سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بازنشر/انفعال شرکت سیمان و نزول صادرات ارزی لارستان

بی شک صادرات به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی و تجاری هر منطقه همواره توانسته نقش قابل توجه خود را ایفا نموده و موجبات پیشرفت را فراهم آورد. در…

بی شک صادرات به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی و تجاری هر منطقه همواره توانسته نقش قابل توجه خود را ایفا نموده و موجبات پیشرفت را فراهم آورد. در این میان اگرچه صادرات ریالی در داخل کشور ارزش خود را دارد اما صادرات ارزی به مراتب علاوه بر این که سودآوری بیشتری می تواند داشته باشد، باعث تقویت ارتباطات اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی نیز می تواند گردد. دراین میان نقش اقتصاد شاید بسیار پررنگ تر باشد. مقوله صادرات ارزی با توجه به مبادی صادراتی رسمی آن از طریق گمرکات انجام می گیرد. در استان فارس ۴ گمرک اصلی شامل گمرک منطقه ویژه اقتصادی شیراز، فرودگاه شیراز، لامرد و لار وظیفه صادرات و واردات مرسولات گمرکی را به عهده دارند که دو مورد اول علاوه بر صادرات امکان واردات کالا را نیز دارا بوده و گمرک لامرد و لار تنها در حال حاضر در مقوله صادرات فعالند.

بر اساس آمار موجود ارائه شده از سوی مراکز آماری در ۶ ماهه منتهی به شهریور۹۵ از ۴ گمرک استان حدود ۱۱۱ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است. این عدد در آمار ۵ ماهه منتهی به مرداد ۹۵ حدود ۸۹٫۸ میلیون دلار بوده است.

با نگاهی به آمار صادرات صورت گرفته از ۴ مبدا صادراتی استان فارس در ۵ ماهه منتهی به مرداد۹۵(جداول زیر) نکات قابل توجهی می توان دریافت: (ماخذ: اتاق بازرگانی تهران- آمار تفکیکی تا مرداد۹۵ موجود بوده است)

در مقایسه مقاصد صادراتی گمرک منطقه ویژه اقتصادی شیراز و فرودگاه شیراز در رده های اول و دوم بوده و گمرک لار با ۵ مقصد و گمرک لامرد با ۲ مقصد در رده های بعدی قرار دارند.

gomrok95-1

برخی از مهمترین محصولات صادراتی از گمرک فرودگاه لار عبارتند از:سیمان سفید  و سیمان پودر نشده(کلینکر)، پسته، آدامس، زعفران، سنگ های تزئینی، مربا، برخی انواع پنیر و.. .  صادرات محصولات مختلف از گمرک لار ارزآوری معادل ۳٫۴ میلیون دلاری به همراه داشته است.

از سوی دیگر محصولات صادراتی لامرد شامل سیمان سفید  پرتلند می باشد که کل صادرات این منطقه را به خود اختصاص داده است. صادرات این محصول به تنهایی ارزآوری حدود ۵ میلیون دلاری برای گمرک لامرد به همراه داشته است.

gomrok95-2

با توجه به جدول زیر می توان دریافت که سهم ۲۰٫۴ میلیون دلاری صادرات از گمرک فرودگاه شیراز به ۱۶ کشور ارسال شده است که سهم حدود ۲۳ % از کل صادرات ارزی ۵ ماهه نخست۹۵ در استان فارس را به خود اختصاص داده است.

gomrok95-3

از گمرک منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز با حدود ۶۰ میلیون دلار حدود ۶۸% صادرات فارس به مقاصد صادراتی ارسال شده است.

gomrok95-4

با توجه به بررسی آماری میتوان به خوبی دریافت که گمرک فرودگاه شیراز و منطقه ویژه اقتصادی شیراز بخش اصلی صادرات گمرکی فارس را به خود اختصاص داده اند و گمرک لامرد و لار جمعاً حدود ۱۰% از صادرات را با معادل دلاری حدود ۸٫۴ میلیون دلاری را انجام داده اند.

gomrok95-5

دراین میان نکته مهم حجم صادراتی سیمان از دو گمرک لار و لامرد می باشد. بر اساس آمار موجود از صادرات ۳٫۴ میلیون دلاری از گمرک لار تنها ۱۸۲۰ میلیون دلار متعلق به سیمان صادراتی بوده و حال آنکه کل حجم صادراتی گمرک لامرد به ارزش ۵ میلیون دلار به صادرات سیمان اختصاص یافته است. این مهم خود می تواند به خوبی انفعال سیمان لارستان را نشان دهد چرا که گمرک لامرد بسیار دیرتر از گمرک لار احداث شده ولی در این مدت کوتاه و با جدا شدن از گمرک لار صادرات آن که عملا صادرات سیمان لامرد بوده است به راحتی گوی سبقت را از گمرک لار و صادرات سیمان لار ربوده است .این مهم در نمودار زیر به خوبی قابل مشاهده است.

gomrok95-6

در صدددیم تا این موضوع قابل تامل را در گزارشهای آتی به طور دقیقتری بررسی نماییم…

توضیح: آمار ارائه شده و نیز محصولات تولیدی از سایت اتاق بازرگانی تهران اخذ شده است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “بازنشر/انفعال شرکت سیمان و نزول صادرات ارزی لارستان”

  1. ناشناس گفت:

    با سلام .می تونم بپرسم پیام تقدیر و تشکر خانواده شهید دست بسته از مسوولین ومردم که برایتان ارسال شد چرا در سایت درج نکردید؟ با تشکر محسنی ۰۹۱۷۶۵۰۹۵۱۲

  2. ناشناس گفت:

    این مطلب چیزی جز مغالطه و بازی با برخی آمار و ارقام نیست. از انتشار این مطلب چنین برمی آید که گویا نویسنده یا نویسندگان آن احتمال نداده اند شاید یک نفر نیز آن را بخواند! چراکه منطق و استدلال آن به قدری ضعیف است که هر مخاطب منصفی با حداقلی از سواد متوجه ضعفِ تحلیل و مغالطه آشکار آن خواهد شد.
    نگارنده به عنوان یکی از پرسنل کارخانه سیمان لارستان که اتفاقا این شرکت را بدون عیب و ایراد هم نمی دانم اما معتقدم «نقد» باید منصفانه و درست و علمی باشد، لازم دیدم چند نکته را گوشزد کنم.
    در بخشی از این مطلب ابتدا سیمان صادراتی لامرد را «سفید پرتلند» عنوان کرده اند درصورتی که سیمان تولیدی این کارخانه «خاکستری» است! سپس با یک قیاس مع الفارق و نادرست مقدار سیمان صادراتی لامرد با تولید حدود ۴۰۰۰ تن در روز را با سیمان سفید لارستان با تولید ۵۰۰ تن در روز مقایسه کرده است. در آمار مورد اشاره صادرات سیمان لامرد حدود ۵ میلیون دلار و صادرات سیمان لارستان بیش از ۱,۸ میلیون دلار است. نتیجه گیری نویسنده هم معلوم است: انفعال و عقب افتادن سیمان لارستان از صادرات در مقایسه با سیمان لامرد!
    هر آدمی حتی با سواد دوره دبستان نیز متوجه می شود سیمان لامرد با مقدار تولید روزانه خود باید ۸ برابر سیمان لارستان بفروشد تا به نسبت بتواند به آمار صادرات سیمان لارستان برسد!
    البته این نوشته درصدد پاسخگویی به ادعای مخدوش سایت میلاد لارستان نیست چراکه این مطلب را واجد حداقل های نگاه علمی و فنی نیز نمی داند وگرنه می توان بطور مفصل درباره معادلات و محدودیتهای صادرات از کشور، بازار سیمان خاورمیانه، روابط سیاسی کشورهای منطقه و… توضیح داد.
    علی ایحال و در پایان روایت معروفی را ذکر می کنم که با خواندن این یادداشت میلاد لارستان به ذهن می رسد:
    یكی گفت: «خسن و خسین هر سه دختران مغاویه بودند»! گفتند: خسن و خسین نبود، حسن و حسین بود. هر سه نبود، هر دو بود. دختر نبود، پسر بود. مغاویه نبود معاویه بود.»

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین