سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

تاریخ «بریز» عرصه پاسکاری مسئولان شده است

میلاد لارستان: در جاده تاریخی ادویه روستایی به نام « بریز» قرار گرفته که با کاروانسرای معروف به شاه عباسی میزبان تاجران و مسافران بود اما امروز عرصه پاسکاری مسئولان شده است.

 در جاده تاریخی ادویه روستایی به نام « بریز» قرار گرفته که با کاروانسرای معروف به شاه عباسی میزبان تاجران و مسافران بود اما امروز عرصه پاسکاری مسئولان شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم استان فارس، در جاده ادویه در مسیر رسیدن کاروان تاجرانی که از هند ادویه می‌آوردند تا به پایتخت صفوی برسانند، روستایی قرار گرفته به نام « بریز»، روستایی در نزدیکی شهر لار که با کاروانسرای معروف به شاه عباسی میزبان تاجران و مسافران بود. اگر روزی گذرتان به روستای بریز افتاد می‌توانید بخشی از تاریخ این سرزمین را در این روستا ببینید.

سال‌ها از آن زمان گذشته و از جاده ادویه که از بندرعباس شروع می‌شده و با گذر از جهرم و لار به اصفهان می‌رسیده، تنها ۵ کیلومتر در جهرم باقی مانده و کاروانسرای شاه عباسی بریز با اینکه  با گذر زمان زخم‌های عمیقی بر تنش خورده  اما هنوز نفس می‌کشد و چشم‌انتظار مرحمتی از سوی انسان‌ها تا احیا شود، تا بار دیگر شاهد شلوغی و سر و صدای مسافران باشد.

تخریب کاروانسرای صفوی در بریز

محمد طاهری، دهیار روستای بریز از تخریب بخشی از کاروانسرا خبر می‌دهد و می‌گوید به ویژه با بارندگی‌های شدیدی که اواخر سال گذشته رخ داد این تخریب بیشتر شده است. به گفته وی با وجود اینکه بارها این مسئله به میراث فرهنگی گفته شده اما اقدامی برای مرمت بنا صورت نگرفته است.

طاهری تاریخ روستا را ورق می‌زند و به آب انباری می‌رسد که ادعا می‌کند بزرگترین آب انبار مسقف منطقه است و تاریخش به زمان صفویه می‌رسد و یک قلعه که گویا عمری به درازی تاریخ ساسانیان دارد.

به گفته وی با وجود اینکه روستای بریز از قدمت تاریخی برخوردار است و کاروانسرا ثبت ملی نیز شده و برای ثبت آب انبار اقداماتی صورت گرفته است اما توجه چندانی به روستا و مرمت آثار تاریخی آن نمی‌شود.

میراث متولی نیست؛ اوقاف اقدام کند

خشایار شیبانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با تاکید بر تاریخی بودن این روستا می‌گوید این روستا در محدوده جغرافیایی پایگاه نیست و به همین دلیل در زمینه مرمت آثار نمی‌تواند اقدام کند.

سیما علویه، رئیس میراث فرهنگی لارستان، اوقاف را متولی مرمت بناهای عام المنفعه نظیر کاروانسراها اعلام می‌کند و می‌گوید براساس قانون میراث فرهنگی تنها وظیفه نظارت بر مرمت و صدور مجوز را بر عهده دارد اما تامین اعتبار به عهده اوقاف است چراکه سود حاصل از مرمت نیز نصیب اوقاف می‌شود.

به گفته وی با وجود ۱۸۰ بنای ثبت شده در لارستان و کمبود اعتبارات اولویت با مرمت بناهایی مهم و پرجاذبه است و علاوه بر آن اولویت‌بندی مرمت از سوی استان تعیین می‌شود.

 اوقاف توان مرمت ندارد

خیرالله محمودی، رئیس اداره اوقاف لارستان از لزوم ورود بخش خصوصی برای مرمت کاروانسراها سخن می‌گوید و معتقد است در این صورت می‌توان برای مرمت این بناها اقدام کرد. به گفته وی در حال حاضر برای مرمت ۲ کاروانسرا در بنارویه و جاده لار – بندرعباس مکاتباتی صورت گرفته و برای مرمت کاروانسرای جاده لار – بندرعباس یک نفر درخواست داده است.

محمودی معتقد است که تنها راه مرمت کاروانسراها ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و در حال حاضر اوقاف برنامه‌ای برای مرمت کاروانسرای بریز ندارد.

علویه نیز اعتقاد دارد که اهالی بریز با استفاده از طرح‌های مشارکتی می‌توانند برای مرمت کاروانسرا پیش قدم شوند. به گفته وی در این طرح‌ها تامین اعتبار به صورت ۵۰ درصد مردم و ۵۰ درصد بخش دولتی است.

پاسکاری مسئولان در حالی سبب از دست رفتن فرصت می‌شود که کاروانسرای پیر و خسته بریز سال به سال فرتوت‌تر می‌شود … سال به سال از تعداد آجرهای این کاروانسرا کم می‌شود … و شاید روزی برسد که این یادگار دوران صفوی و مسافران جاده ادویه نفس آخر را بکشد.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین