شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۹ب.ظ
::آخرین مطلب 22 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

فلوجه کجاست و چرا اهميت دارد؟ +نقشه

فلوجه در مقايسه با موصل و غرب الانبار اهميت و حساسيت بيشتري دارد، زيرا نقطه فرماندهي و تسلط بر مرکز استقرار نيروهاي گروه تروريستي داعش عراق به شمار مي‌رود. به…

فلوجه در مقايسه با موصل و غرب الانبار اهميت و حساسيت بيشتري دارد، زيرا نقطه فرماندهي و تسلط بر مرکز استقرار نيروهاي گروه تروريستي داعش عراق به شمار مي‌رود. به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، فلّوجه شهري است در استان الانبار عراق؛ در ۶۰ کيلومتري غرب بغداد و در کرانه رود فرات. شهر فلوجه با جمعيت حدود ۴۰۰۰ نفري در جاده بغداد به اردن قرار گرفته‌است و غالب ساکنان اين شهر را مسلمانان اهل تسنن تشکيل مي دهند. الانبار که بزرگ‌ترين استان عراق است، در غرب اين کشور قرار گرفته است. اين استان مرز مشترک عراق با سه کشور سوريه، اردن و عربستان را تشکيل مي دهد و از ديرباز از لحاظ ژئوپلتيک از اهميت بالايي برخوردار بوده است.

فلوجه در غرب بغداد و بر کرانه فرات

اما چرا شهر فلوچه از اهميت استراتژيک برخوردار است که براي آزادسازي در اولويت برنامه هاي ارتش عراق قرار گرفت؟ فلوجه در واقع دروازه تردد تروريست‌هاي تکفيري داعش به بغداد و استان‌هاي شيعه نشين جنوبي عراق بود. اين شهر در نزديکي بغداد از غرب اين شهر و مشرف به ورودي شمالي کربلا است. اين منطقه يکي از اساسي‌ترين مناطق داعش در عراق به شمار مي‌رفت. داعش با استفاده از بستر مناسب اين منطقه به صورت گسترده در آن توزيع شده و آن را پايگاه اساسي بيشتر عمليات خود در عراق قرار داده بود.

alalam_636018020157347860_25f_4x3

عمليات‌هاي تروريستي انجام شده اخير در بغداد از اقداماتي است که نقش مهمي در کاهش فشار از يگان‌هاي داعش در مناطق مختلف داشت و باعث شد ارتش و نيروهاي امنيتي مجبور شوند بخشي از نيروها و يگان‌هاي خود را براي مقابله با چنين عمليات‌هايي اختصاص دهند تا امنيت مناطقي نظير فرودگاه بغداد و اماکن مقدس در کربلا را که اين گروه تروريستي همواره از آن به‌ عنوان هدف اصلي عمليات تروريستي خود ياد مي‌کند، تأمين کنند. بنابراين، شهر فلوجه به دليل موقعيت جغرافيايي راهبردي که دارد و به دليل نزديکي به پايتخت عراق، براي نيروهاي امنيتي اين کشور از اهميت بسزايي برخوردار است. از همين روي، آزادسازي و پاکسازي کامل شهر فلوجه عمليات نظامي براي آزادسازي ديگر شهرهاي عراق را تسهيل مي کند.

فلوجه چرا مهم است؟

آزاد سازي فلوجه از آنجا مهم است که اين شهر به عنوان مهم ترين پايگاه گروه هاي تکفيري و داعش محسوب مي شد. ضمن اينکه فلوجه تنها شهر عراق است که به کمک همين گروه هاي تکفيري، بدون جنگ و عوامل خارجي به تصرف داعش درآمد. همچنين به واسطه نزديکي به بغداد، عمده عمليات تروريستي در بغداد نيز از همين شهر برنامه ريزي و انجام مي شد. بنابراين آزاد سازي اين شهر نقش عمده اي در تامين امنيت در بغداد و استان هاي مرکزي و جنوبي عراق دارد.

چرا آزاد سازي فلوجه اهميت دارد؟

فلوجه را دروازه ورود داعشي ها به بغداد و ديگر استان‌هاي شيعه نشين جنوبي عراق مي خوانند. فلوجه ضمن نزديکي به بغداد مشرف به ورودي شمالي کربلا نيز هست و پايگاه‌هاي داعش به صورت گسترده در نقاط مختلف اين شهر مستقر بودند. ضمن اينکه تمامي عمليات هاي انتحاري در بغداد و شهرهاي نزديک آن نيز از اين شهر فرماندهي مي شدند. بنابراين تسلط بر فلوجه موجب ثبات در بغداد و تثبيت امنيت در استان هاي ديگر مانند الانبار و صلاح الدين خواهد بود. شهر فلوجه دومين شهر بزرگ استان الانبار است و آزادسازي آن به نيروهاي عراقي کمک مي‌کند تا براي آغاز عمليات شهر موصل، مقر اصلي داعش در عراق خود را آماده‌تر کنند.

258231_856

حفظ فلوجه براي تروريست‌هاي داعشي مهم تلقي مي‌شد و از دست دادن اين شهر براي آن‌ها به مثابه شکست قطعي در عراق است و تروريست‌ها را مجبور مي‌کند در تنها پايگاه خود يعني موصل، در مقابل محاصره نيروهاي عراقي در حالت کاملا دفاعي قرار گيرند.

منبع: العالم

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین