چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 43 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

عقیده بانوان ایرانی؛ زندگی بدون آرایش هرگز!!! و فاجعه ای پیش رو

مطلبی که در ادامه می آید یادداشتی است به قلم مهندس سعید روان – کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در خصوص فاجعه مصرف…

مطلبی که در ادامه می آید یادداشتی است به قلم مهندس سعید روان – کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در خصوص فاجعه مصرف مواد آرایشی در جامعه ایران، موضوعی که متاسفانه جامعه لارستانی را نیز به خود دچار می کند. خواندن آن خالی از لطف نیست…

تاریخچه استفاده از لوازم ارایشی و بهداشتی

به نظر می رسد انسان از زمانی ارایش کردن را اغاز کرد که تنواست با استفاده از مواد محلی و طبیعی در دسترس مانند خاک غنی از اهن و دی اکسید منگنز و زغال چوب مواد رنگی را بشناسد.حس زیبایی طلبی ، طلب قدرت از نیروهای موراء الطبیعه و ترسناک جلوه دادن خود از جمله دلایلی است که انسان را وادار به ارایش خود با این مواد کرد. در ابتدا در بین جوامع بدوی مردها بودند که به ارایش می پرداختند نمونه این گونه ارایش را ما اکنون نیز در بین اقوام بومی میبینیم که با استفاده از رنگ های درخشان خود را ارایش می کنند.اما با پی بردن زنها به جادوی رنگ ها انها نیز کم کم به ارایش خود پرداختند ، تا انجا که در تمدن های گوناگون ارایش جزء اصلی ترین بخش های  زندگی قرار گرفت .در نقاشی هایی که از مصریان باستان به جای مانده است مردان و زنان با ارایش سر و صورت نشان داده شده اند.در تمدن های بین النهرین و ایران مردان و زنان خود را با انواع زیور الات می اراستند. و اما امروز ……..

هزینه ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومانی زنان ایرانی برای لوازم آرایش

سن شروع به استفاده از لوازم آرایشی در بازه‌ای ۱۰ ساله از ۱۸ سالگی به ۱۳ سالگی کاهش یافته است

ar2
طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! ! بر این اساس ایرانی ها ۲۹ درصد از بازار محصولات آرایشی در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است براساس آمارهای رسمی، ایران در زمینه مصرف لوازم آرایشی در رتبه هفتم جهان قرار گرفته است.این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند شركتهایی كه با روشهای ماهرانه اجناس بی كیفیت خود را به نام و برند شركتهای معتبر آمریكایی و اروپایی وارد بازار ایران میكنند و به فروش میرسانند.

برندها را جعل می‌کنند و به اسم اصل می‌فروشند

چین، بزرگ‌ترین کشور مبدایی است که، بیشترین حجم لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق از آنجا به کشور ما وارد می‌شود. پس از آن، کشورهای اروپایی هستند که از طریق مرزهای دبی، کردستان و پاکستان، لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق را به کشور وارد می‌کنند. حدود ۹۰ درصد محصولات آرایشی موجود در بازار كشور به صورت قاچاق وارد كشور میشودشرایط نگهداری محصول بسیار حیاتی است، به گونه‌ای که هر محصول آرایشی و بهداشتی باید در دما و رطوبت خاصی نگهداری شود . اما قاچاقچیان به این نکات اصلا توجهی ندارند و فقط هدفشان این است که محصول تحت هر شرایطی که شده، وارد کشور شود. به همین دلیل نیز حتی اگر محصول قاچاقچیان، جنس اصلی و واقعی باشد، باز هم کیفیت و سلامت آن مورد تائید نیست.وقتی شرایط نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی رعایت نشود، ممکن است ترکیبات و مواد سمی تولید شود که سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.

ar3ساخت لوازم آرایشی از مرغ فاسد

عمده لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، چون شرایط نگهداری درستی ندارد و ترکیبات آنها مشخص و استاندارد نیست، می‌تواند عوارض پیش‌بینی نشده‌ای را به بدن انسان تحمیل کند که حساسیت پوستی، ساده‌ترین آنهاست.» البته همه این حرف‌ها و عوارض با این پیشفرض است که لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، جنس اصلی باشد، اما اگر این اجناس قاچاق، تقلبی هم از آب دربیاید، آن وقت این محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق، عوارضی مضاعف برجا خواهد گذاشت.هنوز هم کم نیستند افرادی که خطر مصرف لوازم آرایشی قاچاق را بیشتر یک تبلیغ رسانه‌ای برای فروش تولیدات ملی می‌دانند و خرید جنس خارجی را فارغ از هر طریقی که وارد کشور شده باشد، به خرید محصولات آرایشی استاندارد و تولید داخل ترجیح می‌دهند ولی از نگاه علمی و کارشناسی، مصرف هرگونه محصولات آرایشی که جنبه درمانی ندارد، توصیه نمی‌شود، حتی اگر این لوازم آرایشی از سالم ترین مواد اولیه هم تولید شده باشد، زیرا احتمال بروز عوارض در بدن انسان وجود دارد.

شاید بد نباشد بدانید برخی از جامعه شناسان و آسیب شناسان بر این باورند که در ایران به دلیل افزایش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه ۹ کیلو انواع مواد سمی از طریق پوست وارد بدن می‌شود. این در حالی است که سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی پایین است و ادامه این روند در جامعه فاجعه‌ای بزرگ را برای نسل آینده به همراه خواهند داشت.

وضعیت قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی فاجعه است

یکی از دلایلی که قاچاقچیان لوازم آرایشی و بهداشتی به جای ورود رسمی کالا از قاچاق استفاده می‌کنند این است که اگر کالا را به صورت رسمی قاچاق کنند، به دلیل تقلبی بودن و مشکلات سلامت، سازمان غذا و دارو اجازه ورود کالا را به آن‌ها نمی‌دهد، از سوی دیگر فرار از مالیات و تعرفه‌های واردات از دیگر دلایل قاچاق است.

ar4

این قاچاق از روش‌های مختلف مانند واردات از طریق ته‌لنجی‌ها، سهمیه ملوانی، کالای همراه مسافر و نیز به صورت کانتینرهای بدون یخچال و در دمای بالای ۴۰ درجه بنادر از راه قاچاق وارد کشور می‌شود که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

عقیده بانوان ایرانی زندگی بدون آرایش هرگز!!!

ابعاد روانی این ماجرا نقش مهمی در تعیین چرایی مصرف این حجم از مواد آرایشی بهداشتی در ایران دارد! دکتر سید احمد جلیلی، روان پزشک و رئیس انجمن روان پزشکان ایران تاکید دارد که از علت‌های مهم این حجم مصرف از ایران کمبود شدید اعتماد به نفس در بین برخی دختران ایرانی است. به باور این روانشناس در کشورهای اروپایی برخی ضعف‌ها در چهره پوشانده نمی‌شود اما در ایران دختران تلاش جدی برای رفع هر نقص ظاهری دارند!

ar1

همچنین برخی صاحب‌نظرها اتفاق نظر دارند که تغییر ملاک‌های ازدواج از سوی پسران و افزایش سن ازدواج دختران تاثیر جدی بر حجم مصرف لوازم آرایشی دارد! به ویژه که این موضوع به نوعی نمود بارزتری در دانشگاه‌ها پیدا کرده است! مهم‌تر اینکه این حجم استفاده از لوازم آرایشی در بین دختران دانشجوی ایرانی در مقایسه با کشورهای اروپایی که از لحاظ فرهنگی متفاوت هستند بسیار زیاد است.

ناگفته‌های قاچاق لوازم آرایشی و وضعیت اورژانسی بانوان ایرانی…

زنان و دختران امروزی اگر در محیط‌هایی قرار گیرند که دامنه تایید شدنشان فراهم نباشد باعث بروز بسیاری از اسیب های رفتاری و شخصتی می شود . به طوری که یکی از راه‌های دستیابی به اعتبار بخشی در سنین جوانی و نوجوانی جذابیت‌های جسمانی است که گرایش به آرایش‌های افراطی یکی از راه کارهای نادرست این اشخاص است.عوامل جغرافیایی، تاریخی ، فرهنگی، روان شناختی که به عنوان آسیب‌های روانی هنوز بروز پیدا نکردند، می‌توانند عاملی برای استفاده از لوازم آرایشی برای جذابیت‌های افراطی جسمانی باشد.

متاسفانه توجه به جذابیت‌های افراطی جسمانی به آنجایی رسیده است که یکی از مهمترین آرمان‌های زنان و دختران امروزی است.میل به جوان ماندن و طراوت مستمر، خودنمایی و جلب توجه با تایید دیگران، تمایل به دیده شدن ، از عوامل مهم گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی است.نبود اعتماد به نفس زنان ایرانی، باور غلط  زشت مداری زنان ایرانی و زیبا شناسی زنان غربی، رقابت‌های عجیب و چشم و هم چشمی از عوامل  دیگر گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی و مصرف بیش از لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران است.مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی درایران میان گروه سنی ۲۲ تا ۲۴ سال بیشتر است اما در کشورهای توسعه یافته بالای ۴۰ سال است.

جولان لوازم آرایشی “قاچاق” در  کافی شاپ ها ، باشگاههای بدنسازی،آرایشگاه های زنانه و واگن‌های مترو

اثرگذاری یکی از تکنیک‌های افزایش فروش است که اخیرا برخی از دستفروشان مترو برای موفقیت بیشتر در فروش و ترغیب مسافران برای خرید، سعی بر بزرگنمایی در مورد کالای فروشی خود و اثرگذاری روی خریدار دارند و اخیرا دیده شده برای جلب مشتری عنوان می‌کنند که این کالامورد استفاده هنرپیشه‌ها قرار می‌گیرد یا در برخی آرایشگاه های زنانه که از رنگ موهای تقلبی یا ماسک های غیراستاندارد استفاده می کنند، بارها اتفاق افتاده است که ساقه موی فرد مصرف کننده، سوخته شده و همه موها ریخته است.

مهندس سعید روان – کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی،آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان


میلادلارستان: خانواده ها و جوانان عزیز، این موارد را از نظر اجتماعی نیز بررسی نمایید اگرچه از نظر شریعت مبین اسلام مقوله آرایش در مقابل نامحرم (که بخش عمده ای از استفاده از مواد آرایشی را متاسفانه امروزه به خود اختصاص می دهد)حرام می باشد، اما از نظرگاه اجتماعی و سلامت روانی جامعه نیز بر از نظر اسلام و حتی ادیان دیگر ضرر رساندن به بدن و نیز متضرر ساختن نسل های آینده حرام شرعی است. بر این اساس آیا نباید نگاهی دیگری به مقوله مصرف سرسام آور لوازم بهداشتی در جامعه خود داشته باشیم…. چشم هارا باید شست…

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین