جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

ماه محرم و دغدغه های هرساله نسبت به هیئت های عزاداری!!

میلاد لارستان: ماه محرم، به ویژه دهه اول آن از غمناک ترین، معنوی ترین و در عین حال پرترافیک ترین زمان برگزاری مناسبت های مذهبی در سطح شهرها و روستاهاست….

میلاد لارستان: ماه محرم، به ویژه دهه اول آن از غمناک ترین، معنوی ترین و در عین حال پرترافیک ترین زمان برگزاری مناسبت های مذهبی در سطح شهرها و روستاهاست.

شهرستان لارستان نیز با توجه به صبغه مذهبی و اعتقادی بسیار قوی آن، در طول ایام و شب های محرم و صفر به خصوص دهه اول آن، شاهد برگزاری مراسم های متعدد است.

اما در این ایام برخی از اقدامات باعث تحت الشعاع قرارگرفتن مراسم ها و برنامه ها می شود که البته با وجود تذکر هرساله نیاز به بازخوانی مجدد آنهاست.

*زمان شروع و پایان مراسم ها

در اکثر شهرها، مراسم ها در ساعاتی مناسب شروع و به اتمام می رسد اما متأسفانه این مهم در برخی هیأت های شهر لار رعایت نمی شود و همین موضوع باعث اعتراض برخی از شهروندان می شود که برای رفع آن نیاز به بازنگری مسؤولان برگزاری مراسم های سوگواری به ویژه در سطح هیئت های سینه زنی محلی است.

در سال های گذشته شاهد بوده ایم که مراسم سینه زنی سنتی در ساعت ۲۲ شروع و در گاهی اوقات در ساعت ۲ بامداد به اتمام می رسید که همین مسئله باعث استقبال کمتر شهروندان و در پی کمرنگ شدن عزاداری ها و همچنین تضعیف سبک سینه زنی اصیل لاری شده است.

* واجب فدای مستحب شدن!!

همگان بر این موضوع واقف هستند که ادای فریضه نماز در سر وقت از تأکیدات دینی واجب است و شرکت در مراسم های عزاداری مستحب!! اما متأسفانه گاهی اوقات به دلیل خستگی ناشی از عزاداری ها یا طولانی شدن مراسمات، باعث قضا شدن نماز صبح می شود که این موضوع مهم، باز هم مسئله توجه به زمان برگزاری مراسم ها را نشان می دهد.

*ترجیه گناه بر ثواب!!

در بعضی مواقع، برخی عزاداری ها، برخلاف بازخورد اجر معنوی، باعث پایمال شدن فرائض و به عبارتی ارتکاب به گناه حتی به صورت غیرعمدی و ناخواسته می شود که نمونه بارز آن بالابردن صدای بیش از حد سیستم های صوتی یا طبل های زنجیرزنی در عزاداری هاست. چراکه ایجاد آلودگی های صوتی به ویژه برای بیماران یا افرادی که به هردلیلی نمی توانند در عزاداری ها شرکت کنند، به نوعی با اذعان علمای دین حق الناس محسوب شده و همانگونه که همه می دانند، حق الناس از گناهان نابخشودنی است و به عبارتی بجای ثواث، دچار گناه شده ایم.

*پرهیز از اسراف در پخت نذری

خوشبختانه با همت بلند مردم منطقه لارستان، هرساله شاهد عمل زیبا و خداپسندانه پخت نذری در مناسبت های دینی و مذهبی بوده و هستیم که این پخت نذری در ماه محرم و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد. در کنار تحسین به این عمل زیبا و تقاضای ترویج آن، یک نکته بسیار با اهمیت قابل ذکر است که متأسفانه در بسیاری از آشپزخانه های هیئت های سطح شهر لار قابل مشاهده بوده و آن اسراف در پخت و پزهاست که از این مهم نیز در دین مبین اسلام و قرآن کریم به بدی یاد شده است.

برای پرهیز از اسراف، می توان با تقسیم نذری ها در طول شب های مختلف محرم و صفر علاوه بر استفاده بهتر از آن، تعداد بیشتری از افراد را از برکت نذورات نافع کرد یا آنکه با پخت نذری به نیت حضرت سیدالشهدا(ع)، آن را در بین اقشار محلات فقیرنشین توزیع نمود و یا ….

*استفاده از سبک ها و اشعار مناسب

یکی از مهمترین اصولی که باید در عزاداری ها به آن توجه کرد، رعایت شعائر دینی و اسلامی از سوی سخنرانان و مداحان است که خوشبختانه این مهم به شکلی عالی در سطح لارستان رعایت می شود و در حد بسیار ناچیز برخی اوقات از سوی برخی هیأت ها یا عزاداران حرکات یا اشعاری دیده و شنیده می شود که می بایست جلوی آن گرفت و از ترویج آن جلوگیری کرد و از طرفی با انتخاب اشعار پرمغز و ارائه سخنرانی های ارزشمند علاوه بر جذب جوانان و نوجوانان به هیأت ها، باعث گسترش صحیح شعائر دینی و مذهبی شد.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین