شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

تکمیل پرونده‌های الکترونیکی؛‌اولویت بهداشت لارستان در سال 97 ،‌ خرید 100میلیارد ریال تجهیزات پزشکی

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: اولویت بهداشت لارستان در سال ۹۷ تکمیل پرونده‌های الکترونیکی است. حامد هاشمی در گفت‌وگو با میلادلارستان، با…

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: اولویت بهداشت لارستان در سال ۹۷ تکمیل پرونده‌های الکترونیکی است.

حامد هاشمی در گفت‌وگو با میلادلارستان، با اشاره به نقش معاونت بهداشت در طرح تحول سلامت اظهارداشت: نقش بهداشت در این طرح بیشتر در سطوح اولیه مراقبتی از جمله مراقبت های بهداشتی اولیه و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت است. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی در مرحله اول توانمندسازی مردم و آموزش بهداشت و پیشگیری در سطوح مختلف است گفت: در سطح اول مواردی را آموزش می‌دهیم که با رعایت آن دچار بیماری نشوند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: سطح دوم پیشگیری در رابطه با کسانی است که در مراحل اولیه بیماری هستند و ما کمک می‌کنیم تا با شناسایی و درمان آن از بروز عوارض جلوگیری کنیم. اگر بیمار دچار عوارض شد نیاز به سطح سوم پیشگیری است تا بازتوانی بیمار انجام شود و به زندگی عادی برگردد.

وی با بیان اینکه از وظایف بهداشت در امر سلامت شناسایی جمعیت است، خاطرنشان کرد: جمعیت بر اساس گروه‌های سنی و گروه‌هایی که دچار بیماری های مانند دیابت و فشار خون هستند و یا گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار و کودکان دسته بندی می‌‌شوند و سپس مراقبت‌های بهداشتی برای آنان ارائه می‌شود. هاشمی با اشاره به لزوم مراقبت‌های تغذیه‌ای، مراقبت‌های روان و بیماری‌های غیرواگیر افزود: بیماری‌های مزمن و غیرواگیر از عوامل اصلی مرگ و میر در سالهای اخیر بوده است که مسئولین بهداشتی در حوزه مراقبت آن فعالیت‌های چشمگیری انجام داده اند.

این مسوول عنوان کرد: اقدامات معاونت بهداشتی در طرح تحول سلامت به دو بخش افزایش خدمات و افزایش زیرساخت تقسیم می‌شود که در بحث زیرساخت مهم‌ترین اقدام الکترونیکی کردن خدمات بوده است. وی تصریح کرد: با این طرح کل جمعیت و بیشتر مراقبت‌های انجام شده برای آنها، در سامانه سیب ثبت شده است.

هاشمی با بیان اینکه بحث زیرساخت‌ها تنها در بخش الکترونیکی خلاصه نمی‌شود بیان نمود: در قسمت ساخت و احداث پروژه‌ها افزون بر طرح‌های قبلی، ۸۸ پروژه جدید در طرح تحول سلامت انجام شده که ۵۰ درصد از اعتبارات ساخت آن دولتی و از جانب وزارت تامین شده و ۵۰ درصد آن از سایر منابع بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه لارستان با توجه به حضور خیران و نیک‌اندیشان و همت همیشگی آن‌ها، بخش عمده ای از ۵۰ درصد باقی مانده را این بزرگواران تامین کردند.

هاشمی با اشاره به ارتقای تجهیزات دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: با اجرای طرح تحول سلامت تجهیزات بسیاری از جمله محل زیست پزشکان و ماماها ، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، رادیولوژی و درمانی را شامل می‌شود و می‌توان گفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تاکنون تجهیزات خریداری و مستقر شده است.

مدیر شبکه با اشاره به ارتقای تجهیزات دانشکده علوم پزشکی لارستان افزایش خدمات را لازمه استفاده از تجهیزات دانست و گفت: با توجه به اینکه دو مشکل اصلی در کشور و جهان مبحث بیماریهای تغذیه و بیماری‌های روانی و اعتیاد است، چهار کارشناس تغذیه و روان در مناطق شهری در نظر گرفته شده است. برای ارتقای این مهم نیز آموزش های تغذیه و روان درمدارس و گروه های هدف انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خدمات آزمایشگاهی در روستاها ضعیف بوده که اکنون در ۷ مرکز علاوه بر آزمایش‌های پایه و اولیه، آزمایشات هرمونی و عدم اعتیاد نیز انجام می‌شود. هاشمی عنوان کرد: خدمات دهان و دندان برای گروه‌های هدف زیر۱۴سال، زنان باردار و زنان شیرده، بصورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به بسته‌های جدید خدمتی خاطرنشان کرد: خطرسنجی بیماری‌های قلبی – عروقی و بیماری‌های سرطانی، بسته‌های جدید خدمتی است که در آن بصورت قدم به قدم پیش می‌رویم تا اگر فردی احتمال ابتلا به بیماری را دارد با پیشگیری سطح دوم بتوانیم مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

هاشمی با بیان اینکه اولویت برنامه‌ها در سال ۹۷ پرونده‌های الکترونیکی است عنوان کرد: زیرساخت‌ها چه از لحاظ ساختمانی و چه از لحاظ تجهیزاتی بالغ بر ۹۰ درصد انجام شده و باید به سراغ افزایش کیفیت خدمات برویم. وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سال ۹۷ توسعه آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی هاست و منظم کردن پزشک خانواده که با سطح بندی خدمات به ترتیب سطح یک را پزشک خانواده انجام دهد و با ارجاع به سطح دو متخصص و با ارجاع به سطح سه بصورت الکترونیک فوق تخصص ادامه درمان را برعهده گیرد.

مدیر شبکه با اشاره به ارتقای تجهیزات دانشکده علوم پزشکی در پایان افزود: موضوع بهداشت مقطعی نبوده و در یک هفته و با یک نمایشگاه تمام نمی‌شود، بلکه هدفمان تقویت بحث خود مراقبتی است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۷:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین