جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کش‌وقوس‌های چندین ساله کارخانه سیمان لارستان و سهامداران آن

کارخانه سیمان لارستان حدود سال ۸۶ راه‌اندازی شده اما براساس ادعای سهامداران خرد و کلان این کارخانه در این سال‌ها سودی به آنان تعلق نگرفته است. به گزارش میلاد لارستان…

کارخانه سیمان لارستان حدود سال ۸۶ راه‌اندازی شده اما براساس ادعای سهامداران خرد و کلان این کارخانه در این سال‌ها سودی به آنان تعلق نگرفته است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، خرید سهام و هزینه‌کرد در تولید یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری است که نه تنها به سود مردم و سرمایه‌گذاران بلکه قدمی در راستای رونق تولید و اشتغال است. بر همین اساس مردم لارستان در سال‌های گذشته، حدود ۲۵ سال قبل، اقدام به خرید سهام کارخانه سیمان لارستان کردند به این امید که برای خود سرمایه و برای شهرشان رونقی به همراه داشته باشد.

سهامداران لارستانی؛ سودی از کارخانه سیمان دریافت نکردیم

این کارخانه حدود سال ۸۶ راه‌اندازی شده و به طور معمول از زمان راه افتادن خط تولید و فروش محصول باید سودی به سهامداران تعلق می‌گرفت اما براساس ادعای سهامداران خرد و کلان این کارخانه سودی به سهامداران در این سال‌ها تعلق نگرفته و امروز مردم نسبت به این موضوع معترض هستند.

آنان خواهان این هستند که اگر کارخانه سودی داشته، سود سرمایه‌گذاری به آنها واگذار شود و اگر کارخانه سودی ندارد، تکلیف سهامی که خریداری شده مشخص شود. این موضوع در هفته‌های گذشته در شهرستان لارستان سبب جلساتی با حضور سهامداران در شورای شهر لار شده است.

ماشالله چرخی، یکی از سهامداران کلان و نفر سوم کارخانه است. وی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام می‌کند که کارخانه سیمان لارستان در سال ۹۱ وارد فرابورس شده و به دلیل عدم شفافیت در روند کار از پایه ب به پایه ج سقوط کرده و جزء شرکت‌های راکد است.

چرخی مدعی است که از ۱۱ سال گذشته که کارخانه به بهره‌برداری رسیده تاکنون هیچ سهامداری سود نکرده و شاید سودی که کارخانه پرداخت کرده کمتر از ۱۰ درصد باشد. وی که بر عدم شفافیت این کارخانه تاکید دارد از تقاضای سهامداران برای تشکیل مجمع فوق العاده در شهر لار خبر داد که براساس قانون تجارت باید یک پنجم اعضا این درخواست را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کنند.

این سهامدار کارخانه از تقاضای سهامداران خبر می‌دهد که تقاضای آنها به دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری و صنعت و معدن نیز فرستاده شده است ولی هنوز تشکیل نشده و باید پروسه مربوط به خود را طی کند.

سجادی دیگر سهامدار کلان و به عنوان ۶ شریک کارخانه است که وی نیز با تائید صحبت‌های آقای چرخی از پیگیری ۲ ساله سهامداران برای تعیین تکلیف سهامشان سخن می‌گوید. به گفته وی در سال‌های ۸۳ – ۸۴ مسئولان وقت کارخانه با ادعای افزایش قیمت سهام کارخانه مردم را تشویق به خرید کردند اما پس از مدت کوتاهی اعلام کردند که سهام کارخانه افت پیدا کرده است.

با این حال طی این سال‌ها سودی به سهامداران تعلق نگرفته و این در حالی است که نزدیک به ۹ هزار و ۴۵ نفر از مردم لارستان از خرد و کلان سهام این کارخانه را به امید سود و رونق شهرشان خریداری کردند.

مطالبات مردم به حق است؛ پیگیری می‌کنیم

عبدالله محبی، رئیس شورای شهر لار نیز با حمایت از مطالبه به حق مردم اعلام می‌کند که از آنجا که شورای شهر قدرت اجرایی ندارد تنها می‌تواند سخنان و خواسته‌های مردم را به مراجع ذی‌صلاح ابلاغ کند که این امر را انجام داده است.

وی از پیگیری این موضوع از سوی شورای شهر لار خبر می‌دهد و معتقد است راهکار اشتغال آسان است. اگر کارخانه سیمان بتواند اعتماد از دست رفته مردم را جلب کند، مطمئنا مردم برای سرمایه‌گذاری در دیگر کارخانه‌ها هم علاقه و رغبت نشان می‌دهند اما با این روند مردم علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در دیگر پروژه‌ها ندارند.

رئیس شورای شهر لار با تاکید بر به حق بودن مطالبات مردم اعلام می‌کند که سهامداران اجازه دهند این موضوع از طریق قانون و مبادی رسمی خود پیگیری شود و شورای شهر نیز خواسته‌های مردم را منعکس می‌کند.

جلیل حسنی، فرماندار شهرستان لارستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم از سهامی عام بودن کارخانه سخن می‌گوید که بر این اساس این کارخانه اساسنامه مخصوص به خود را دارد و سهامداران و سرمایه‌گذاران براساس مفاد این اساسنامه می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی درباره درخواست مردم شهر لار برای تشکیل مجمع فوق‌العاده در این شهر می‌گوید: براساس قانون تجارت باید ۲۰ درصد از سهامداران این تقاضا را مطرح کنند و هنوز این موضوع از سوی سهامداران اعلام نشده است. در حالی که سهامداران کارخانه از این تقاضا و اعلام آن به دفتر نماینده و فرمانداری شهرستان لارستان سخن گفته‌اند.

فرماندار لارستان از پیگیری مسئولان شهرستان برای درخواست سهامداران سخن می‌گوید و خبرنگار تسنیم را به مسئولان کارخانه حواله می‌دهد. حاصل تماس با آقای میرسپاسی مدیرعامل کارخانه ارجاع خبرنگار ما به معاون کارخانه است.

تناقض بین سخنان مدیران کارخانه و سهامداران

محمد تقی‌بخشی، معاون کارخانه سیمان لارستان با اعلام اینکه این کارخانه سهامی عام و تابع قوانین تجارت است، از حضور این کارخانه در فرابورس و شفافیت سود و زیان، وجوه نقد و گردش آن سخن می‌گوید و اعلام می‌کند که تمام گزارش‌های این شرکت در مجامع عمومی به طور سالانه بیان و گزارشات آن به همراه صورت‌های مالی حسابرسی شده و صورت‌های سود و زیان در کدال بورس منعکس می‌شود.

وی از توسعه کارخانه خبر می‌دهد و بیان می‌کند که بخشی از سود کارخانه صرف طرح توسعه آن شده که به دلیل مشکلات متعددی که برای صنعت سیمان پیش آمده این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. معاون کارخانه سیمان لارستان سیر نزولی سوددهی صنعت سیمان را بخشی از این مشکلات عنوان می‌کند که سبب شده در کل کشور کارخانجات سیمان با مشکل روبه‌رو شوند.

تقی‌بخشی معتقد است که به طور کلی سرمایه‌گذاری در صنعت به ویژه صنعت سیمان در سالیان اخیر با سود قابل توجه همراه نیست، با این حال این شرکت سود قابل توزیع در سال‌های مختلف را بر اساس تصمیم مجامع را به حساب سهامداران واریز کرده یا به صورت نقدی از طریق دفتر شرکت در شهر لار پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که سهامداران لارستانی با سهام خود چه کنند؟ گفت: بسته به تصمیم خودشان می‌توانند یا سهام خود را در بورس بفروشند یا نگه دارند اما با تمامی این احوالات اگر فردی سود خود را دریافت نکرده سود سهام آنها نزد شرکت محفوظ است و با مراجعه به امور سهام شرکت قابل دریافت است و از بین نمی‌رود.

با این تفاسیر سهامداران لارستانی همچنان معتقد به تخلف کارخانه سیمان و خلف وعده آنها هستند و چرخی، از سهامداران کارخانه نیز در نامه‌ای در ۶ بند تخلفات این کارخانه را مطرح و به مسئولان مربوطه از جمله دفتر نماینده مردم در مجلس و فرمانداری شهرستان اعلام کرده است. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از بغرنج شدن موضوع کارخانه سیمان و مطالبه سهامداران باید همت بیشتری از سوی مسئولان به ویژه صنعت و معدن استان صورت گیرد تا مردم نیز بعد از ۱۱ سال به مطالبات به حق خود برسند.

گزارش از حلیمه زارع

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “کش‌وقوس‌های چندین ساله کارخانه سیمان لارستان و سهامداران آن”

  1. ناشناس گفت:

    بازم خدا بیامرزه پدر حاج عبدالله محبی که با این مردم همراهی میکنه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین