جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۳ب.ظ
::آخرین مطلب 36 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

تخریب 73 هکتار از نخلستانهای گراش

طی ۱۲ سال اخیر بیش از ۷۳ هکتار از نخلستانهای گراش تخریب شده است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان سلمان مهرابی…

طی ۱۲ سال اخیر بیش از ۷۳ هکتار از نخلستانهای گراش تخریب شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان سلمان مهرابی در خصوص نابود کردن نخلستان های گراش عنوان داشت :متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تخریب باغات و نخلستانهای واقع در محدوده و حریم شهر گراش بوده ایم و حسب وظایف قانونی این اداره کل به عنوان ناظر عالی بر طرحهاي توسـعه و عمران، اقداماتی در راستای  برخورد قانونی با این تخلفات صورت گرفته است .

مدیر معماری و شهرسازی افزود: پس از بررسی های متعدد در خصوص تغییرکاربری غیر مجاز باغات و نخلستان های  حوزه جنوب فارس، به عنوان نمونه باغات و نخلستان های شهر گراش مورد بررسی قرار گرفت  و بر اساس نتایج به دست آمده از بازدیـدهاي میدانی و بررسـی عکسـهاي ماهواره اي مابین سالهاي ۱۳۸۵ تا۱۳۹۵ مشخص گردیده که بیش از۴۳هکتار از نخلستانهاي واقع در محدوده مصوب شهر و حداقل به میزان ۳۰هکتار نیز در حریم شهر (مجموعا قریب به۷۳ هکتار) به صورت کامل تخریب گردیده است و در حال حاضر اثري از آن برجاي نمانده است.

مدیریت معماری و شهرسازی اظهار داشت : نخلستان ها این ذخائر ارزشمند طبیعی و بومی متاسفانه به انحاء مختلف از جمله به صورت قطع پراکنده و تدریجی، بسـتن مسـیر آب باران به صورت عامدانه، اسـتفاده از مواد نفتی و شـیمیایی و … مورد تخریب قرار می گیرند.

وی افزود :  با تغییرات صورت گرفته در مدیریت شـهرسازي و معماري این اداره کل در طی دو سالاخیر با پایش مستمر و بازدیـدهاي میـدانی، کنترل مضاعفی بر هر نوع تغییرکاربري علی الخصوص زراعی و باغی به دقت انجام می پـذیرد که شـناسایی و پیگیري تخلفـات صورت گرفته در این زمینه و اقـدامات قـانونی لازم از طریق انعکاس به مراجع ذي صلاح از اهم اقـدامات است.

سلمان مهرابی افزود: متولی حفاظت از باغات و فضای سبز داخل محدوده شهرها حسب قانون ( قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها) بر عهده شهرداری و خارج از محدوده شهرها طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها بر عهده جهاد کشاورزی است. بر این اساس و با الزامات و اختیاراتی که در قوانین مارالذکر تصریح شده انتظار می رود نهادهای متولی نظارت جدی تر و موثرتری در این خصوص داشته باشند و با مجازتهای در نظر گرفته شده به عنوان اهرم برای کنترل موضوع استفاده نمایند.

وی اظهار داشت:  زمین هاي زراعی و باغها به عنوان بستر اقتصاد کشاورزي، رکن تامین امنیت غـذایی جامعه و بخشـی از محیـط زیست کشور، از سـرمایه هـاي ملی جامعه بوده و بر اساس بیانات مقام معظم رهبري، آموزه هاي دینی، فرهنگ ایرانی- اسـلامی و قوانین کشوري حفـاظت از این عرصه هـا وظیفه همگانی بوده و تخریب و نابودي زمینهاي باغی وکشاورزي امري ناپسـند، غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه بوده که خسارتی جبران ناپذیر را در پی دارد. شهر گراش از جمله شـهرهاي داراي پتانسـیل فراوان در زمینه نخیلات می باشـد، به گونه اي که این شـهر درون نخلسـتانهاي فراوان احاطه گردیده و این باعث شده که از نظر اقتصادي و معیشیت رونق و آبادانی شهر و از نظر تلطیف هوا ، سبب گردیده که آب و هواي این شـهر علی رغم موقعیت جغرافیایی خود به نسـبت شـهرهاي نزدیک و همجوار بسیار قابل تحمـلتر و مطبوع تر باشـد و این عامـل خود سـبب توسـعه پایـدار زیست بوم شـده و در نهایت در موفقیت آمایش جمعیت و سـرزمین و زیست پذیري بهینه شهرسـتان و استاننیز اهمیت قابل ملاحظه اي را دارا می باشد.

مدیریت معماری و شهرسازی اظهار داشت :در طی سالیان گذشته علی رغم خشکسالی هاي متمادي این نخلستانها با شرایط محیطی سازگاري پیدا کرده و همچنان زنده و پایدار به حیات خود ادامه می دهند، اما متاسفانه پدیده شوم زمین خواري و سودجویی افرادي خاص باعث شده که این نخلسـتانها با شدت و حدت زیادي در حال تغییر کاربري غیر مجاز و تخریب و نابودي قرار گیرند که لاجرم نابودي خاك، وقوع سـیلاب، فرسایش از دیگر تبعات نابودي این نخلستانها خواهد بود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین