جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
تلاشی دیگر از جوانان لارستانی جهت معرفی جاذبه های بکر طبیعت:

کشف اولین غار تلفیقی در لارستان+تصاویر

اولین غار تلفیقی در لارستان به همت و تلاش جوانان لارستانی کشف شد. به گزارش میلادلارستان انجمن غار و گروه کوهنوردی پردیس لارستان طی تلاشی مستمر موفق شدند اولینت غار…

اولین غار تلفیقی در لارستان به همت و تلاش جوانان لارستانی کشف شد. به گزارش میلادلارستان انجمن غار و گروه کوهنوردی پردیس لارستان طی تلاشی مستمر موفق شدند اولینت غار ترکیبی لارستان را کشف نمایند.

علی اکبر شاه محمدی خبرنگار  میلاد لارستان و از اعضای گروه کوهنوردی، در اینباره اظهار داشت: این تیم طی یک برنامه ی شش ماهه با تحقیقات میدانی و کمک گرفتن از افراد بومی منطقه موفق به کشف و شناسایی غاری تلفیقی از مسیرهای عمودی و گذرگاهای افقی در ارتفاعات روستای شتوان درز وسایبان در ۱۵۳کیلومتری جنوب لار شد.

IMG-20170213-WA0012
وی افزود: کوهنوردان لارستانی، در پی اطلاع دقیق از وجود غار با هماهنگی انجام شده، در دو تیم  ۸ نفره به سرپرستی علمدار شفیعی از غارنودان مجرب شهرستان در منطقه ای  به نام باند هواپیمای ملخی حضور یافته و به پیمایش این غار پرداختند.

IMG-20170213-WA0009
شفیعی سرپرست گروه نیز ضمن ابراز خرسندی از این موفقیت اعلام کرد: این غار در ارتفاع حدود ۷۰۵ متری از سطح دریا در جبهه شمال شرقی به طول و عرض جغرافیایی N- 27 .51. 57 ، E- 55.24 .38 قرار گرفته است.

IMG-20170213-WA0015
وي،  ‌اظهار کرد: با ورود به تالار،دیواره های صیقلی شگفت انگیز و ترکیب رنگ های مختلف و دمای خنک ۳۰ درجه غار خستگی و دشواری اکتشاف را از تن هر غارنوردی به در میکند. جانداران داخل غار خفاش ، مار ، عنکبوت، مارمولک و  کبوتر بوده   و درون غار فقط استخوان حیوانات و پرندگان مشاهده شده است. وی بهترین فصل پیمایش اين غار را اواخر پاییز دانست

IMG-20170213-WA0014
شفیعی در  مورد نوع غار افزود: غار از نوع آهکی چاه گودال بوده که در اثر فرایندهای کارستی در سطح زمین به وجود آمده است. سنگهای قسمت اول غار از جنس سنگهای رسوبی تخریبی(کونگلومرا) تشکیل شده است.

IMG-20170213-WA0008

وی افزود: در قسمت پایانی غار سطح نمناکی وجود دارد که نشان گر ورود باران های فصلی به درون غار بوده است. قسمتی از غار نیز تخم های کبوتران یافت شده و به نظر جای کاملا امن برای تخم گذاری و تولید و رشد جوجه کبوترهاست.

IMG-20170213-WA0010

دمای هوا در انتهای غار به ۳۰+ درجه سانتی گراد می رسد و نيازي به لباس گرم و اضافي نيست؛ بارگزاري آب ضروري و حیاتی است همچنين به همراه داشتن کلاه، دستکش، زانو بند و آرنج بند، چراغ پيشاني با باطری اضافه و نیز لباس سرهم  الزاميست.

IMG-20170213-WA0005
شفیعی گفت: بومیان محلی این منطقه را به نام شتون می شناسند. بدلیل این که غار در نزدیکی روستای محروم شتوان بوده و به منظور  تاکیدی بر اینکه مناطق محروم را فراموش نکنیم نام غار را ” شتوان” نامیدند. این غار چهارمین غار کشف شده توسط انجمن غار و  گروه کوهنوردی پردیس لارستان درطی ۴ سال جاری است و در پایان اعضای این گروه از مسئولین خواستند تا با حمایت های گروه های کوهنوردی برای ثبت و معرفی رازهای جهان هستی تلاش کنند .

IMG-20170213-WA0011
هادی کریمی عضو گروه نیز بیان داشت: کشف این غار نتیجه تلاش اعضای این گروه در معرفی جاذبه های بکر و منحصر بِفرد طبیعی شهرستان لارستان است.

IMG-20170213-WA0007
لازم به ذکر است با پیگیری های انجام شده با مسئولان غارنوردی کشور، این غار نیز به فهرست غارهای ایران و جهان اضافه خواهد شد.

 IMG-20170213-WA0013

اسامی کاشفان غار: علمدار شفیعی: سرپرست و مسئول فنی برنامه//هادی کریمی : تیم بررسی// عاطفه شفیعی: تیم بررسی// فاطمه جعفری: تیم بررسی//اله کرم پهلوان:تیم بررسی عکاس و گزارش نویس برنامه// اکبر شفیعی: تیم (حمله)،نجاتگر و عکاس //علی آفرین: ترابری و امور مالی//مجتبی شکوری :تدارکات// علی اکبر شاه محمدی : پشتیبان و خبرنگار میلاد لارستان//زهرا خرمبخت: پشتیبان و خبرنگار صحبت نیوز// مجید قاسمی و خانم ها ناهید علویه، زهرا خرمی، نجمه عباسیان، طیبه محمدی، معظم فیلسوف پشتیبانی بیرون غار .

IMG-20170213-WA0006

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “کشف اولین غار تلفیقی در لارستان+تصاویر”

  1. kãmyãb khashãyãr گفت:

    خسته نباشيد و خدا قوت به تلاش و پشتكارتون.اميد است كه شاهد ديگر اكتشافات اين چنيني باشيم

  2. ناشناس گفت:

    عزیزان خدا قوت

  3. حسین گفت:

    درود و خدا قوت

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین