سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

وضعیت بحرانی بارندگی در ۵ نقطه از استان فارس

در شهرهای ایزدخواست، استهبان، اقلید، فسا و آباده میانگین بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت بارندگی بیش از ۸۵ درصد کاهش داشته است.

در شهرهای ایزدخواست، استهبان، اقلید، فسا و آباده میانگین بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت بارندگی بیش از ۸۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس آمار بارندگی ایستگاه‌های سینوپتیک استان فارس تا ساعت ۹:۳۰ صبح ۲۳ دی‌ماه امسال میانگین بارندگی استان فارس ۳۹٫۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میانگین بارندگی این استان در مدت مشابه سال گذشته که ۲۶٫۸ میلی‌متر بوده ۴۸ درصد افزایش داشته اما در مقایسه با میانگین بارندگی بلند مدت که ۱۲۴٫۲ میلی‌متر بوده در وضعیت بحرانی قرار دارد و ۶۸ درصد کاهش یافته است.

کازرون با ۱۰۳٫۱ میلی‌متر بارش پربارش‌ترین و ایزدخواست با ۶٫۳ میلی‌متر بارش کم‌بارش‌ترین شهر استان فارس در سال زراعی جاری بوده‌اند.

درصد تغییرات بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت در همه شهرهای فارس منفی و روند کاهشی داشته است اما ایزدخواست با کاهش ۹۱ درصدی، استهبان با کاهش ۹۰ درصدی، اقلید و فسا با کاهش ۸۶ درصدی و آباده با کاهش ۸۵ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت روبه‌رو بوده‌اند و وضعیت بحرانی‌تری نسبت به بقیه شهرهای فارس دارند.

در ۸ نقطه فارس میانگین بارندگی امسال نسبت به میانگین بارندگی بلند مدت، بیشتر از ۸۰ درصد کاهش یافته است و تنها در یک نقطه از فارس درصد تغییرات میانگین بارندگی بلند مدت زیر ۵۰ درصد کاهش داشته و آنهم شهرستان لامرد با ۴۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت بوده است.

 

تشکیل کارگروه ویژه آب شرب در استان فارس

به گفته حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، کاهش بارش‌های فارس در ۴۷ سال گذشته  بی‌سابقه است و این روند پایداری چاه‌های تامین آب استان فارس را به خطر می‌اندازد. صحبت‌های این مسئول به منزله روشن شدن زنگ خطر آب آشامیدنی در استان فارس است تا جایی که استاندار فارس در چند روز گذشته دستور تشکیل کارگروه ویژه آب شرب را به معاونین خود داده است.

شروع بارش‌های فارس از بهمن‌ماه

عبدالکریم جامع، مدیرکل هواشناسی فارس، از شروع بارش‌های فارس در بهمن‌ماه خبر داده اما در کنار آن گفته است: برخلاف پارسال که ۶۰ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلند مدت بارش داشتیم، بارش‌های امسال در بهترین حالت در حد نرمال و در حد میانگین بلند مدت خواهد بود.

لزوم اجرای طرح جنگل‌کاری در مناطق حاشیه خلیج فارس و استان‌های جنوبی

سید محمدجعفر ناظم السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود که امسال بارش‌ها در استان فارس وضعیت مناسبی نخواهد داشت و بادها در جهت منفی ابرها حرکت می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه بارش‌های فارس تنها به موقعیت جوی این استان بستگی ندارد، می‌گوید: باید طرحی اجرا شود که در تمامی مناطق حاشیه خلیج فارس و استان‌های جنوبی، حتی کشورهای عربستان و عراق  نیز طرح جنگل‌کاری اجرایی شود تا سرنوشت بارش در فارس تغییر کند.

ناظم السادات با تاکید بر اینکه باید از منابع آب موجود به صورت کارشناسی و با حساسیت بهره‌برداری کرد، می‌افزاید: کشیدن آب از عمق ۲۰۰ متری برای کاشت شلتوک در این شرایط، صحیح نبوده و همچنین روش مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی در استان کارشناسی نیست.

وی راه‌حل مناسب برای برون رفت از بحران آب را مدیریت مصرف و نگهداری از آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها می‌داند و می‌گوید: مسئولیت این امور باید به مردم سپرده شود تا از برداشت بی‌رویه جلوگیری شود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین