراجیف میفرمایند خدا قوت پهلوان

  4. کارمند. باز نشسته. از. لار. قدیم گفت:

    معیار وشاخص. پیشرفت. در جوامع امروز. این. نیست که بدانیم. در روزگار وزمانهای. گذشته. کدام منطقه توابع لارستان. بوده. است امروزه به امکانات توسعه و عمران. وابادی فعلی. جامعه نگاه. میکنند. الان وضعیت امروز. لار بندر. لنگه. جهرم گراش. اوز. وخنج. و پارسیان. را باید. دید. وقضاوت کرد دلخوش. بودن به تاریخ گذشته یک منطقه وتاکید. بر آن باعث. خود محوری وتنگ. نظری. افراد یک. شهرستان. میشود. که این. عوامل. باعث. دوری. سایر. مناطق. از شهرستان. مادر. میشود. واین. به زبان. کل. منطقه. است این. را صادقانه. عرض. کردم. لارستانی. باز. نشسته. فرمانداری

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین