یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

از حسینیه لاریها در یزد چه می دانید؟/چرا يزد را حسينيه ايران ناميدند؟

میلاد لارستان: اينکه يزد را حسينيه ايران مي نامند، نقل اين يکي دو سال و يکي دو دهه نيست؛ صحبت از صدها سال عرض ارادت و ادب به محضر مقدس اباعبدالله الحسين(عليه السلام) است که نسل به نسل منتقل مي‌شود و هر روز حرارتش در قلوب مومنين دارالعباده شعله‌ورتر مي‌شود.

میلاد لارستان: اينکه يزد را حسينيه ايران مي نامند، نقل اين يکي دو سال و يکي دو دهه نيست؛ صحبت از صدها سال عرض ارادت و ادب به محضر مقدس اباعبدالله الحسين(عليه السلام) است که نسل به نسل منتقل مي‌شود و هر روز حرارتش در قلوب مومنين دارالعباده شعله‌ورتر مي‌شود.

سند گواه بر اين مدعا، «خانه‌هاي امام‌حسيني» در يزد است که برخي با قدمت ۲ قرن، توجه يزدي‌ها به عزاداري امام حسين(عليه السلام) را نشان مي‌دهد به سراغ يکي از خانه هاي امام‌حسيني يزد رفتيم تا مختصري از آن براي شما هم بازگو کنيم.

وقتي قدم زنان وارد بافت تاريخي يزد مي شوي و قدم در کوچه‌اي در محله «بازار نو» که با سنگ‌ريزه، فرش شده مي­گذاري و پس از چند پيچ و خم،  عمارت خانه امام‌حسيني را مي­بيني که اين روزها رخت سياه برتن کرده است.

درب چوبي قديمي اين خانه گواه حفظ اصالت معماري اين خانه دارد و تابلوي بزرگ بر سر در ورودي خانه: «المالکُ مولانا سَيّدالشُّهداء رُوحي فِداه». جمله اول تابلو بعد از بسم الله هم خواندني است: “وقف نمود حاج محمد لاري زمين و فرش و مس و خودش و آنچه دارد را بر اباعبدالله.”

نقل شده که حاج محمد لاري از اهالي شهر لار در استان فارس، در عالم خواب سيدالشهداء را ديده و طبق دستوري که از حضرت مي‌گيرد به يزد مي‌آيد و در مکان کنوني که آن زمان به محله «مخزن» معروف بوده، زميني خريداري و در آن خانه‌اي بنا مي‌کند که سه بخش دارد: خانه امام‌حسيني مخصوص عزاداري، خانه متولي که محل سکونت خادم است و آشپزخانه.

سال اتمام بنا، ۱۲۵۰ هجري قمري ثبت شده و از سال ۱۲۵۲ هجري قمري کامل شده و از همان سال عزاداري در آن شروع مي‌شود که به عبارتي مي‌شود ۱۸۳ سال قدمت و ۱۸۳ سال روضه‌خواني اباعبدالله در خانه امام‌حسيني.

از ۱۸۳ سال پيش تاکنون، به طور پيوسته و بدون وقفه، هر سال از روز اول محرم تا ۱۴ روز و در ماه صفر از اربعين امام حسين(عليه‌السلام) ۱۲ روز روضه‌خواني در اين خانه برقرار است و ميزبان عزاداران اباعبدالله الحسين(عليه‌السلام)؛ زمان روضه‌خواني از حدود ۳ ساعت بعد از نماز ظهر و عصر شروع شده و با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام مي‌رسد.

حياط خانه اگرچه وسعت چنداني ندارد، با کاشي‌کاري‌هاي زيبايي تزيين شده است. حوض آبي هم وسط حياط هست که احتمالاً براي روضه‌خواني‌ها آبش مي‌کنند.

در کتابي از قول مرحوم سيد ابوالفضل سعيدي نقل شده که با اينکه روضه‌خواني در زمان رضاشاه ممنوع بوده، اما عظمت عزاداري‌هاي خانه امام‌حسيني به گونه‌اي بوده که افسران و نظاميان سواره نظام ارتش از اصفهان اعزام مي‌شده‌اند و در ميان حضور ژاندارم‌ها عزاداري برپا مي‌شده است. بعدها که سخت‌گيري بيشتر شده، عزاداري در زيرزمين خانه امام‌حسيني به صورت غيررسمي ادامه داشته و در آن سال‌هاي سخت هم عزاداري اين خانه قطع نشده است.

البته  سال هاست که مراسم عزادري در حسينيه ايران به دو دوره محرم و صفر خلاصه نمي‌شود و در طول سال نيز مردم با حضور در اين خانه مراسمات مذهبي و دعا و توسل برگزار مي‌کنند به خصوص در شب‌هاي قدر ماه مبارک رمضان، اما حضور هيئت‌هاي عزاداري در شب‌هاي تاسوعا و عاشورا در خانه امام‌حسيني حکايتي ديگر دارد.

پيشنهاد مي‌کنيم اگر براي عزاداري قصد سفر به حسينيه ايران را داريد  حتماً سري به روضه‌خواني خانه امام‌حسيني بزنيد و از نزديک شاهد مراسم سنتي و تاريخي عزاداري اباعبدالله در اين مکان باشيد.

منبع: پايگاه اطلاع رساني “روضه نيوز”
گردآوري: مرکز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین