شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

سرقت آثار تاریخی کاریان/آب و گاز مهمترین نیاز مردم کاریان

میلاد لارستان: روستای تاریخی کاریان با وجود سومین آتشکده بزرگ ساسانی در گمنامی و فراموشی به سر می‌برد.

روستای تاریخی کاریان با وجود سومین آتشکده بزرگ ساسانی در گمنامی و فراموشی به سر می‌برد.

به گزارش میلاد لارستان؛ وجود یکی از سه آتشکده بزرگ ساسانیان در روستای کاریان از توابع شهر لار ظرفیت عظیم گردشگری برای این روستا و شهرستان لارستان ایجاد کرده تا جایی که این روستا در ردیف ۴۶ روستای هدف گردشگری استان فارس انتخاب شده است اما بی‌توجهی به آثار تاریخی این روستا و عدم توجه برای فراهم کردن دیگر زیرساخت‌ها سبب شده که این روستا چندان مورد توجه گردشگران قرار نگیرد.

کاریان، جایگاه آتشکده موبدان ساسانی

سیما علویه سرپرست میراث فرهنگی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: روستای کاریان یکی از دو روستای هدف گردشگری شهرستان لارستان است با وجود اینکه آتشکده آذرفرنبغ، یکی از سه آتشکده بزرگ ساسانیان، در این روستا واقع شده اما توجه چندانی به این روستا نشده است.

به گفته وی این روستا یکی از پتانسیل‌های بالقوه گردشگری شهرستان لارستان است که در کنار دیگر ظرفیت‌ها نظیر بازار قیصریه و باغ نشاط می‌تواند گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به خود جذب کند اما این روستا از ساده‌ترین امکانات نظیر جاده دسترسی محروم است.

روستای کاریان یکی از روستاهای بخش جویم لارستان است که از سه مسیر جهرم – مبارک‌آباد، فیروزآباد – قیروکارزین و شیراز – جهرم – جویم می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد و علاوه بر آتشکده آذرفرنبغ آثار تاریخی دیگری نظیر دو قلعه باستانی و لوح‌های سنگی مختلف  در این روستا کشف شده است.

سرقت از آثار تاریخی کاریان به دلیل بی‌توجهی

عبدالعزیز صدیقی مسئول شورای روستای کاریان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: آثار تاریخی این روستا در معرض تخریب و سرقت قرار دارند اما با وجود مکاتباتی که از سوی مسئولان شورای روستا و بخش جویم انجام شده تاکنون اقدامی از سوی مسئولان میراث فرهنگی برای مرمت این بناها نشده است.

به گفته وی مسیر دسترسی به قلعه و آتشکده ۵۰۰ تا یک کیلومتر است و در گذشته یکی دوبار مسئولان میراث فرهنگی استان به این روستا سفر کردند و قول دادند که مسیر دسترسی به قلعه و آتشکده بهسازی شود اما تمامی وعده‌ها به فراموشی سپرده شده است.

آن‌گونه که عزیزی به خبرنگار تسنیم گفته جز تابلویی که نشان دهنده ثبت ملی این آثار است هیچ حریم‌بندی برای بناها صورت نگرفته است.

مسئول شورای روستای کاریان به دیگر مشکلات مردم این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم این روستا از داشتن آب شیرین محروم هستند و هفته‌ای یکبار آب شیرین به روستا می‌رسد که همان یک روز نیز به صورت جیره‌بندی بین محلات روستا تقسیم می‌شود.

آب و گاز مهم‌ترین نیاز مردم کاریان

کمبود آب در روستای کاریان به اندازه‌ای است که گاه روستائیان مجبور به خرید آب برای آشامیدن می‌شوند و تقاضای عزیزی از مسئولان شهرستان لارستان در این زمینه تامین آب از سد سلمان فارسی است.

وی می‌گوید: ۳ چاه آهکی در این روستا وجود داشته که در گذشته ۸۰ لیتر بر ثانیه آب داشته اما در حال حاضر به ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است؛ اگر از سد سلمان حقی برای تامین آب مردم این روستا در نظر گرفته شود، مشکلات کمبود آب روستای تاریخی کاریان برطرف می‌شود.

محرومیت دیگری که در این روستای تاریخی دیده می‌شود، عدم برخورداری از نعمت گاز است و مردم روستا مجبور به خرید کپسول‌های گاز هستند تا بتوانند برای گرمایش و پخت و پز نیاز خود را تامین کنند.

به گفته عزیزی مطالعات برای گازرسانی به روستا در حال انجام است اما برای تبدیل این روستا به یک روستای گردشگرپذیر نیاز است که زیرساخت‌های ابتدایی نظیر گاز و آب تامین شود.

هزینه یک میلیاردی مردم روستا برای بهسازی جاده‌

بی‌کیفیت بودن جاده‌های روستا از دیگر مواردی است که مسئول شورای روستای کاریان در گفت‌وگو با تسنیم مطرح می‌کند و می‌گوید: جاده‌های روستا نیاز به تعریض و روکش آسفالت دارد تاکنون مردم روستا و خیران یک میلیارد تومان برای تعمیر و مرمت راه‌ها هزینه کرده‌اند اما به کمک دولت در این زمینه نیاز است.

وی نداشتن فیبر نوری و اینترنت را از دیگر مشکلات این روستا می‌داند.

از آنجا که روستاهای هدف گردشگری دستاوردها و آثار و برکات بسیار مثبت و موثری به ویژه در بحث اشتغالزایی، درآمد افزایی و رونق فرهنگی برای مردم هر منطقه دارد و باتوجه به ظرفیت ممتازی که روستای کاریان به واسطه آتشکده آذرفرنبغ دارد باید توجه بیشتری برای تامین زیرساخت‌های این روستا انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “سرقت آثار تاریخی کاریان/آب و گاز مهمترین نیاز مردم کاریان”

  1. الحمد لله گفت:

    کاریان و جویم و جلگه بنارویه تا قرن چهارم هجری ،جز کوره دارابگرد ـ شهرستان داراب فعلی ـ بوده اند.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین