پنج شنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 17 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

گراش، لارستان و خنج در زمره شهرهای بیابانی استان فارس

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداری فارس با اشاره به اجرای عملیات اجرایی انجام گرفته در مناطق بیابانی استان خاطرنشان كرد: شهرستان‌های فراشبند، گراش، مهر، لارستان، لامرد، خنج، نيريز و…

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداری فارس با اشاره به اجرای عملیات اجرایی انجام گرفته در مناطق بیابانی استان خاطرنشان كرد: شهرستان‌های فراشبند، گراش، مهر، لارستان، لامرد، خنج، نيريز و زرين‌دشت از جمله مناطق بيابانی هستند که اين اداره كل با اجرای طرح‌های مطالعاتی می‌تواند در كاهش روند بيابان‌زايی موثر باشد

به گزارش میلاد لارستان به نقل از گیتی آنلاین، مصادف با ۱۷ ژوئن و ۲۷ خرداد ماه روز جهاني مقابله با بيابانزايي مراسمي با حضور مسئولان، مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری فارس، اساتيد برجسته و صاحبنظران قدر علم بيابان، كارشناسان، اصحاب رسانه و جمعي كثيري از دانشجويان و علاقه‌مندان در سالن رضوان آموزش و پرورش لارستان ترتيب يافت.

حجت مرادی، مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداری فارس در اين مراسم با اشاره به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و همچنین شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی در قالب اتحاد برای زمین، میراث طبیعی ما، آینده ما گفت: باید به نقش انکار ناپذیر مردم و بهره برداران عرصه های طبیعی و خصوصا جوامع محلی در مقابله با بیابان زایی پرداخت و در این راستا تلاش کرد.

وی افزود: استان فارس با مساحتی معادل ۱۲ و ۲۶ صدم ميليون هكتار، دارای سطحی معادل یک میلیون و ۲۴۴ هزار ۱۴۷ هکتار رخساره بیابانی، ۹۴۴ هزار و ۹۱۱ هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و ۳۷۸ و هزار و ۶۳۱ هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی می باشد.

وی یادآور شد: مطالعات انجام شده بیانگر وجود ۳۵ منطقه حساس به فرسایش بادی و ۲۲ منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی در این استان است.

مرادی با اشاره به اجرای عملیات اجرایی انجام گرفته در مناطق بیابانی استان خاطرنشان كرد: شهرستان‌های فراشبند، گراش، مهر، لارستان، لامرد، خنج، نيريز و زرين‌دشت از جمله مناطق بيابانی هستند که اين اداره كل با اجرای طرح‌های مطالعاتی می‌تواند در كاهش روند بيابان‌زايی موثر باشد.

وی تصریح کرد: پروژه های اجرايی در بخش بيابان اين استان از سال ۱۳۶۷ آغاز و تاکنون با روند رو به رشدی ادامه دارد.

وی گفت: در این راستا فعاليت های اجرایی مختلفی شامل بذركاری (کپه کاری) ، توليد نهال و نهالكاری، احداث بادشکن زنده، آبياری و مراقبت، حفاظت و قرق واحداث هلالی های آبگير از محل اعتبارات ملی و استانی در حال انجام می باشد.

وی وسعت اراضی بيابانی در سطح كشور براساس مطالعات دفتر امور بيابان بر مبنای نقشه پوشش گياهی را ۵/۳۲ ميليون هكتار عنوان كرد و اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته مطالعات بیابانزدایی از سال ۱۳۷۳ آغاز و تا پايان سال ۱۴۰۲ در طول يک دوره ۳۰ ساله تعداد ۱۹ طرح مطالعاتی (۱۵ طرح مديريت مناطق بيابانی، ۳ طرح مديريت جنگل های دست كاشت و يک طرح كانون بحرانی فرسايش بادی) در ۱۰ شهرستان با مساحت ۷۵۴ هزار و ۲۰۷ هکتار انجام گرفته است.

مدير كل منابع طبيعی و آبخيزداری فارس با اشاره به اجرای عمليات اجرايی و مطالعاتی متعدد از سال ۷۳ تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: این عملیات ها در سطح ۴۲ هزار و ۲۷۴ هکتار و شامل ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار نهالکاری، ۴ هزار و ۴۵۰ هکتار کپه کاری، ۱۴ هزار و ۵۳۳ هکتار مدیریت هرزآب و ۱۵ هزار و ۴۹۱ هکتار حفاظت و قرق می باشد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر انجام تعهدات و اقدامات انجام گرفته، در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در سال ۱۴۰۲ قریب ۴۰۰هزار گونه بیابانی تولید و جهت کاشت با مشارکت دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی توزیع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۳ نیز برنامه ریزی لازم به منظور کاشت و تولید ۳۴۷ هزار اصله نهال بیابانی در نهالستان های شهرستان های استان انجام گرفته است.

مرادی اظهار داشت: نوع گونه های کاشت شده شامل کنار، آکاسیا سالیسینا، مغیر، تاغ، گزشاهی، گرت، استبرق و کهورپاکستانی می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در روستای کرموستج لارستان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در این منطقه محروم را یکی از اقدامات موثر به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بیابان زدائی و با استفاده از مشارکت مردم دراحیاء عرصه های بیابانی دانست.

احمد دلاور معاون فرماندار لارستان نیز در این مراسم با اشاره به چالش‌های موجود بیابان زایی و تغییرات اقلیمی در کشور گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی و قرار گیری در کمربند گرم و خشک و همچنین کاهش میانگین بارندگی ها در سال‌های اخیر با چالش ریزگردها و آلودگی هوا مواجه شده‌ که یکی از دلایل اصلی آن افزایش بیابان‌زایی بوده است.

وی افزود: خوشبختانه ایران جز کشورهایی است که توانسته با اقدامات بیابانزدایی از جمله نهالکاری های گسترده در مقام نخست قرار گیرد و این در حالی است که کشورهای همسایه شرقی از جمله عراق کویت اردن و حتی عربستان هنوز نتوانسته اند اقدامات مناسبی برای مقابله با بیابانزایی انجام دهند.

وی با ابراز امیدواری از اجرا و تعمیم این طرح بزرگ در کل مناطق بیابانی استان گفت: با رویکرد مشارکتی در انجام این طرح شاهد نتایح مثبت در این زمینه هستیم.

بازدید از درختان و گونه های بیابانی در نهالستان منابع طبیعی لارستان و تقدیر از مجريان و کارشناسان نمونه طرح های بيابانی استان پایان بخش مراسم امروز بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین