چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 35 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 18

«مـحـَرّمی» نوعروسان در لار

میلاد لارستان: یک نمونه دیگر از آداب ورسوم مردم لارستان، مراسم “مُـحَـرّمی” بردن برای نوعروسان است که در اولین محرم بعد از زمان عقد یا عروسی برای نو عروسان برده می شود.

میلاد لارستان: یک نمونه دیگر از آداب ورسوم مردم لارستان، مراسم “مُـحَـرّمی” بردن برای نوعروسان است که در اولین محرم بعد از زمان عقد یا عروسی برای نو عروسان برده می شود.

یعنی چنانچه دختر درحالت عقدی و درخانه پدری باشد، این مراسم، باید مادر شوهر برای نوعروسش به جا بیاورد و چنانچه دختر، ازدواج کرده و در خانه همسرش باشد، مادر عروس موظف به بردن محرمی برای اوست که در هر دو حالت آنها را پس از به نمایش گذاشتن، بین اقوام، آشنایان، همسایگان توزیع می کنند. ( به جز طلا و پوشیدنی ها)

میزان و نوع محرّمی، به تناسب تمکن مالی خانواده های طرفین، می توان کم و یا زیاد باشد و معمولأ شامل یک سری کامل از پوشیدنی های  زنانه است که به رنگ مشکی و یا رنگهای تیره و مناسب عزای امام حسین(ع) است از جمله: لباس، شلوار، مانتو، مقنعه یا روسری و خوردنی هایی مثل کلوچه برنجی، تفتون، شکلات، نخود و کشمش و از همه برجسته تر آجیلی ست بنام “گندم برشته ” که به “آجیل مـحَرم” نیز معروف است.

“گندم برشته “، مخلوطی از گندم بوداده،برنجک، کـیو، اِسـْک، مغز بادام کوهی(اَخور یا الوک) و مغز بادام زمینی است که بدون پوست بوده و مثل پسته و تخمک و… شکستنی نیست و کاملأ با آجیل مجالس شادی،فرق دارد.

همچنین یک قطعه زیورآلات طلا یا ربع، نیم، سکه تمام بهار.

این سنت دیرینه از سالیان دور، در بین دو خانواده نوعروس و تازه دامادها برگزار می شده است.  گرچه امروزه در بعضی از مواد آن، حذف و اضافاتی صورت گرفته و مثلأ گاهی “محرمی” به یک قطعه طلا یا یک نوع لوازم خانگی اکتفا می شود ولی خوشبختانه هنوز در لارستان، انجام می گیرد و منسوخ نشده است.

“محرمی” یکی دو روز قبل از شروع این ماه طی آئین خاصی به خانه نوعروس برده فرستاده می شود.

این برنامه ها در لار، به خوب وبد کـِردَه معروف است، چنانچه هر یک ازخانواده ها آنرا حذف کنند، به این معناست که به شخصیت عروس، بهاء نداده و احترام او را بجا نیاورده است و به همین دلیل بین دو خانواده ممکن است دلگیری هایی نیز به وجود بیاید و گاهی باعث می شود مادر شوهرها به عروسشان سرکوفت بزنند و به قول لاریها به عروس “مارز” دهند!

خبرنگار: عشرت جهاندیده

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین