پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

پیگیری یک ابهام؛ تعرفه دولتی یا آزاد هزینه آزمایشگاههای مراکز دولتی!

به گزارش میلاد لارستان چندی پیش یکی از شهروندان با ارسال مطلبی درخصوص نحوه اخذ هزینه در آزمایشگاههای مراکز دولتی خواستار شفاف سازی در این زمینه شده بود که برای…

به گزارش میلاد لارستان چندی پیش یکی از شهروندان با ارسال مطلبی درخصوص نحوه اخذ هزینه در آزمایشگاههای مراکز دولتی خواستار شفاف سازی در این زمینه شده بود که برای آگاهی از چند و چون موضوع، این مهم از طریق روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان پیگری شد.

متن ارسالی توسط شهروند:

متاسفانه در منطقه لارستان هیچ ازمایشگاهی با تعرفه دولتی نداریم . قبلا ازمایشگاه بیمارستان روزانه ۳۰ نفر ازمایش سرپایی انجام می داد (البته با دردسر فراوان و نوبت دهی های یک ماهه) در حال حاضر ازمایشگاه بیمارستان صرفا به بیمار بستری خدمات ارایه داه و انبوه نسخ ازمایش که عمدتا توسط متخصص داخلی اطفال و زنان نوشته میشود اجبارا به ازمایشگاه های خصوصی ارایه میشوند و حداقل ازمایشات ساده چکاپ در این ازمایشگاه ها ۵۰ هزار تومان است و اگر ازمایشات هورمونی و انتی بادی و … باشد هر نسخه ازمایش به بالای ۱۲۰ هزار تومان .
تنها ازمایشگاه شبکه بهداشت در درمانگاه صاحب الزمان نیز از پذیرفتن برگ بیمه خودداری نموده و فقط ازمایشات بسیار ساده را در قالب تعرفه دولتی و البته بدون بیمه انجام میدهند . ساده ترین ازمایشات =۲۵ هزار تومان (درصورت قبول برگ بیمه این تعرفه میتواند به یک سوم تقلیل یابد)
حال بخوبی می توان وضعیت شهر را دید که ازمایشگاه های پولساز و مطب های رادیولوژی شهر پر از بیمار است زیرا هیچ خدماتی با تعرفه دولتی در شهر لار وجود ندارد . در حالی که مثلا مطب متخصص داخلی فقط یک عدد در سطح شهر وجود دارد.

جوابیه دانشکده علوم پزشکی لارستان:

تمام آزمایشات تشخیصی در آزمایشگاه های دولتی مستقر در مراکز شهری و روستایی با تعرفه دولتی انجام میشود. همه بیمه ها پذیرفته شده حتی در صورت محاسبه نرخ به شکل آزاد، تعرفه ها به شکل «تعرفه آزاد دولتی» در نظر گرفته می‌شود و با مبالغ قابل پرداخت در آزمایشگاه های خصوصی یکسان نیست.

همه مراکز روستایی بخش آزمایشگاه دارند و حداقل خدمات را با تعرفه دولتی به مردم ارائه می دهند. از طرفی ، طی اخبار اعلام شده در چند ماه گذشته به نقل از آقای هاشمی مدیر گروه ستاد گسترش معاونت بهداشتی، ۸ مرکز از ٣٨ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی منطقه وسیع لارستان و خنج به آزمایشگاه هورمونی مجهز شده که اغلب قریب به اتفاق آزمایشات هورمونی در این مراکز انجام می شود.

تعرفه های دولتی برای انواع آزمایش ها در قالب بخشنامه ها و دستورالعمل های اداری از وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می‌شود و معمولاً در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی برای اطلاع مراجعه‌کنندگان در انظار عمومی نصب می گردد. از طرفی سیستم های پذیرش مورد استفاده توسط پرسنل آزمایشگاه ها به اتوماسیون اداری متصل بوده و تنها تعرفه‌های مشخص شده توسط واحد درآمد دانشگاه در آن تعریف شده است و دریافت هرگونه وجه، کمتر یا بیشتر از مبلغ تعیین شده مجاز نمی باشد.

در راستای استاندارد سازی و تجویز منطقی آزمایشات پزشکی جهت خدمات رسانی هر چه بهتر و سریع تر به بیماران بستری، تصمیم گیری مبنی بر راهکارهای اجرایی مدیریت مصرف و کاهش هزینه های حوزه بهداشت و درمان در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و در جهت تحقق این اهداف  پذیرش بیماران غیر بستری در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت موقت انجام نمی پذیرد. امید است با تلاش و پیگیری های مجدانه همکاران محترم وزارت بهداشت و درمان و دانشکده علوم پزشکی در راستای افزایش سقف بیمه سلامت بیمارستان های تابعه و مدیریت هر چه بهتر مصارف و منابع در آینده نزدیک شاهد بازگشت به ارائه خدمات با کیفیت هر چه بهتر به همشهریان عزیز باشیم.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پیگیری یک ابهام؛ تعرفه دولتی یا آزاد هزینه آزمایشگاههای مراکز دولتی!”

  1. تیزهوشانی سابق گفت:

    ازمایشگاه مرکز صاحب الزمان از پذیرش بیمه سلامت خودداری نموده و با تعرفه دولتی اما بدون بیمه ازمایشات قند چربی کلسترول و کلیه را انجام میدهند . ( بیمه این تعرفه های دولتی را به یک سوم کاهش می دهد ) .برای انجام تست ذخیره اهن ( تست بسیار معمول که تقریبا هر خانم حداقل سالی یکبار ان را انجام میدهد ) به ازمایشگاه خصوصی ارجاع شدم .

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین