یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

بیابان های جنوب فارس با درخت «گز» سبز می شوند

طرح گزکاری در ۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی فارس اجرا شد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، معاون فنی اداره کل منابع…

طرح گزکاری در ۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی فارس اجرا شد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: با هدف احیای رویشگاه ها، ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز در اراضی بیابانی، طرح گزکاری در بیش از ۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شد.

عبدالحسین یوسفی افزود: از ابتدای برنامه چهارم تا کنون ۲ هزار هکتار اراضی این استان در چارچوب اجرای طرح‌های الگویی احیا و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مختلف اقتصادی و سازگار با شرایط بیابانی مانند گز شاهی به خانوار‌های ساکن در مناطق بیابانی فارس اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: اجرای طرح زراعت چوب فارس در قالب طرح‌های گز کاری از سال ۸۳ آغاز شده و تاکنون بخش‌های زیادی از مناطق بحرانی در شهرستان‌های زرین دشت، لار، لامرد، خنج، داراب، مُهر، نی ریز و فراشبند احیا شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: با اجرای این طرح، علاوه بر توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان شاهد مقابله با پدیده بیابان زایی و احیای اراضی بیابانی خواهیم بود.

یوسفی، با اشاره به کاشت گونه‌های سازگار با مناطق بیابانی در اراضی ملی گفت: این گونه‌ها به عنوان بادشکن، مانع هجوم رسوبات بادی به خانه‌ها و تاسیسات زیربنایی می‌شود و همچنین نقش بسزایی در حفظ و حراست از خاک دارد.

کاشت گونه‌های گیاهی بادشکن در مناطق بیابانی، باعث کاهش سرعت، شدت و اثرات نامطلوب باد در این مناطق می‌شود و ضمن کمک به اجرای طرح ترسیب کربن، نقش بسزایی در مهار ریزگرد‌ها دارد.

همچنین توسعه گونه‌های بیابانی تاثیر قابل توجهی در افزایش سطح جنگل‌های دست کاشت در مناطق گرمسیری و بیابانی دارد و موجب پوشش محافظتی و عملیات خاکی نیز می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ، اجرای طرح احیا و مدیریت شوره زار‌ها با گونه مقاوم گز شاهی در عرصه‌های بیابانی ، بهره برداری مطلوب از آب‌های غیر متعارف، خاک‌های شور و قلیایی برای تولید چوب کارخانه‌های نئوپان سازی، صنایع چوب، صندوق سازی و سایر مصارف چوبی را از اهداف این طرح دانست .

به گفته وی، ایجاد زمینه لازم برای مصنوعات تبدیلی، ایجاد اشتغال و تولید درآمد در عرصه‌های بیابانی از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌آید.

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین