شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

نقشه باستان‌شناسی استان فارس تهیه می‌شود

میلاد لارستان: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: امسال در راستای توسعه مناسب و هدفمند استان فارس نقشه باستان‌شناسی استان فارس تهیه…

باستان شناسیمیلاد لارستان: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: امسال در راستای توسعه مناسب و هدفمند استان فارس نقشه باستان‌شناسی استان فارس تهیه و تدوین می‌شود.

ابراهیم قزلباش پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی اظهار داشت: براساس قوانین بین‌المللی در مورد بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی باید بررسی و شناسایی آثار تاریخی به صورت میدانی و پیمایشی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید برای این دسته از آثار تاریخی پرونده ثبت تشکیل شود و تمام آثار تاریخی و فرهنگی از جمله بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی به طور قانونی مورد حمایت همه قرار گیرد افزود: حفاظت از آثار تاریخی وظیفه ملی است.

 معاون میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه باید در راستای حمایت و حفاظت از این آثار ضوابطی تنظیم شود خاطرنشان کرد: براساس این قانون تعیین ضوابط عرصه و حریم آثار تاریخی نیز انجام می‌شود و براساس همین دستورالعمل بین‌المللی، در ایران نیز این ضوابط تعیین و به تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله منابع طبیعی، شهرداری و غیره ابلاغ می‌شود.

 قزلباش با اشاره به اینکه در مرحله گذشته در کشور از سال ۸۲ تمام دستگاه‌ها باید در مراحل اجرایی طرح‌های خود از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرند تصریح کرد: این اقدام در راستای توسعه مناسب شهرها با حفظ آثار تاریخی انجام شده است.

 وی از تهیه و نصب تابلو معرفی آثار برای تمام بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی استان فارس خبر داد و عنوان کرد: با وجود اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ اثر ثبتی و ۶۰۰  مورد اثر تاریخی در استان فارس شناسایی شده است اما تاکنون برای استان فارس نقشه باستان‌شناسی تهیه نشده است.

 معاون میراث فرهنگی استان فارس تأکید کرد: امسال در راستای توسعه مناسب و هدفمند استان فارس نقشه باستان‌شناسی استان فارس تهیه و تدوین می‌شود.

 قزلباش با بیان اینکه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نخستین و مهم‌ترین میراث مادی و معنوی استان فارس است اظهار داشت: توسعه و مرمت بافت‌های تاریخی اطراف حرم مطهر با تعامل با میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود.

 وی با تأکید بر اینکه در سطح استان فارس باید مداخله در آثار تاریخی به دلیل ضرورت حفظ آنها به حداقل برسد افزود: باید توسعه و مرمت این آثار پایدار باشد.

 معاون میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به برخی حفاری‌های غیرمجاز انجام شده در استان فارس گفت: در برخی آثار تاریخی مانند قصر ابونصر و برم‌دلک این حفاری‌ها انجام شده که بخش عمده این حفاری‌ها به دلیل ناآگاهی افراد انجام می‌شود.

 قزلباش با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با همکاری شهرداری شیراز ساماندهی و مرمت بافت و محوطه تاریخی برم‌دلک، قصر ابونصر و احیای حوض ماهی سعدی را در دستور کار قرار داده است خاطرنشان کرد: طرح‌های این آثار توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس ارائه شده است که با مشارکت شهرداری شیراز اجرایی می‌شود.

 وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر شیراز برای مرمت و ساخت محوطه هر کدام از آثار تاریخی برم‌دلک و قصر ابونصر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

 معاون میراث فرهنگی استان فارس با ابراز تأسف از اینکه در دوره پیشین مجوز ساخت به هتل آسمان که در حریم مجموعه ارگ کریمخانی ساخته شده، داده شده است عنوان کرد: تمام طرح‌های اجرایی در شهر شیراز باید براساس طرح تفصیلی این شهر تعریف شود که در حال حاضر این طرح در حال بازنگری است.

 سیامک بصیری، معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس، نیز در این نشست به ارائه گزارش در مورد آثاری که در سال گذشته مرمت شدند پرداخت و اظهار داشت: در سال گذشته ۳۴ کارگاه مرمت در سطح استان فارس فعالیت داشتند و برای این موضوع در استان فارس در سال گذشته ۱۴ میلیارد ریال هزینه شد.

 وی با بیان اینکه مرمت مدرسه خان شیراز به عنوان بزرگ‌ترین مدرسه در دوره صفویه با ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شد افزود: کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد با اعتبار ۶۰ میلیون تومان، قلعه‌دختر در فیروزآباد با اعتبار ۷۰ میلیون تومان، بازنگری طرح حریم آتشکده و روستای اطراف آن با اعتبار ۶۰ میلیون تومان، باغ ارم شیراز با اعتبار ۶۵ میلیون تومان، محوطه بیشاپور در کازرون با اعتبار ۷۴ میلیون تومان، مسجد جامع عتیق شیراز با اعتبار ۶۰ میلیون تومان از جمله شاخص‌ترین مرمت‌های استان فارس در سال گذشته بوده است.

 معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به اینکه امسال برای مرمت آثار تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی استان فارس ۲۵ میلیارد ریال مصوب شده که تاکنون اختصاص نیافته است خاطرنشان کرد: امسال طرح مرمت خانه‌های تاریخی با مشارکت مالکان و متصرفان آنها به طور جدی دنبال می‌شود.

 بصیری گفت: ۶۹ مورد از خانه‌های تاریخی بافت قدیمی شهر شیراز شناسایی و رضایت مالکان آنها برای مرمت دریافت شده است زیرا ۵۰ درصد هزینه مرمت این مکان‌ها بر عهده مالکان و متصرفان آنهاست و دلیل مشارکت میراث فرهنگی در این موضوع این است که بسیاری از این مالکان به دلیل عدم تمکن مالی توان مرمت این خانه‌ها را ندارند.

 وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۸۶۶ مورد اثر تاریخی در استان فارس به ثبت ملی رسیده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده ۱۰ اثر تاریخی در نوبت ثبت ملی قرار دارد که این آثار در شهرستان‌های گراش، ممسنی، سوریان، سروستان، شیراز، جهرم و فیروزآباد قرار دارند.

 معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی مجموعه ساسانی در فیروزآباد تصریح کرد: پرونده آتشکده این شهرستان نیز در دست بررسی و در نوبت ثبت جهانی است.

 بصیری با بیان اینکه مرمت آثار باستانی نیازمند مطالعه و بررسی دقیق است و اگر مرمت بدون مستندنگاری انجام شود روند علمی خود را طی نمی‌کند عنوان کرد: در سال گذشته از ۳۴ پروژه مرمت ۲۳ مورد به صورت مشارکتی انجام شد و عملیات مستندنگاری ۱۲ اثر در سطح استان انجام شده که برای مرمت این آثار ۱۳۰ میلیون تومان اختصاص یافته است که امسال اجرا می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه مجموعه‌های قصرابونصر و برم‌دلک با مشارکت شهرداری شیراز ساماندهی و مرمت می‌شوند بیان کرد: علاوه بر محوطه‌سازی توسط شهرداری شیراز، به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در این دو مجموعه سایت و موزه باستان‌شناسی راه‌اندازی می‌شود.

 منبع: خبرگزاری تسنیم

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین