چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

روایتی از وعده‌های بی‌سرانجام ساخت آزادراه لار- بندرعباس

وعده ساخت آزادراه لار-بندرعباس از زمان اعلام تاکنون فقط در حد تیتر اخبار رسانه‌ها و جرائد باقی مانده است. به گزارش میلاد لارستان، ایجاد راه‌های مواصلاتی ایمن می‌تواند سبب آثار…

وعده ساخت آزادراه لار-بندرعباس از زمان اعلام تاکنون فقط در حد تیتر اخبار رسانه‌ها و جرائد باقی مانده است.

به گزارش میلاد لارستان، ایجاد راه‌های مواصلاتی ایمن می‌تواند سبب آثار مثبت از قبیل کاهش مصرف سوخت، کوتاهی مسیر، کاهش تصادفات، افزایش مراودات، رونق اقتصادی، توسعه شهری و غیره شود.

شهرستان لارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود جاده شیراز-جهرم-لار-بندرعباس، نقطه اتصال استان‌های فارس و هرمزگان محسوب می‌شود که به همین دلیل این مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است.

بنا به اعلام مسئولان اداره کل راه و شهرسازی لارستان ۳۵ درصد خودروهای سنگین استان فارس از محور ترانزیتی شیراز-جهرم-لار-بندرعباس عبور می‌کنند که این مهم لزوم ساخت آزادراه در این مسیر را الزامی می‌کند.

هر چند در حدفاصل لار-جهرم به شکل فاز به فاز و همچنین احداث تونل تحرکاتی تدریجی برای تبدیل آن به بزرگراه از سوی دو شهرستان در حال انجام است اما در مسیر لار-بندرعباس هنوز در عمل گامی برداشته نشده و اقدامات در حد وعده و وعید مسئولان باقی مانده است.

در مهرماه سال گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به پیگیری‌های متعدد از طریق وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب پیمانکار مجرب، از امضاء تفاهم‌نامه مالی برای احداث، نگهداری و بهره‌برداری این پروژه با سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: پروژه آزادراه لار-کهورستان-بندر پل قشم و از کهورستان به بندر شهید رجایی بندرعباس اجرایی می‌شود.

محمدرضا باقری فرد در این نشست با بیان اینکه این پروژه جزء یکی از ۱۰ محور اصلی و ترانزیتی حمل کالا و بار از جنوبی‌ترین نقطه کشور به مرکز و شمال ایران خواهد بود، افزود: طول این آزادراه از پمپ بنزین لطیفی لارستان ۲۱۷ کیلومتر، با ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت احداث می‌شود که حمل سریع کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در وقت، کاهش تصادفات و غیره از مزایای اجرای این پروژه است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره زمان شروع پروژه گفته بود: توافقنامه به امضاء رسیده، سرمایه‌گذار در حال طی مراحل قانونی است و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از شش ماهه آینده تبدیل به قرارداد نهایی شود.

اسماعیل تبادار استاندار فارس نیز در بهمن ماه سال گذشته در نشست هماهنگی خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در تشریح ظرفیت‌های استان فارس در بخشی از صحبت‌هایش از نهایی شدن مراحل اجرایی پروژه آزادراه لار-بندرعباس تا پایان سال گذشته یا اوایل سال ۹۷ خبر داده بود که تاکنون این وعده به مرحله عمل نرسیده است.

وی در این نشست با اشاره به وجود ۱۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در فارس، خاطر نشان کرده بود: در فارس علاوه بر این میزان بزرگراه، ایجاد ۴۵۸ کیلومتر بزرگراه در دستور کار قرار دارد و همچنین باید تلاش کنیم زمینه احداث ۶۱۰ کیلومتر آزاد راه نیز در آینده نزدیک به وجود آید.

در تازه‌ترین موضعگیری نسبت به ساخت آزادراه لار-بندرعباس عنایت‌الله رحیمی معاون عمرانی استاندار فارس در مردادماه سال جاری در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها از اتمام کارهای مطالعاتی آزادراه لار به اسکله شهید رجایی هرمزگان خبر داده است.

به دلیل یک بانده بودن محور لار-بندرعباس و عرض کم جاده، در طول سال حوادث و تصادفات ناگوار در این مسیر رخ می‌دهد و با مرور اخبار در این زمینه می‌توان نمونه‌های بسیاری برای آن مثال زد که واژگونی تریلر حمل بنزین و مسدود شدن این جاده در هفته گذشته از جمله حوادث اخیر قابل ذکر است. انتظار می‌رود با پیگیری مسئولان این پروژه ملی از حرف به عمل برسد.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۵:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین