سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

آسیب شناسی سینه زنی سنتی لار

بالاخره پس از سالها انتظار سینه زنی سنتی لار نیز  ثبت جهانی شد . طی این سالها بارها و بارها از زیبایی و مزیتهای این نوع سینه زنی صحبت به…

بالاخره پس از سالها انتظار سینه زنی سنتی لار نیز  ثبت جهانی شد . طی این سالها بارها و بارها از زیبایی و مزیتهای این نوع سینه زنی صحبت به میان آمده اما هیچوقت دقیق به بررسی معایب و

ضعفهای آن پرداخته نشده و برای رفع نواقص و بهتر برگزار شدن آن فکری نشده است . یک آسیب شناسی کلی و همچنین تعیین متولی برای این نوع مراسمات می تواند به رونق مجالس عزاداری و هرچه باشکوه تر برگزار شدن آن کمک شایانی نماید . اکنون به گوشه ای از این موارد اشاره می کنیم :

۱)    یک هیأت سینه زنی ( البته منظور دسته های سینه زنی خیابانی ) را در نظر بگیرید . ببینید چند نفر در حال سینه زدن هستند . چند نفر در حال تماشای سینه زنی . چند نفر در حال فیلمبرداری یا ضبط صدا و چند نفر در حال نذری دادن و … . حال با هم مقایسه کنید و خود قضاوت نمایید . در ضمن آنهایی که در حال سینه زدن هستند چند نفر در حال جواب دادن و چند نفر در حال صحبت کردن با همدیگر .  این موضوع را مخصوصاً هنگام پخش سینه زنی در تلویزیون بیشتر می توان مشاهده نمود . بی نظمی در برخی دسته های عزاداری را بوضوح می توان دید . کسانیکه این موضوع را قبول ندارند فقط یکی از فیلمهای مربوط به سینه زنی لار که از تلویزیون پخش شده را ببینند و قضاوت نمایند .

 


۲)    یکی از موضوعاتی که در خصوص هیأتهای عزاداری شهرقدیم بارها و بارها تذکر داده شده ولی هیچ تأثیری نداشته دیر شروع شدن مراسم آنهاست . (دیر دست گرفتن ) جالب اینجاست که این موضوع حتی توسط مجری برنامه زنده تلویزیون شبکه فارس پس از مراسم پیرغلامان حسینی در حسینیه اعظم نیز  تذکر داده شد اما کسانی که متولی برگزاری این مراسمات هستند نیز حاضر به پذیرفتن این موضوع و برطرف کردن این مشکل نشده اند و به نظر می رسد حرکت منسجمی در این خصوص از سوی متولیان امر صورت نگرفته است(اگر در این زمینه فعالیتی صورت گرفته میلادلارستان حاضر است تا منعکس نماید). شاید این موضوع برای خود این هیأتها مهم نباشد اما وقتی می خواهیم این نوع سینه زنی را به مردم دیگر شهرها یا حتی کشورها بشناسانیم یا آنها برای تماشای این نوع سینه زنی به لار می آیند ، آنوقت صحبت از آبروی کل مردم لار در میان است نه فقط یک عده خاص .

۳)    چند وقت پیش موضوعی در سایت ” صحبت ” درج شد در خصوص تعدد بیش از حد هیأتهای عزاداری در شهرجدید و نظرات متفاوتی در اینخصوص توسط مردم ارائه شد . برخی اشتباه برداشت کرده و فکر کردند ما با سینه زنی سنتی لار مخالفیم . در صورتیکه موضوع نوع سینه زنی نیست بلکه تعدد بیش از حد آن و ایجاد هیأتهای متعدد بدون نظارت یک متولی خاص هست . کافیست شما یک شب کل شهرجدید را بگردید تا ببینید که چند هیأت سینه زنی و زنجیرزنی راه افتاده و جالبتر اینکه در هر هیأت چند نفر مشغول سینه زنی یا زنجیرزنی هستند !!  خودتان قضاوت کنید . اگر بخوبی دقت کنید می بینید در اکثر این هیأتها تعداد سینه زنها و زنجیرزنها کمتر از آنهاییست که علم و بلندگو و چراغ و … به دست گرفته اند یا مسئول انتظامات هیأت هستند .  فقط در چند قدمی مساجد یا محل ختم این دسته ها ، کمی جمعیت سینه زن یا زنجیرزن افزایش پیدا می کند . آیا بهتر نبود چند محله با هم متحد و یک هیأت منسجم و بزرگ تشکیل می دادند ؟

۴)    چند سال پیش در برخی مساجد و حسینیه های شهر مراسماتی مخصوص خانمها به راه افتاد تا از تجمع خانها در خیابانها جلوگیری بعمل آمده و بجای تماشای سینه زنی و زنجیرزنی در خیابانها ، در این مراسم شرکت نموده و خود هم به فیض برسند و این یکی از کارهای بسیار مناسب و تأثیرگذار بود . اما مثل اینکه پس از گذشت چندین سال ، این مراسمات کمرنگ تر شده و مجدداً حضور خانمها در خیابانها افزایش یافته است که فقط به تماشای سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند .

 


این موارد فقط گوشه ای بود از ضعفهای این نوع سینه زنی ( البته از نوع خیابانی ) در سطح شهر. بگذریم از برخی موارد دیگر از جمله حرکت دسته های سینه زنی در خیابانهای اصلی و شلوغ شهر و ایجاد ترافیک و راه بندانهای طولانی ، جذب مردم به هیأت خود با دادن نذری و رقابت های بیجا و بی مورد در اینخصوص و بسیاری مسائل دیگر .

ما مخالف سینه زنی سنتی لار نیستیم اما آیا بهتر نیست این مراسم در یک مکان ثابت با حضور جمعیت انبوه مردم و بدور از ضعفها و معایب فوق الذکر با شکوه خاصی برگزار گردد . مثل حسینیه حاجی تقی که یکی از پرطرفدارترین و بهترین مراسم عزاداری شهر لار در این مکان برگزار می گردد . در همان نگاه اول می توان خلوص نیت و بی ریایی مراسم در مساجد و حسینیه ها را نسبت به مراسم خیابانی احساس کرد .  هرچند شاید برخی تعصبات  و بهانه هایی مثل پایبند بودن به رسم گذشتگان خود و دنباله رو بودن آنها ، مانع از تغییر رویه و اجرای صحیح این مراسم گردد ؛ اما خداوند خود در قرآن فرموده که یکی از مهمترین بهانه های انسان برای گمراهی ، پیروی و تقلید کورکورانه از اجداد و نیاکان خود است بدون اینکه در صحت و سقم روش و عقاید آنان تحقیق و تفکر نماید . شاید اگر یک متولی خاص و قوی جهت کل مراسمات مذهبی لار در نظر گرفته شود و بزرگان هیأتهای مذهبی لار دست از تعصبات خود کشیده و مطیع برنامه ریزیهای این ستاد شوند بخش زیادی از این مشکلات حل گردد . به امید آن روز .

از طرف یکی از شهروندان

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۰۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین