جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۴ق.ظ
::آخرین مطلب 11 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

اثرات تخریبی ساخت و ساز بر روی رودخانه علاءالدینی شهر لار (شهرداری و شورا پاسخ دهند…)

بی‌سروسامانی در ساخت‌وسازهای محدوده بافت تاریخی شهر لار سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است. در گوشه گوشه شهر قدیم لار می‌توان آثاری را از تمامی دوره‌های تاریخی پیدا کرد…

بی‌سروسامانی در ساخت‌وسازهای محدوده بافت تاریخی شهر لار سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است. در گوشه گوشه شهر قدیم لار می‌توان آثاری را از تمامی دوره‌های تاریخی پیدا کرد از بازار قیصریه که متعلق به پیش از اسلام است تا کاروان‌سراهایی که متعلق به دوران قاجار هستند. این بافت که نقش هویتی در فرهنگ لار دارد و می‌تواند یکی از منابع درآمدی و توسعه گردشگری در این شهرستان باشد.اما در این میان بزرگترین معضل بافت تاریخی لار عدم طرح جامع و کامل است که رئیس میراث فرهنگی لارستان نیز بر آن اذعان دارد. به گفته سیما علویه برخی از ساخت‌وسازها در بافت تاریخی به نمای بصری این بافت آسیب زده و می‌زند اما به دلیل اینکه بین مسئولان شهرستان هماهنگی لازم وجود ندارد میراث فرهنگی موفق نشده که مانع این ساخت و سازها شود.

به تازگی خبرهایی از ساخت یک مجتمع تجاری در بافت تاریخی لار منتشر شده که محل این مجتمع در محدوده محله «دم گاله» و «پیرغیب»، از محلات قدیمی شهر لار است و شهرسازان معتقدند که ساخت این مجتمع ورودی محله « دم گاله» را مخدوش می‌کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار نیز اقدام شهرداری برای ساخت و ساز را منوط به کسب مجوز از میراث فرهنگی می‌داند و می‌گوید اجرای هر طرحی در محدوده بافت تاریخی بدون مجوز میراث فرهنگی وجاهت قانونی ندارد. خشایار شیبانی در گفت‌وگو با تسنیم روال ساخت‌وسازها در محدوده‌های تاریخی را چنین شرح می‌دهد که هر ارگانی برای اجرای هر طرحی که در محدوده یا همجوار با بافت تاریخی باشد باید از شورای فنی میراث فرهنگی استان کسب مجوز کند و در صورتی که بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کند، وجاهت قانونی ندارد.

به گفته وی با توجه به اینکه اغلب زمین‌های بافت‌های تاریخی کاربری تجاری ندارند، اگر بنا به تغییر کاربری باشد در کمیسیون ماده ۵ بررسی می‌شود و چون میراث فرهنگی در این کمیسیون حق رای دارد، در صورتی که برای کسب مجوز به شورای فنی فرستاده نشده باشد، میراث فرهنگی می‌تواند با طرح مخالفت کرده و برای کسب مجوز به شورای فنی ارجاع دهد.

شیبانی درباره اقدام شهرداری لار برای ساخت و ساز بر روی رودخانه علاءالدینی این شهر می‌گوید: شهرداری هنوز برای کسب مجوز از میراث فرهنگی اقدامی انجام نداده، در صورتی که داشتن این مجوز شرط اصلی و قانونی آغاز کار است.

شیبانی تنها کسب مجوز را شرط نمی‌داند و اعلام می‌کند که حتی اگر مجوز میراث فرهنگی داده شود باید ضوابط بافت تاریخی به لحاظ ارتفاع، فرم و شکل بنا، نوع مصالح و نمای ساختمان رعایت شود. به گفته وی براساس قانون استفاده از نمای شیشه‌ای و ترکیبی و مصالح جدید در ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی ممنوع است و باید شهرداری لار حتما سنخیت با بافت تاریخی را رعایت کند.

علویه، رئیس میراث فرهنگی لارستان نیز نگرانی‌هایی از بابت این ساخت و ساز دارد. وی نگران اثرگذاری این ساخت و ساز بر کانال‌های آب زیرزمینی آب انبارهای موجود در منطقه است که از قضا ثبت تاریخی نیز هستند. به گفته رئیس میراث فرهنگی لارستان این شهر از لحاظ فضای تجاری اشباع شده و ساخت مجتمع دیگری در بافت تاریخی گرهی از مشکلات مردم برطرف نمی‌کند. در کنار نگرانی‌های فعالان میراث فرهنگی شهرسازان نیز معتقدند که ساخت و ساز در آن محدوده از منظر زیبایی شهری مشکلاتی را به همراه دارد و حریم منظر رودخانه و بافت تاریخی را مخدوش می‌کند.

بافت‌های تاریخی در هر منطقه و شهری بستری برای رونق گردشگری است و به نظر می‌رسد استفاده از این ظرفیت بیش از تغییر کاربری بتواند رونق اقتصادی ایجاد کند، موضوعی که در این مورد در شهر لار لحاظ نشده است.

 

میلاد لارستان این آمادگی را دارد که نظرات شورای شهر وشهرداری لار را در این زمینه منعکس نماید…

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “اثرات تخریبی ساخت و ساز بر روی رودخانه علاءالدینی شهر لار (شهرداری و شورا پاسخ دهند…)”

  1. زمانی گفت:

    در حریم رودخانه ها نباید ساختمان احداث شود چرا قانون زیر پا گذاشته شده است و همچنین چرا مردم شهر ما فرهنگ غنی خود را فدای سودی ناچیز میکند اگر ساختمان ها را با اخذ یک مجوز از مدیریت میراث فرهنگی در شهر های تاریخی به خصوص لارستان ساخته می شد چنین مشکلاتی نداشتیم.

  2. ناشناس گفت:

    خانم علویه اول تحثیق کنید بعد پاسخ بدید وقتی علم پاسخ ندارید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین