یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 7 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4
مدیر مرکز انتقال خون لارستان در گفت و گو با میلاد لارستان:

تأمین خون 6 بیمارستان و 3 مرکز تالاسمی در پایگاه انتقال خون لارستان

مدیر مرکز انتقال خون لارستان از تأمین خون ۶ بیمارستان و ۳ مرکز تالاسمی واقع در جنوب فارس و شمال هرمزگان در این پایگاه خبر داد. به گزارش میلاد لارستان؛…

مدیر مرکز انتقال خون لارستان از تأمین خون ۶ بیمارستان و ۳ مرکز تالاسمی واقع در جنوب فارس و شمال هرمزگان در این پایگاه خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان؛ با توجه به قرارگرفتن در آستانه نهم مردادماه مصادف با روز اهدای خون، گفت و گویی با محمدرضا خرم بخت مدیر مرکز انتقال خون لارستان ترتیب داده شده است که در زیر می خوانیم:

میلاد لارستان: مجموع خون دهی در سال ۹۵ چه مقدار بوده و نسبت به سال۹۴ چه تغییری داشته است؟

خرم بخت: در سال ۹۵ حدود ۱۵هزارنفر به مرکز انتقال خون لارستان جهت خوندهی مراجعه نموده اند که از این تعداد ۹۵درصد از آنها مرد و ۵ درصد نیز زنان بوده اند.

بیشترین مقدار خوندهی در گروه خونی O مثبت با ۳۸ درصد و کمترین گروه خونی نیز مربوط به AB منفی با ۰۴۳/ درصد بوده است.

میلاد لارستان:  خوندهی برای افراد دارای چه مزیت هایی است؟

خرم بخت: اهدا خون دوجنبه دارد؛ جنبه اول بحث اجرمعنوی و انسان دوستانه ای است که این کار دارد و جنبه دوم جنبه جسمی و دنیوی است که باعث تندرستی و سلامتی فرد می شود.

طی تحقیقاتی که در مجامع جهانی صورت گرفته خوندهی باعث جلوگیری از برخی سرطان ها و افزایش نشاط افراد می شود و از طرفی خوندهی غلظت خون افراد را تنظیم می کند.

در کنار این مزیت ها افراد می توانند از طریق خوندهی سیستم ایمنی بدن خود را چک نمایند زیرا بر روی خون آزمایش های گران قیمتی مانند ایدز صورت می گیرد  و اگر فردی مشکوک به بیماری بود بصورت خصوصی به او پیام داده می شود و می تواند مراحل درمان خود را طی کند.

میلاد لارستان:  تفاوت خوندهی و حجامت را بیان فرمایید؟

خرم بخت: توصیه ای داریم این است که افراد را به اهدای خون تشویق کنیم زیرا در خوندهی بدلیل استفاده از وسایل استریل و بهداشتی احتمال انتقال بیماری بسیار کم است و از طرفی بر روی خون اهدایی آزمایشات مختلفی صورت می گیرد و از هدرروی خون نیز جلوگیری می شود.

باید برای ایجاد مراکز حجامت از مراکز انتقال خون مجوز گرفته شود که تا بحال ما به هیچ مرکزی جهت انجام حجامت مجوزی صادر نشده است.

میلاد لارستان:  درحال حاضر چه مراکزی را تحت پوشش قرار داده اید؟

خرم بخت: پایگاه انتقال خون لارستان منطقه جنوب فارس و شمال هرمزگان شامل ۶ بیمارستان و۳ مرکز تالاسمی را تحت پوشش دارد. در واقع در برخی مراکز دیگر خونگیری انجام می شود اما برای انجام آزمایشات و تولید فرآورده، خون ها به لار ارسال و سپس دوباره به جاهایی که خون نیاز دارند ارسال می شود.

میلاد لارستان: خون های اهدایی توسط مردم چگونه مصرف می شود؟

خرم بخت: در واقع فرد به انتقال خون مراجعه و بصورت رایگان خون اهدا می کند و ما نیز بر اساس درخواست بیمارستان ها بصورت رایگان خون برای آنان ارسال می شود.  کشور ایران در دنیا بر اساس آمار رتبه نخست خوندهی توسط مردم را داراست.

میلاد لارستان:  چرا زمان کاری مراکز انتقال خون لارستان فقط در نوبت صبح است در حالیکه مردم در صبح ها در سر کار حضور دارند و امکان مراجعه کمتری برای آنها وجود دارد؟

خرم بخت: این مورد یکی از دغدغه های ما نیز هست که مردم به راحتی بتوانند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، منتهی پرسنل انتقال خون نیز بر اساس ساعت کاری دولتی می توانند در سر کار خود حاضر شوند. از طرفی فرآوری خون یک پروسه خاص و زمان بر بوده و ممکن است ساعت ها بطول بیانجامد که این پروسه ها شامل تولید فراورده هایی از قبیل پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز و همچنین انجام آزمایش بر روی گروه خونی است که تا ۴۸ ساعت ممکن است به طول بیانجامد. پس از انجام این آزمایش ها به مرحله پخش به مراکز می رسیم. در مجموع محدودیت زمانی و محدودیت پرسنل و محدودیت های تولید فرآورده باعث می شود ما صبح ها به کار خونگیری بپردازیم.

در طول سال سعی می شود در زمان های بخصوص مانند ماه مبارک رمضان کار خونگیری در شبها یا زمانهای دیگر موکول شود.

میلاد لارستان:  شرایط اولیه برای فردی که می خواهد خون اهدا کنند، چیست؟

خرم بخت: افراد باید دارای ۱۸سال سن و حداقل ۶۰ کیلو وزن باشند. افراد معمولا تا ۶۰ سالگی می توانند خون اهدا کنند.

میلاد لارستان:  بیشترین گروه خونی مورد نیاز شما چیست؟

خرم بخت: بر اساس نیازی که از طرف بیمارستان ها اعلام می شود، این مورد متفاوت است اما بیشتر به گروه خونی منفی که آمار کمتری دارد نیازمندیم.

میلاد لارستان: سطح انتقال خون لارستان از لحاظ تجهیزاتی چگونه است؟

خرم بخت: بر اساس اینکه تجهیزات دائما در حال پیشرفت است قاعدتا ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم اما کمبودهایی داریم که این مطلب می طلبد که خیرین نیز برای تامین تجهیزات به ما کمک نمایند. البته از طریق دولت نیز تلاش کرده ایم برخی تجهیزات و کمبودها را جبران کنیم اما باز هم کمبودهایی داریم.

از جمله دستگاههایی که در آن کمبود داریم شیکر خونگیری و دستگاهها و تجهیزات آزمایشگاهی است که میطلبد با کمک مسئولین و خیرین این کمبودها تامین گردد.

میلاد لارستان:  در مورد پایگاه انتقال خون شهرقدیم نیز توضیحتی ارائه دهید؟

خرم بخت: بر اساس نیازسنجی که صورت گرفت و به همت بنیادنیک اندیشان هاشمی زاده و خیرین،مرکز انتقال خون شهرقدیم از فروردین ماه ۹۶ شروع به کار کرد. الیته تا بحال آن انتظاری که از این مرکز داشته ایم تحقق پیدا نکرده است و شاید باید برای استقبال بیشتر مردم اطلتع رسانی بیشتری صورت گیرد.

میلاد لارستان:  خونهای اهدایی تا چه موقع قابل استفاده میباشد؟

خرم بخت: پلاکت خون بین ۳ تا ۵ روز قابل استفاده بوده و گلبول قرمز بر اساس شرایط نگهداری تا ۴۰ روز قابل استفاده است. همچنین پلاسمای خون بدلیل شرایط خاص نگهداری تا ۷ سال هم امکان نگهداری دارد.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “تأمین خون 6 بیمارستان و 3 مرکز تالاسمی در پایگاه انتقال خون لارستان”

  1. مسعود گفت:

    اي کاش مسوولي ،مقامي ،صاحبي پيدا ميشد ،و براي ارتقاي سازماني انتقال خون لارستان به سازمان انتقال خون جنوب فارس تلاش ميکرد ،اگر حتي يکي از شهرهاي همجوار اين چنين امتيازي را داشت تا الان مستقل شده بود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین