سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 31
رئیس اداره امور عشایر لارستان:

تمام مسیرهای کوچ رو عشایر در لارستان بازسازی شد

رئیس اداره امور عشایر لارستان با بیان اینکه در بارندگی اخیر به دلیل عدم وجود زیرساخت و ابنیه، راه‌های عشایر به‌طور صددرصدی تخریب شد، گفت: تمام‌مسیرهای عشایری کوچ‌رو در منطقه لارستان بازسازی ‌شد.

رئیس اداره امور عشایر لارستان با بیان اینکه در بارندگی اخیر به دلیل عدم وجود زیرساخت و ابنیه، راه‌های عشایر به‌طور صددرصدی تخریب شد، گفت: تمام‌مسیرهای عشایری کوچ‌رو در منطقه لارستان بازسازی ‌شده است.

 سید مرتضی قریشی در گفت‌وگو با میلادلارستان با اشاره به اینکه شروع کوچ سنتی عشایر این شهرستان از ۲۰ فروردین‌ماه هرسال آغاز و تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، اظهار داشت: کوچ ماشینی توسط تریلی، کامیون و کامیونت پس از اخذ مجوز از ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و شبکه دامپزشکی از ۲۲ اردیبهشت‌ماه به بعد خواهد بود و زمان ورود عشایر به مراتع شهرستان‌های ییلاقی نظیر اقلید، آباده، بوانات و غیره از تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه است.

وی بابیان اینکه طبق آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال ۱۳۸۷، لارستان دارای ۲ هزار و ۷۹ خانوار عشایر با ۱۰ هزار و ۱۷ نفر جمعیت است، افزود: عشایر لارستان از ایل بزرگ خمسه و سه طایفه عرب، باصری و نفر هستند.

رئیس اداره امور عشایر لارستان با برشمردن تیره‌های عشایری این شهرستان، تصریح کرد: از طایفه عرب تیره‌های ملک حسینی، علی‌خانی، علی مرادی کوچی، عبدالرضایی کوچی، اشرف، غنی و هندی شرفی و از طایفه باصری تیره‌های لبوموسی، فرهادی، علی مردانی، کلمبه ای، آل قلی، علی شاه قلی، حنائی، جوچین، کرمی، علی قنبری، ظهرابی و کردشولی و از طایفه نفر نیز تیره دولخانی در منطقه لارستان حضور دارند.

این مسئوول بیان کرد: در زمان قشلاق عشایر از اوایل مهرماه در مراتع مختلف لارستان شامل بخش‌های مرکزی، جویم، بنارویه و اِوز مستقر می‌شوند و در زمان ییلاق نیز از اردیبهشت‌ماه بیشتر در شهرستان‌های بوانات، اقلید، مرودشت، پاسارگاد و خرم‌بید حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷ درصد عشایر استان پهناور فارس در شهرستان لارستان ییلاق و قشلاق دارند، ادامه داد: زمان حضور عشایر در شهرستان لارستان از مهر تا فروردین‌ماه هرسال است.

قریشی بابیان اینکه عشایر کوچنده لارستان دارای بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام بوده که هرساله در  مراتع مختلف این شهرستان تعلیف می‌شوند، تصریح کرد: عشایر منطقه لارستان با این میزان دام به‌طور قطع نقش به‌سزایی در تولید ۱۶ هزار تن گوشت قرمز تولیدی عشایر استان فارس دارند.

وی با تأکید بر اینکه عشایر ملزم به رعایت تقویم کوچ هستند، گفت: در سنوات گذشته عشایر به دلیل خشک‌سالی متوالی و عدم وجود علوفه مرتعی مناسب، مجبور به کوچ زودهنگام بودند که ورود زودهنگام به مناطق ییلاقی سبب بروز مشکلاتی برای عشایر می‌شد که خوشبختانه در سال جاری به دلیل وجود علوفه مرتعی مناسب در لارستان، از کوچ زودهنگام عشایر ممانعت و تقویم زمان‌بندی کوچ رعایت می‌شود.

رئیس اداره امور عشایر لارستان بابیان اینکه در بارندگی اخیر به دلیل عدم وجود زیرساخت و ابنیه، راه‌های عشایر به‌طور صددرصدی تخریب شد، افزود: اداره امور عشایر لارستان با اجاره ۷ دستگاه لودر در مناطق مختلف عشایری اقدام به مرمّت و نگهداری راه‌های عشایری نمود و در اسرع وقت تمام مسیرهایی عشایری مرمت و امکان عبور و مرور فراهم شد.

قریشی عنوان کرد: برنامه کلی امور عشایر حمایت توام از اسکان و کوچ است و هر زمانی که خود عشایر به این نتیجه رسیدند که باید اسکان یابند و خواهان اسکان شدند در محدوده زیست بوم بر اساس مطالعه و فرایند برنامه ریزی شده به منظور توسعه و بهبود زندگی عشایر اسکان صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در شهرستان لارستان مطالعات چهار کانون توسعه عشایری انجام شده که سایت اسکان عشایر تیره عبدالرضائی در منطقه ۱۲ برکه در بخش مرکزی تامین آب انجام شده و آماده واگذاری اراضی مسکونی به عشایر است.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “تمام مسیرهای کوچ رو عشایر در لارستان بازسازی شد”

  1. ناشناس گفت:

    با مدیر کل امور عشایر جنوب کرمان (جیرفت) اشنا شوید
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940804001048

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین