پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 7 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

لزوم توجه بیشتر به پارک شهر لار

اگر آمار و ارقام را مبنای ارزیابی قرار دهیم شهر لار به لحاظ کمی دارای پارک ها و بوستان های نسبی در دو شهر قدیم و جدید می باشد و خانواده ها اوقات فراغت خود را در این مکان ها می گذرانند.

شهرما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی از مناطق کم بارش کشور می باشد. تاسالیان نه چندان دور معدود باغ ها و مزارع و چشمه های طبیعی در اطراف این شهر وجود داشت که برای مردم ما غنیمت بود اما آن هم به دلایل مختلف از جمله برداشت های بی رویه آب از منابع زیر زمینی به خشکسالی گرایید و با این وضعیت جایگزین چنین اماکنی در شهرها بوستان ها و پارک ها می باشند وشهرداری ها مسوولیت ایجاد چنین فضاهایی در درون شهر ها را بر عهده دارند.

اگر آمار و ارقام را مبنای ارزیابی قرار دهیم شهر لار به لحاظ کمی دارای پارک ها و بوستان های نسبی در دو شهر قدیم و جدید می باشد و خانواده ها اوقات فراغت خود را در این مکان ها می گذرانند.

images

امکانات نسبی هم فراهم هست در این میان پارک شهر جدید ، یکی از قدیمی ترین پارک های شهر می باشد که در طول چند دهه توسعه پیدا کرده است . اخیرا در پارک شهراقدامات خوبی انجام شده (ساماندهی و سنگ فرش نمودن ورودی پارک ، افزایش وسایل بازی کودکان ، احداث نمازخانه و… ) اما هنوز با یک مکان تفریحی استاندارد فاصله زیادی دارد و به نظر می رسد کارهای بیشتری را می توان انجام داد تا این مکان بیش از گذشته مورد استفاده خانواده ها قرار بگیرد و مکان مناسبی برای مهمانانی که از شهرستان های دیگر به لار می آیند نیز فراهم شود.

در این پارک انبوه درختان بومی و سازگار با اقلیم شهر لار ، فضای سبز مناسبی را بوجود آورده است اما از نظر محوطه سازی و شادابی فضا ضعیف می باشد چندی پیش با جناب قنبرنژاد شهردار لار دیداری داشتم به این موضوع اشاره کردم که همت کنید و تا حد امکان کاستی ها و معایب پارک را برطرف کنید که مشارالیه در پاسخ گفتند در نظر داریم با همکاری مهندسان فضای بهتری فراهم نماییم .

امید که این تغییر در زمان کوتاهی انجام شود .اگر واقع بینانه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که:

مهم ترین عوامل مهاجرت همشهریان و رفتن به مرکز استان چیست؟ به عواملی چون ( آب و هوای گرم ، کمبود امکانات در مقایسه با مرکز ،نبود فضای کسب و کار برای جوان ها و… ) اشاره خواهد شد و بدون تردیدکمبود فضاها و اماکن فرهنگی و تفریحی مناسب در منطقه، ازدیگر دلایل مهاجرت همشهریان می باشد نسل جوان ما که در شهر های دیگر کشور تحصیل کرده اند در موقع مراجعت به زادگاه خود از وضعیت شهر ناراضی هستند که واقعا باید برای آن فکری اساسی کرد تا بیش از این مهاجرت به سایر شهرها را نداشته باشیم .

parksharh1

هر چند برای رسیدن به نقطه مطلوب منابع مالی حرف اول را می زند که با توجه به گستردگی و پراکندگی شهر لار و جمعیت کم ساکن در شهر، درآمد حاصله بیش از این جوابگو نیست و همراهی ومشارکت مردمی را می طلبد در چند ساله اخیرخدمات شهرداری لار در حوزه های مختلف (توجه جدی به آسفالت خیابان ها و معابر ، تکمیل طرح های نیمه تمام شهرچون بوستان محمدی و پارک فسیل ، توجه به مبلمان شهری ، هم سطح سازی پیاده روها در شهرقدیم و جدید و… )قابل تقدیر است هر چند نقد هایی نیز وارد است (مثلا ورودی شهر قدیم علیرغم وعده های داده شده همچنان در نقطه اول می باشد ، بلا تکلیفی بعضی طرح ها مثلا مجتمع تجاری زیتون ، عدم توافق برای تعیین وضعیت ضلع شرقی میدان امام خمینی ، پایانه مسافر بری ، و… )

parke-shahr-1-1

در مجموع با توجه به پراکندگی شهر لار از جهات شمال به جنوب و شرق به غرب (به تعبیر یکی از مدیران در نوع خود کلان شهری است که باید چندین برابر وضعیت فعلی برای این شهر هزینه نمود ) اما با این حال خدمات انجام شده قابل تقدیر می باشد و امید است با همکاری و همراهی واستفاده از توان مالی عموم مردم ، معتمدین و خیرین ، زمینه مشارکت هرچه بیشتر آحاد جامعه را در شاداب سازی شهر، شاهد باشیم .

کارهایی که می توان انجام داد: (نظر شخصی است یقینا به لحاظ فنی و مهندسی جای بحث دارد)

۱)در ضلع جنوبی پارکبا درختان متنوع پوشیده شده است در قسمت جنوب شرقی عمدتا با نخیلات و در بخش جنوب غربی نیز با درختان متنوعی پوشیده شده است و در بیشتر ایام سال مورد استفاده خانواده هاست اگر محدوده فوق الذکر در ضلع جنوب غربی و جنوب شرقی با سنگفرش محوطه سازی شود و به حداقل امکانات زیباسازی تجهیز شود مکان بهتری برای مردم فراهم می گردد این محدوده با طراحی اصولی و نورپردازی در شب فضای شادی برای شهروندان فراهم می کند .

parkshar4

۳) با توجه به نزدیکی به کوه در قسمت جنوبی پارک ، استفاده از دامنه های آن برای شادابی و زیبا سازی بیشتر پارک ،نیز امکان پذیر استعلیرغم کمبود آب در شهر لار (و نیز چاه پارک شهر) اما با استفاده از فناوری های نوین و جلوگیری از هدر رفت آب ، می توان دامنه کوه را با آبشار مصنوعی و درختکاری و نور پردازی بسیار جذاب و دیدنی نمود. کاری که در برخی شهرها نیز اجرا شده است .

۴) معرفی بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی شهر مانیکی از بهترین کارهایی است که می توان در این بوستان انجام داد سال گذشته در سفر به یکی از بنادر جنوبی و در یکی از بوستان ها چیزی که جلب توجه می کردساختن آلاچیق هایی که سقف آن شبیه بادگیر درست کرده بودند و جالب تر این بود که هر بادگیر با دیگری تفاوت داشت وقتی سوال کردم گفتند هر بادگیر معرف طرز ساخت بادگیر در شهرهای این استان است که با این سبک بادگیر درست کرده اند . ماکت ابنیه های تاریخی و فرهنگی چون ( بازار قیصریه ، قلعه اژدها پیکر ، کاروانسراها ، آب انبارها ، و…. ) بسیار دلنواز و دیدنی خواهد بود با عنایت به اینکه مهمانان نوروزی از این مکان استفاده می کنند فراهم نمودن چنین فضایی برای مهمانان و حتی شهروندان و جوان ها جذاب خواهد بود .

۵) ایجاد فضایی برای بازارچه های فصلی : در طول سال شاهد هستیم به مناسبت های مختلف نمایشگاه های متعددی در این پارک برگزار می شود حال با توجه به استقبال خوب همشهریان اگر شهرداری چنین فضای دائمی را در پارک فراهم کند می توان در طول سال برنامه های متنوعی ( معرفی آثار هنری و فرهنگی هنرمندان شهرمان ، صنایع دستی ، غذاها و شیرینی های محلی ، کتاب و.. ) را به اجرا در آورد .

parkshar2

غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “لزوم توجه بیشتر به پارک شهر لار”

  1. لاري گفت:

    اگر به اين پارک رسيدگي بشه بخاطر وجود مناظر طبيعي و کوه و…بهترين پارک شهر جنوب کشور ميشه،چرا از بخش خصوصي جهت زيباسازي و طرحهاي جديد در پارک استفاده نميشه

  2. مسعود گفت:

    در شهري مثل جهرم تو اين چند ساله واقعا به زيباسازي و گسترش فضاي پارک شهرشون توجه شده از اسبا بازي کودکان تا ابشار مصنوعي و…و طوري شده که ملت مثل لار بسمت فلکه که واقعا جاي خطرناکيه سرازير نميشن

  3. حرف حق گفت:

    بنده دستگاه بازي دارم و ميدونم اکثر افرادي که ميخوان دستگاه بازي بيارن ،دارن روانه ي گراش ميشن .چون ميگن تو لار شهرداري واقعا اذيت ميکنه اما تو گراش براحتي با يه درخواستي فضا براي قراردادن وسايل بازي اماده ميکنن و ميگن بفرما

  4. داود گفت:

    با. توجه به عنایت ویژه شهردار محترم لار و شورای اسلامی شهربه زودی پارک سرداران از سمت خروجی شهر لار بسمت جاده لطیفی. کلنگ زنی خواهد گردید. با احداث این پارک، مکان مناسبی برای کلیه همشهریان عزیز و همچنین مسافران ارجمند خواهد بود تا اوقات فراغت خود را در این مکان مناسب سپری نمایند.

  5. ناشناس گفت:

    کار کردن با شهرداری لار برای اغذیه فروش دردسره. برای کسی که وسایل بازی میاره دردسره. برای پیمانکار دردسره. برای رفتگر دردسره. برای همه شده دردسره. خود شهردار که در ظاهر رعایت اخلاق میکنه. اما چرا اخلاق دستگاهی ندارن؟ اخلاق رو سیستماتیک کنید که اینهمه مجموعه شهرداری مردم رو اذیت نکنن.. اخلاق داشته باشید اقایون با مردم.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین