پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 26
رئیس اداره بهزیستی لارستان خبر داد

اتمام مراحل ساخت مجتمع جامع توان‌بخشی لارستان

رئیس اداره بهزیستی لارستان از اتمام مراحل ساخت مجتمع جامع توان‌بخشی این شهرستان با همکاری بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی خبر داد. به گزارش میلاد لارستان؛ روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲…

رئیس اداره بهزیستی لارستان از اتمام مراحل ساخت مجتمع جامع توان‌بخشی این شهرستان با همکاری بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی خبر داد. به گزارش میلاد لارستان؛ روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبربرگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهیهایی بوده است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

به همین مناسبت خبرنگار میلاد لارستان مصاحبه ای با علیرضا بال افکن رییس اداره بهزیستی لارستان ترتیب داده است که در ذیل می آید.

میلاد لارستان: وظایف سازمان بهزیستی چیست؟

بال افکن: عمده‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است. از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده و از سوی دیگر سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی قرار مي گيرد.

يكي از وظايف سازمان بهزيستي جهت معلولين ارایه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان، سالمندان و بیماران رواني مزمن، تامين مسكن براي معلولان، ساماندهی، حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند است.

میلاد لارستان: چگونه معلوليت افراد در سازمان بهزيستي محرز مي شود؟

بال افکن: هر فرد معلول پس از مراجعه به اداره بهزیستی در کمیسیون پزشکی  که تيمي متشكل از پزشك متخصص، روانشناس، شنوايي سنج، گفتار درمانگر، بينايي سنج و فيزيوتراپيست است، حضور می یابد و با توجه به دستورالعمل تشخيص معلوليت، ميزان معلوليت هرفرد مشخص شده و بر طبق نوع و ميزان معلوليت در حوزه مربوطه پرونده تشكيل و خدمات طبق دستورالعمل هاي  موجود ارائه مي شود.

میلاد لارستان: كدام حوزه به صورت تخصصي به معلولين خدمات ارائه مي نمايد؟

بال افکن: حوزه توانبخشي بصورت تخصصي به معلولين خدمات ارائه مي كند که در اين حوزه اقدامات هدفمند، در جهت قادر سازی شخص معلول به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام می گيرد. در حال حاضر بالغ بر ۳ هزار و ۳۸۸ پرونده معلولین در این حوزه در لارستان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و  ۳۹۶ پرونده معلولین جسمی حرکتی، یک هزار و ۱۴ پرونده معلولین عقب مانده ذهنی، ۵۵۳ پرونده معلولین نیمه شنوا و ناشنوا، ۵۹۱ پرونده معلولین نیمه بینا و نابینا و ۲۳۱ پرونده بیماران روانی مزمن است.

میلاد لارستان: چند مركز و موسسه در حوزه توانبخشي در سطح لارستان فعاليت دارند و فعاليت هاي شاخص اين مراكز چيست؟

بال افکن: در حال حاضر تعداد ۵ مركز و ۲ موسسه و يك مجتمع در اين حوزه فعاليت مي كنند.

میلاد لارستان: لطفا درخصوص این مراکز و همچنین وظایف آنها بطور مختصر توضیح دهید:

بال افکن: مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی معلولین ذهنی دختر بالای ۱۴ سال فجر لارستان که وظیفه نگهداری شبانه روزی افراد کم توان ذهنی و ارائه خدماتي نظیر مراقبت های درمانی و داروئی، توانبخشی، روانشناسي، مشاوره و مددكاري را برعهده دارد و در حال حاضر ۴۱ نفر در این مرکز نگهداری می شوند که بخش اعظم هزینه ها به صورت خیریه و با مشارکت مردم و نیک اندیشان تامین می شود.

مرکز نگهداری شبانه روزی سرای جهاندیدگان مهر لارستان دیگر مرکز فعال در لارستان است که نگهداری شبانه روزی سالمندان بالاي ۶۰ سال و ارائه خدماتي نظیر مراقبتهای بهداشتی درمانی و دارویی و پزشکی، توانبخشي (فیزیوتراپی و کاردرمانی)، مشاوره و مددكاري اجتماعي و ايجاد برنامه هاي شاد و مفرح جهت سالمندان را انجام می دهد و اکنون ۶۶ سالمند در این مرکز نگهداری می شوند و بخش اعظم هزینه ها به صورت خیریه و خودجوش تامین می کند.

مرکز ویزیت در منزل بیماران روانی مزمن امید دیگر مرکز فعال در لارستان است که در این مرکز درمان بیماران توسط تیمی متشکل از پزشک متخصص اعصاب و روان، پزشک عمومی، روانشناس، پرستار و مددکار در منزل بیمار انجام می پذیرد و در حال حاضر ۷۰ نفر بیمار اعصاب و روان از خدمات این مرکز بهره مند هستند. این مرکز، ویزیت ماهیانه بیماران درمنزل توسط تیم درمان اعم از روانشناس، مددکار و پرستار، ویزیت ۲ ماه یکبار بیماران توسط پزشک عمومی و روانپزشک درمرکز

پیگیری تلفنی وضعیت بیماران اعصاب وروان بصورت ماهیانه، مشاوره رایگان بیماران و خانوده هایشان، برگزاری جلسات گروه درمانی و آموزش خانواده و غیره را بر عهده دارد.

مركز ويزيت در منزل معلولین ضایعه نخاعی دیگر مرکز فعال در لارستان است که این مرکز متشکل از پزشک عمومی، روانشناس، پرستار و فیزیوتراپیست است و کار رسیدگی و درمان به امورات بیماران را در منزل بر عهده دارند. طی مراجعات تیم‌ها، بیماران از نظر پزشکی، فعالیت های فیزیکی و جسمی، فعالیت های روز مره زندگی، آموزش نحوه جابجایی و درمان زخم های بستر و هم چنین بررسی مشکلات روحی و روانی و مسائل اقتصادی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در طی مراحل ویزیت، کتابچه های راهنما و جزوات جهت آموزش، نحوه درمان و رعایت امور بهداشتی به فرد توانخواه و خانواده وی اهدا می شود. در حال حاضر ۱۰  نفر از خدمات این مرکز بهره مند هستند.

مرکز آتیه لارستان نیز از جمله مرکز توانبخشی حرفه آموزی روزانه ویژه معلولین ذهنی پسر بالای ۱۴ سال است که این مرکز  با ظرفیت ۴۰ توان خواه کار خود را از سال ۱۳۹۴ شروع کرده و در حال حاضر ۳۱ نفر مددجو در حال حرفه آموزی در این مرکز هستتد. فعالیت های حرفه آموزی این مرکز شامل گلیم بافی، گبه بافی، کارگاه هنرهای چوبی، کارگاه سفال، نقاشی و هنر، کاردستی و خلاقیت های هنری، جاروبافی، نمدبافی و ملیله کاغذی است.

علاوه بر حرفه آموزی در این مرکز خدمات کاردرمانی، توانبخشی، روانشناسی و مشاوره ویژه مددجویان وخانواده آنها صورت می پذیرد.

موسسه تسهيلگري اميدزندگي متشكل از روانشناس باليني، مددكار و ۲۱ تسهيلگر در راستاي ارائه خدمات به روستاها و خدمات توانبخشي مبتني بر جامعه (CBR) از جمله  خدمات آموزشي–توانبخشي و تخصيص اعتبارات جهت اشتغال زايي و مناسب سازي منزل توانخواهان انجام وظيفه مي كند.

انجمن MS ايراهستان نیز از سال ۱۳۹۳ فعاليت خود را بصورت رسمي در راستايي شناساندن اين بيماري به اقشار جامعه و آموزش و حمايت از بيماران نيازمند (ام اس) لارستان آغاز كرده است و در حال حاضر تعداد ۲۲۳ نفر از بیماران MS تحت پوشش این انجمن هستند. از جمله اهداف اين موسسه حمايت رواني و عاطفي از بيماران و خانواده هاي آنها، ارتباط مستمر با ساير انجمن ها ي ms به منظور تبادل آخرين يافته هاي پزشكي در جهت بهبود وضعيت بيماران، پيگيري مشكلات دارويي و درماني بيماران و ايجاد شرايط و امكانات جهت فعاليت هاي اجتماعي آنهاست.

میلاد لارستان: لطفا درخصوص مجتمع جامع توانبخشي و وظایف پیش بینی شده برای آن توضیح دهید :

بال افکن: ساخت مجتمع جامع توانبخشی زیر نظر اداره بهزیستی لارستان و با همکاری مجتمع نیک اندیشان هاشمی در تابستان سال ۱۳۹۴ طرح ریزی شد که با عنایت خداوند متعال، همکاری سازمان بهزیستی کشور و به خصوص مجتمع نیک اندیشان هاشمی امروز آماده بهره برداری و خدمت رسانی به مردم لارستان است.

اهداف کلی این پروژه شامل ارائه خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوايی سنجي با تعرفه هاي دولتي، ارزیابی افراد جهت شناسایی و ارائه خدمات مناسب، بهره گیری از وسایل لازم و مناسب توانبخشی، تمرکز خدمات در یک مکان جامع  و کاهش هزینه ها است.

میلاد لارستان: در حوزه توانبخشي چه خدماتی به مددجویان ارایه شده است؟

بال افکن: خدمات ارائه شده به معلولين جسمی حرکتی، بينايي، شنوايي، جسمي–حركتي، ذهني و اعصاب و روان مختلف بوده است که می توان پرداخت حق پرستاري به معلولين ضايعه نخاعي،پرداخت مستمري ماهيانه به معلولين، پرداخت كمك هزينه اياب وذهاب به معلولين جهت تحصيل ودرمان و غيره، پرداخت كمك موردي به معلولين جهت تهيه لوازم ضروري زندگي، درمان، امرار معاش و غیره، پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانش آموزان معلول، پرداخت كمك هزينه تهيه جهيزيه به معلولين تحت پوشش، ارائه وسايل بهداشتي و توانبخشي به معلولين ضايعه نخاعي، پرداخت كمك هزينه تحصيلي دانشجويي، برخورداري از ماده ۶ معافيت براي خانواده هاي داراي پدر يا مادر معلول و خانواده هاي داراي ۲ فرزند معلول شديد يا خيلي شديد، کمک هزینه نگهداری در منزل ويژه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، پرداخت كمك هزينه كاشت حلزون و تعمير قطعات كاشت، پرداخت كمك هزينه مناسب سازي منزل و و سيله نقليه معلولين، پرداخت كمك هزينه خريد خدمت توانبخشي شامل كاردرماني، شنوايي سنجي و گفتار درماني، بهره مندي ۱۱۸ نفر از مددجويان از تخفيف انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداري اشاره کرد.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین