پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

عدم سوخت‌رسانی به هواپیما در لار به سرگردانی مسافران انجامید

پیش از ظهر امروز خبری منتشر شد که حاکی از تصمیم جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای فروش نقدی سوخت به ایرلاین‌ها داشته و شروع آن نیز از…

پیش از ظهر امروز خبری منتشر شد که حاکی از تصمیم جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای فروش نقدی سوخت به ایرلاین‌ها داشته و شروع آن نیز از فرودگاه لارستان بود. امروز همین موضوع به معضلی برای مسافران لار- دوحه تبدیل گشت…

به گزارش میلادلارستان به نقل از فارس، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  با اشاره به آغاز سوخت‌رسانی به هواپیماها به صورت نقدی و با کارت عابر بانک توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بیان کرد: در جلسات گذشته با شرکت پخش، نمایندگان ایرلاین‌‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ اعلام کرده بودند که این موضوع هم مشکلات حقوقی برای ایرلاین‌ها دارد و هم مشکلات اجرایی و عملیاتی در فرودگاه کشور ایجاد می‌کند.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به پرداخت به‌موقع بهای سوخت‌های جاری دریافتی توسط ایرلاین‌ها گفت: با توجه به هماهنگی‌ انجام شده بین ایرلاین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از اول فروردین ۱۳۹۵ ا‌همه ایرلاین‌ها بابت پرداخت پول سوخت به شرکت پخش ضمانت‌نامه دادند، ضمن آنکه یک ماه بعد از وصول صورتحساب، نسبت به پرداخت صورتحساب اقدام می‌کنند، در واقع الان شرکت‌های هواپیمایی بدهی بابت دریافت سوخت مصرفی جاری بدهی ندارند و این روش از گذشته هم اجرا می‌شد.

اسعدی سامانی گفت: بدین ترتیب شرکت‌های هواپیمایی هم مدیریت سوخت خود را ‌با این روش تنظیم کرده‌اند در صورتی که اگر پرداخت نرخ سوخت هواپیما به صورت نقدی و همزمان با دریافت سوخت باشد،‌ مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پول بلیت شرکت‌های هواپیمایی که از طریق آژانس‌های هواپیمایی وصول می‌شود ‌معمولاً حدود ۴۵ روز پس از فروخته شدن‌ به حساب ایرلاین واریز می‌شود، بنابراین لازم است فرصتی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شود که بتوانند درآمد فروش بلیت خود را دریافت کنند و سپس از همان محل، هزینه سوخت را بپردازند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: در شرایط فعلی هم حدود یک ماه پس از دریافت صورتحساب از شرکت پالایش و پخش، شرکت‌ها پول سوخت دریافتی خود را به طور منظم پرداخت می‌‌کنند.

وی تأکید کرد: کارتی کردن هزینه سوخت هواپیما مشکلات عدیده اجرایی برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند، با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها هم دولتی هستند و پرداخت‌های آنها تابع دیوان محاسبات است و شامل اسناد اجرایی می‌شود؛ عملاً چنین پرداخت‌هایی از آن منظر که مبالغ کلانی است برای شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌ها در قالب کارت عابر بانک، مقدور نیست.

اسعدی سامانی با اشاره به‌ اینکه شرکت پالایش و پخش بدون بررسی‌های دو طرف بر اجرای این مورد اصرار دارد افزود: بدهی ایرلاین‌ها بابت سوخت کاهش بسزایی داشته است،‌ از ابتدای سال جاری هزینه سوخت ایرلاین‌ها حداکثر ظرف یک ماه پرداخت می‌شود و البته بدهی‌های قبلی ایرلاین‌‌ها بابت دریافت سوخت یا در حال تسویه است و یا به صورت اقساط و چک پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت:‌ همان گونه که گفته شد شرکت‌های هواپیمایی طی ۵ ماه اخیر هزینه‌های سوخت دریافتی خود را به موقع پرداخت کرده‌اند و بابت دریافت سوخت بدهی در سال جاری ندارند و این آمادگی را دارند که در مدت زمان مشخص پس از دریافت صورتحساب، پرداخت نقدی داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: در حال حاضر در همه جای دنیا هیچ کشوری پول سوخت را از هواپیماها پای پرواز دریافت نمی‌کند، بلکه در قالب قرارداد دوطرفه در موعد مقرر پرداخت خواهد شد، حتی ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه‌های خارجی دریافت سوخت به صورت اعتباری دارند، اما تصمیم شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مبنی بر نقدی کردن بهای سوخت و دریافت پول پای پرواز، بدعتی نامناسب و روالی غیر عادی است.

اسعدی سامانی با تأکید بر لزوم به تعویق افتادن نقدی شدن بهای سوخت در فرودگاه‌ها، گفت: این مورد در حالی اجرا شده است که در اوج پروازهای تابستان قرار داریم و قطعاً مشکلاتی برای مسافران ایجاد خواهد شد، چون ایرلاین‌ها توان پرداخت‌های این‌چنینی را ندارند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه تبعات این تصمیم دامن مسافران را می‌گیرد، اظهار داشت:‌ اولین مشکلی که رخ داد مربوط به پرواز ایران ایر از فرودگاه لار بود.  این هواپیما که از فرودگاه شهر لار باید به مقصد دوحه سفر ‌می‌کرده به دلیل ممانعت از دریافت سوخت با مشکل مواجه شده و مجبور شده بدون سوختگیری جدید به دوحه رفته و آن‌جا سوختگیری کند که پراوز نیز بر این اساس دچار تاخیر شده و مسافران سرگردان شدند.

بنابراین گزارش، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در این باره اعلام کرده است که احتمال به تعویق افتادن این مصوبه وجود ندارد و دریافت بهای سوخت پای پرواز از طریق کارت عابربانک و دستگاه کارتخوان (POS) سیار انجام می‌شود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “عدم سوخت‌رسانی به هواپیما در لار به سرگردانی مسافران انجامید”

  1. اقدام و عمل گفت:

    سلام طرحهای عتیقه را از لار شروع می کنند اگر خوب بود مراکز استانها و بعضی شهرستانها پیشتاز بودند جالب است که خبر این افضاح را هم به عنوان دستاورد رسانه ای می کنند البته دیروز هم پیش بینی همین بود. در همه موارد به این صورت عمل می کنیم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین