جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 24 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

شورای نگهبان به دنبال آن است تا حق هیچ کس در انتخابات ضایع نشود

رئیس شورای نگهبان لارستان تأکید کرد: شورای نگهبان به دنبال آن است تا حق هیچ کس در انتخابات ضایع نشود. محمداسماعیل عسکریزاده در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان؛…

رئیس شورای نگهبان لارستان تأکید کرد: شورای نگهبان به دنبال آن است تا حق هیچ کس در انتخابات ضایع نشود.

محمداسماعیل عسکریزاده در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان؛ با اشاره به تاریخچه تشکیل شورای نگهبان اظهار داشت: این شورا به دستور امام خمینی در ۲۶ تیزماه سال ۵۹ تاسیس شد.

وی افزود: در واقع شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای حکومتی در کشور است که وظیفه حفاظت از قانون اساسی را بر عهده دارد. البته نهادهای این چنینی در برخی کشورهای دیگر دنیا مانند آلمان و با نام های دیگر نیز دیده می شود.

رئیس شورای نگهبان لارستان با اشاره به اینکه پیشینه شورای نگهبان در ایران به زمان مشروطه بازمی گردد که مردم با قیامی که انجام دادند موجب شدند که پنج نفر از علما بر روی قوانین تصویبی مجلس شورای اسلامی نظارت داشته باشند، تصریح کرد: در آن زمان بدلیل نفوذ روشنفکران غربی این اتفاق با کجروی هایی روبرو شد تا اینکه در زمان امام خمینی(ره) با ژرف اندیشی های خود این نهاد را تاسیس نمودند.

این مسئوول با بیان اینکه شورای نگهبان دارای وظایف سنگین و ماموریت خطیری است، گفت: دو وظیفه مهم این نهاد مقدس اول صیانت از اسلام و دوم حفاظت از جمهوریت نظام است.

وی ادامه داد: تعداد افراد شورای نگهبان ۱۲ نفر هستند که ۶ تن فقیه جامع شرایط توسط مقام معظم رهبری و ۶ تن دیگر حقوقدان از طرف قوه قضاییه که معرفی می شوند و توسط نمایندگان مجلس از طریق رای گیری انتخاب نهایی می شودند، تشکیل شده است.

رئیس شورای نگهبان لارستان بیان کرد: این افراد وظیفه تطبیق قوانین مصوب شده مجلس شورای اسلامی با قوانین اسلام را ظرف ۱۰ روز بر عهده دارند و می توان گفت که مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان جنبه قانونی ندارد.

وی یکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات دانست و افزود: این کار بسیار وقت گیر بوده و باعث می شود در زمینه تایید صلاحیت ها این نهاد مورد حجمه مردم قرار گیرد.

عسکریزاده با بیان اینکه شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات شورای شهر نقشی ندارد اما بقیه انتخابات مهم سطح کشور بر عهده شورای نگهبان است، تصریح کرد: این نهاد درصدد آن است تا حق هیچ کس در انتخابات ضایع نشود به همین دلیل در مراکز شهرستانها از سال ۸۰ دفاتری گشایش یافته است که آموزش افراد ناظر را بر عهده بگیرند و انتخابات را در شهرستان ها به درستی انجام دهند.

وی یادآور شد: شورای نگهبان از زمان شروع انتخابات با توجه به وظیفه ای که قانون اساسی بر عهده اش گذاشته است کار نظارت را انجام می دهد.

رئیس شورای نگهبان عنوان کرد: در بحث تایید صلاحیت ها نیز شورای نگهبان با بررسی استعلاماتی که از نهادهای ذیربط انجام میدهد پس از اینکه هیئت اجرایی صلاحیت افراد را تایید یا رد کرد وارد عمل می شود و صلاحیت ها را  دوباره بررسی می کند.

عسکریزاده اضافه کرد: از زمانی که یک انتخابات به پایان میرسد تا انتخابات بعد عوامل شورای نگهبان در شهرستانها مسئولیت برگزاری همایش برای ناظرین و انجام ماموریت هایی که طی سال بر عهده ما گذاشته می شود را بر عهده داریم.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “شورای نگهبان به دنبال آن است تا حق هیچ کس در انتخابات ضایع نشود”

  1. ناشناس گفت:

    حق الناس گردنشونه اون مسولان که در پای صندوق بودن میزاشتن راحت تقلب کنن نمایندها خدا از سرشون نگذره
    ان شالله

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین