سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

یک بیماری کمتر شناخته شده/ خانم‌های جوان این بیماری را جدی بگیرند

یکی از  بیماری های کمتر شناخته شده که خانم‌های جوان باید آن را  جدی بگیرند زگیل تناسلی است.زگیل تناسلی که اغلب زنان جوان را به خود مبتلا می‌کند بیماری ساده‌ای…

یکی از  بیماری های کمتر شناخته شده که خانم‌های جوان باید آن را  جدی بگیرند زگیل تناسلی است.زگیل تناسلی که اغلب زنان جوان را به خود مبتلا می‌کند بیماری ساده‌ای نیست و چنانچه مورد تشخیص و درمان به‌موقع قرار نگیرد به سرطان رحم نیز تبدیل می‌شود.

گزارش یکی از افرادی که با این بیماری جدیدا آشنا شده را با هم در ادامه می خوانیم….

 از طریق یکی از دوستانم که حدود ۳۵ پنج سال سن دارد و برای چکاپ به متخصص زنان مراجعه کرده با چند و چون تقریبی این بیماری که اطلاعی از آن ندارم آشنا می‌شوم. وقتی قضیه را دنبال می‌کنم متوجه می‌شوم که بیماری اصلاً ساده نیست و اگر مورد تشخیص و درمان به موقع قرار نگیرد به سرطان رحم نیز تبدیل می‌شود.

تا پیش از این، زگیل را به عنوان ضایعات پوستی می‌شناختم که روی دست ظاهر می‌شود و با استفاده از یک لوسیون در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. اما زگیل تناسلی را اصلاً نمی‌شناختم و در پی آن برآمدم که با کسب اطلاعات بیشتر گامی در راستای اطلاع‌رسانی به بانوان جوان بردارم. از طریق همین دوست نزدیک از کلینیک پوست بیمارستان شهید فقیهی سر در می‌آورم و با این دیدگاه وارد می‌شوم که یک ضایعه زنانه چطور و چرا باید در کلینیک پوست مورد مداوا قرار بگیرد. چند خانم و آقای جوان را پشت در اتاقی می‌بینم که روی در آن واژه «کرایوتراپی» درج شده است.

الهام که خیلی کم سن و سال است و فکر نمی‌کنم بیش از ۱۹ سال داشته باشد با اکراه و نگرانی درباره مشکلش می‌گوید: از زگیل تناسلی هیچ اطلاعی نداشتم اما برای معاینات پیش از بارداری به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرده بودم که متوجه شدم به این ضایعه مبتلا هستم. وی ادامه می‌دهد: به‌سختی توانستم مسیر درمان اصلی برای این مشکل را پیدا کنم چراکه برخی سوزاندن ضایعات را از روش «آر- اف» پیشنهاد می‌کردند اما به توصیه یکی از دوستان که متخصص پوست بود متوجه شدم که درمان باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. این زن جوان با اشاره به کاربرد کرایوتراپی بیان می‌کند: در این روش تک‌تک زگیل‌ها با نیتروژن سرد سوزانده می‌شود تا اجازه انتشار آن به سایر نقاط داده نشود.

با صحبت‌های یک مرد جوان نیز که برای درمان به همین بخش مراجعه کرده متوجه می‌شوم که ضایعه در زنان و مردان ظاهر می‌شود و همسران می‌توانند این بیماری را در مدت طولانی به یکدیگر منتقل کنند.

مجید که حدوداً ۴۰ ساله به نظر می‌رسد، می‌گوید: بعضی از دانه‌های زگیلی خیلی کوچک هستند و کمی برآمده و قهوه‌ای‌تر به نظر می‌رسند اما افراد باید با چک‌کردن محدوده شکم و قسمت‌های زیرین برای تشخیص موارد مشکوک به پزشک مراجعه کنند. وی ادامه می‌دهد: پس از مراجعه به این مرکز و انجام چند جلسه کرایوتراپی بسیاری از دانه‌ها از بین رفته‌اند، اما لازم است بگویم جدیت و پیگیری در روند درمان، بیشترین تاثیر را در درمان کامل دارد.

یک نگاه موشکافانه
یک دانشجوی دکتری پرستاری با اشاره به انواع زگیل تناسلی می‌گوید: بیش از ۱۰ها نوع از این ضایعه وجود دارد که می‌تواند از طریق ویروس در بدن ظاهر شود و یا از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مریم خسروزاد ادامه می‌دهد: کنترل روابط جنسی و برخورداری از زندگی جنسی سالم و توام با تعهد در جامعه تا میزان زیادی از انتشار این ضایعه از فردی به فرد دیگر جلوگیری می‌کند.

وی اضافه می‌کند: اما زوج‌های مبتلا شده باید روند درمان را توام با یکدیگر و همزمان آغاز کنند تا پس از درمان یکی از آنها مجدداً ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل نشود و ضایعه برای همیشه درمان شود. این دانشجوی دکتری تاکید می‌کند: ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن از دلایل دیگر ابتلا به ویروس «اچ پی وی» است بنابراین مصرف ویتامین C، مکمل روی و انواع ویتامین‌های B می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به سایر انواع ویروس موثر باشد.

گزارش:‌فارس

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین