شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4
ظرفیت های گردشگری سلامت در لارستان

گنبدهای نمکی لارستان، جاذبه‌های طبیعی با ظرفیت درمانی

میلاد لارستان: گنبدهای نمکی با دارا بودن نمک‌های رنگی علاوه بر اینکه در بحث گردشگری طبیعی و ایجاد پارک‌های طبیعی زمین‌شناسی نقش مهمی در توسعه گردشگری لارستان دارند، از لحاظ درمانی نیز بسیار مفید هستند و می‌توانند توریسم درمانی را در این منطقه گسترش دهند.

 گنبدهای نمکی با دارا بودن نمک‌های رنگی علاوه بر اینکه در بحث گردشگری طبیعی و ایجاد پارک‌های طبیعی زمین‌شناسی نقش مهمی در توسعه گردشگری لارستان دارند، از لحاظ درمانی نیز بسیار مفید هستند و می‌توانند توریسم درمانی را در این منطقه گسترش دهند.

به گزارش میلاد لارستان، در سرزمین خاکی لارستان گنبدهای نمکی یکی از منابعی است که ظرفیت عظیمی در بحث گردشگری برای این شهرستان به وجود می‌آورد. ظرفیتی که حتی مردم و مسئولان لار چندان شناخت درستی از آن ندارند.

این گنبدها با دارا بودن نمک‌های رنگی علاوه بر اینکه در بحث گردشگری طبیعی و ایجاد پارک‌های طبیعی زمین‌شناسی نقش مهمی در توسعه گردشگری لارستان دارند، از لحاظ درمانی نیز بسیار مفید هستند و می‌توانند توریسم درمانی را در این منطقه گسترش دهند.

علی نخبه الفقهایی که دکترای زمین‌شناسی اقتصادی دارد درباره این گنبدها و ظرفیت‌های آن می‌گوید: بیشترین تجمع گنبدهای نمکی ایران در منطقه لارستان و هرمزگان است و این گنبدها از جهات گوناگون از جمله زیبایی شناسی، درمانی و معدنی مهم هستند.

به گفته وی بعد درمانی گنبدهای نمکی لارستان به واسطه داشتن ۳۰ نوع ماده معدنی امری است که باید بیشتر مورد توجه مسئولان به ویژه متولیان امر گردشگری قرار گیرد.

براساس پژوهش‌های انجام شده تنفس در فضاهای طبیعی و مصنوعی نمکی که سرشار از عناصر خاصی چون منیزیم، ید، پتاسیم، سدیم، کلسیم، سلنیم، برم و غیره است نقش به سزایی در درمان بیماری‌هایی چون انواع آلرژی، برونشیت، کم‌کاری غده تیروئید، بیماری‌های قلبی، فشار خون، امراض پوستی، بیماری‌های عصبی و استرس دارد.

استنشاق بخار نمک طبیعی برای درمان بیماری‌های تنفسی از زمان بقراط حکیم مرسوم بوده است. حضور در غارهای نمکی برای تقویت ریه و افزایش توان ساز و کارهای بدن به افراد سالم نیز توصیه شده است. تنفس در این فضاها به تخلیه ترشحات سینوس‌ها در بیماران سینوزیتی کمک می‌کند و در نتیجه سرعت جریان هوا در برانش‌ها افزایش یافته و تنفس راحت‌تر می‌شود.

اهمیت این گنبدها در توریسم درمانی و درآمدزایی به اندازه‌ای است که حتی برخی از کشورها مانند آلمان، ایتالیا، مجارستان، لهستان و اتریش با وجود اینکه فاقد گنبدهای نمکی هستند با وارد کردن مقادیر فراوان نمک اقدام به ساخت اتاقک‌ها و غارهای مصنوعی نمکی کرده و از این طریق با رونق صنعت گردشگری و توریسم درمانی منابع فراوانی به دست می‌آورند.

مهیار چهرآزی، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان از رایزنی برای اجرای طرح توریسم درمانی در این منطقه خبر داده و گفته  است کارهای مطالعاتی اجرای طرح توریسم درمانی در لارستان شروع شده و در آینده نزدیک فاز اجرایی آن آغاز می‌شود.

نکته قابل توجه آن است که ظرفیت گنبدهای نمکی در درمان بیماری‌های مختلف امری است که در طرح‌های مطالعاتی و اجرایی توریسم درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

سیما علویه، سرپرست میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه این گنبدهای نمکی مورد توجه محققان داخلی و خارجی است، می‌گوید: گنبدهای نمکی لار در کارگروه استانی به عنوان منطقه نمونه گردشگری ثبت و طرح‌های مطالعاتی نیز با همکاری دانشگاه آزاد لار انجام شده است.

آنطور که علویه می‌گوید فاصله مرکز شهر با این گنبدهای نمکی بسیار کم است که با احتساب مسیر خاکی دسترسی به آنها ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر می‌شود که با همکاری دیگر نهادها می‌توان مسیر دسترسی به آنها را آسان کرد و آن را به عنوان یک جاذبه پرطرفدار به گردشگران معرفی کرد.

به گفته وی باید سرمایه‌گذار خصوصی برای بهره‌برداری از این منطقه وارد عمل شود و میراث فرهنگی نیز در معرفی این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری  حمایت از سرمایه‌گذار اقدام می‌کند اما متاسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری در این زمینه پیش قدم نشده است.

علویه با تاکید بر اینکه ترجیح بر انتخاب سرمایه‌گذار بومی است، می‌افزاید: سرمایه‌گذاران بومی لارستان عمدتا از ورود به بخش‌های میراث فرهنگی پرهیز می‌کنند چون از سوددهی سرمایه‌گذاری بر این موارد مطمئن نیستند و به همین امر در این زمینه ریسک نمی‌کنند.

توسعه مراکز اقامتی در لارستان از روش‌های مختلف از جمله واگذاری خانه‌های تاریخی و ساخت هتل برای توسعه گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت در این منطقه بسیار مهم است. به گفته علویه، سرپرست میراث فرهنگی لارستان « در حال حاضر این شهرستان یک مهمانسرا و ۳ مسافرخانه دارد» که  با وجود ظرفیت‌های گردشگری لارستان بسیار کم است.

آنطور که علویه می‌گوید: مشکلات بروکراسی در زمینه سرمایه‌گذاری، خلاهای قانونی در زمینه واگذاری خانه‌های تاریخی، نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در بخش میراث فرهنگی و گردشگری و از همه مهم‌تر عدم اطمینان سرمایه‌گذاران بومی برای بازگشت سرمایه از جمله مشکلاتی است که در زمینه سرمایه‌گذاری بخش گردشگری در این منطقه وجود دارد.

سرپرست میراث فرهنگی لارستان براین باور است که فرهنگ سرمایه‌گذاری بر میراث فرهنگی باید میان سرمایه‌داران لاری نهادینه شود تا این منطقه بتواند از تمامی ظرفیت‌های خود در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی استفاده کند.

وجود فرودگاه بین‌المللی در لارستان و نزدیکی به خلیج فارس از جمله مزیت‌های لارستان است که بستر مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت در این شهرستان را فراهم می‌کند و نه تنها گردشگران خارجی بلکه گردشگران داخلی نیز می‌توانند از این موهبت خدادادی بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین