یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۴ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

اندر احوال تضعیف لار و سکه لاری؛ از درماندگی لار را به هند و مریخ می برند!

به گزارش شهروند خبرنگار میلاد لارستان اخیرا مسئول موزه مردم شناسی فسا  مطلبی را در خصوص ضرب سکه ی لاری در لارستان و فسا منتشر نموده که این مطلب بر…

به گزارش شهروند خبرنگار میلاد لارستان اخیرا مسئول موزه مردم شناسی فسا  مطلبی را در خصوص ضرب سکه ی لاری در لارستان و فسا منتشر نموده که این مطلب بر اصالت و قدرت منطقه ی لارستان و بنادر در گذشته ای نه چندان دور تاکید دارد.

اما شوربختانه برخی از افراد که پیشرفت خود را در تحریف مسایل و حمله به ماهیت قدرتمند منطقه ی لارستان و بنادر می دانند  چنان این مطلب به مذاقشان سنگین آمد که از تحریف اسم لار بر وقایع تاریخی مایوس شده و در فضای مجازی به تحریف اینکه لارستان در هند واقع شده است یا این لار نه لار کنونی می باشد و امثال آن روی آورده اند!

کم مانده  از اینکه بگویند این لار در ایران  و کره ی زمین نیست و در مریخ قرار دارد. جالب است که اسم حکام بر سکه  واضح ضرب شده است که اسامی هندی هم نیست!

نکته ی مهم دیگر این است که جریان نگارش چنین مطالبی تحصیل کرده در حوزه تاریخ هم نیستند!(برای مثال تحصیل کرده ی رشته ی جغرافی یا رشته های دیگر در مورد تاریخ قلم می رانند!!!)

تاریخ دانان فرهیخته مانند دکتر احمدلو و دکتر وثوقی در این خصوص نوشته های مستندی دارند که برای  تحقیقات بیشتر میتوان به آن ها مراجعه نمود

جالب است بدانید از قرن هشتم تا دوازدهم میلادی( سده ۱۴ تا ۱۸ میلادی) سکه منحصربفرد و مفتولی شکلی با برند «مسکوکات لاری» به عنوان یک ارز بین المللی ضرب می شد که نشانی از استقلال اداری و قدرت اقتصادی امرای « میلادی» لارستان در حوزه تجارت فراسرزمینی اقیانوس هند، محسوب و شناخته شده بود. (لینک مطلب )

تجارت پررونق منجر به بکارگیری لارین بعنوان ارزی رایج در قرن ۱۶ میلادی شد. نام لارین از شهر لار در ایران گرفته شده است که درآن روزگار، یک مرکز پررونق تجاری به حساب می آمد. نخستین ضرب این سکه توسط شاه طهماسب صفوی در دهۀ ۱۵۵۰ میلادی صورت پذیرفت. لارین یک سیم نقره ایِ تا شده همانند سنجاق مو بود و بر آن نام پادشاه و محل ضرابخانۀ تولید کننده، ضرب می شد. (پژوهش صورت گرفته از  کریتیکا هارانیا- کارشناسی ارشد فرهنگ و معماری هند باستان (۲۳ دسامبر ۲۰۱۷) و ترجمه مجید حجتی) (لینک مطلب)

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین