جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 16 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

ثبت 27 طلاق در ازای هر ۱۰۰ ازدواج در شهرهای استان فارس

سال گذشته از هر ۱۰۰ ازدواج در روستاهای استان فارس ۲۱ مورد به طلاق منجر شده و از هر ۱۰۰ ازدواج در شهرها نیز ۲۷ مورد به طلاق ختم شده…

سال گذشته از هر ۱۰۰ ازدواج در روستاهای استان فارس ۲۱ مورد به طلاق منجر شده و از هر ۱۰۰ ازدواج در شهرها نیز ۲۷ مورد به طلاق ختم شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، روند افزایشی آمار طلاق محدود به شهرهای بزرگ نیست و افزایش این آمار در جوامع محلی کوچک نگرانی‌های بیشتری برای برنامه‌ریزان و مسئولان اجتماعی به همراه دارد. گزارش‌های تطبیقی و تحلیلی از وضعیت طلاق در کشور نشان‌دهنده روند افزایشی طلاق در مناطق روستایی است.

براساس گزارش جامعی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، نرخ رشد طلاق در مناطق روستایی در سال‌های ۷۰ تا ۷۸ نشان می‌دهد طلاق از‌ سال ٧٨ در این مناطق روند صعودی داشته است. براساس همین گزارش نسبت طلاق در شهر و روستا در ابتدای یک دهه گذشته یک به ۴۰ بوده است یعنی به نسبت هر ۴۰ طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده اما این نسبت در سال‌های بعد به هم خورده و تمایل به طلاق در روستا نیز افزایش یافته است.

این تمایل به طلاق در روستاها به حدی رسیده است که در سال ۹۶ نسبت طلاق در نقاط روستایی و شهری استان فارس یک به ۸ بوده است یعنی نسبت به هر ۸ طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده که این آمار نشان دهنده از بین رفتن قبح طلاق در نقاط روستایی است.

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته ۳۶ هزار و ۵۲۰ ازدواج در استان فارس ثبت شده که ۳۱ هزار و ۷۲۲ ازدواج در نقاط شهری (۸۶٫۹ درصد) و ۴ هزار و ۷۹۸ ازدواج (۱۳٫۱ درصد) در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.

در مقابل نیز ۹ هزار و ۵۰۶ طلاق در این استان به ثبت رسیده که ۸ هزار و ۵۰۱ طلاق مربوط به نقاط شهری (۸۹٫۴ درصد) و یک هزار و ۵ طلاق (۱۰٫۶ درصد) مربوط به نقاط روستایی بوده است.

در سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق در نقاط روستایی استان فارس ۴٫۷ و در نقاط شهری ۳٫۷ بود است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ ازدواج در روستاهای این استان ۲۱ مورد به طلاق منجر شده و از هر ۱۰۰ ازدواج در شهرها نیز ۲۷ مورد به طلاق ختم شده است.

از هم پاشیده شدن کانون ۳ خانواده روستایی فارس در یک روز

بر اساس این آمار هر ۵۵ دقیقه یک طلاق و روزانه ۲۶ طلاق در استان فارس ثبت شده است. در نقاط روستایی این استان روزانه کانون  ۳ خانواده از هم پاشیده شده و در نقاط شهری این رقم به ۲۳ خانواده رسیده است.

براساس اعلام سازمان ثبت احوال یکی از دلایل بالا رفتن ناگهانی آمار طلاق در روستاها فعال‌کردن دفاتر ثبت طلاق در روستاهاست زیرا تا پیش از افتتاح این دفاتر، آمار طلاق‌ روستاییان جزو آمار دفاتر ثبتی شهرها محسوب می‌شد. جامعه‌شناسان معتقدند روند افزایشی طلاق در روستاها روند ناگهانی نبوده اما تفکیک آمار طلاق روستاها از شهرها پرده از واقعیتی کنار زد که پیش از این آشکار نبوده است.

از نگاه جامعه‌شناسان افزایش طلاق در جوامع کوچک و به‌ویژه روستاها دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تغییرات اجتماعی در سبک زندگی روستایی تحت‌تأثیر رسانه‌ها، افزایش نسبی تحصیلات در جامعه روستایی و به نوعی تلاش برای تغییر سبک زندگی در میان جوانان و جابه‌جایی ارزش‌هاست.

آنچه مسأله تغییرات اجتماعی و ضرورت شناخت آن را در جامعه ایران دو چندان می‌کند این‌ است که همزمان با افزایش آمار طلاق در روستاها، آمار ازدواج هم در این مناطق کاهش پیدا کرده که این موضوع به روشنی تغییرات در سبک زندگی، انتخاب‌ها و نگرش روستاییان را نشان می‌دهد.

این مسئله که از هر ۱۰۰ ازدواج در روستاهای فارس ۲۱ مورد منجر به طلاق می‌شود زنگ خطر طلاق در روستاهای این استان را به صدا در آورده است. زنگ خطری که اگر مسئولان به آن توجه نکنند، کاهش شدید جمعیت روستایی استان و افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین