پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

واکسن آنفلوآنزا؛ آری یا خیر؟

هرساله با شروع فصل سرما، مبتلا نشدن به سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از دغدغه های مهم مردم بوده تا از درس، کار و زندگی عادی خود جا نمانند. یکی از…

هرساله با شروع فصل سرما، مبتلا نشدن به سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از دغدغه های مهم مردم بوده تا از درس، کار و زندگی عادی خود جا نمانند.

یکی از سوالات متداول عموم مردم در رابطه با واکسن آنفلوآنزا، تاثیر و عوارض آن است. با توجه به فراگیر بودن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از مواردی که گاه بصورت ضد و نقیض مطرح شده و گاهی ترسی را در جامعه ایجاد می‌کند عوارض تزریق واکسن آنفلوآنزاست.

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان برای پاسخی قطعی و مطمئن به این شایعات و مطالب با خلیل صفری، مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر گفت‌وگو کرده که در ادامه آن را می‌خوانید.

خلیل صفری در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان، با اشاره به اینکه واکسن‌های آنفلوآنزا از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می‌شود اظهارداشت: واکسن آنفلوآنزا قبلا از ویروس زنده ساخته می‌شد اما هم اکنون از آنتی ژن های سطحی ویروس گرفته می‌شود که این موضوع باعث شده تا حداقل عوارض رخ دهد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود سالانه این واکسن تزریق شود افزود: ما مجوز تزریق این واکسن را به افراد از ۶ ماه تا بزرگسال داریم اما این واکسن غالبا برای افراد خاص مانند افراد مسن بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد با مشکلات دیابت، قلبی، کلیوی، بیماران سرطان درحال شیمی درمانی، مصرف کنندگان آسپرین و بیماران HIV توصیه می‌شود.

مسئول واحد مبارزه با بیماری های واگیر با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت اثر بخشی این واکسن بصورت ۱۰۰ درصدی است بیان کرد: بیماری آنفلوآنزا عوامل زیادی دارد و در هر سال بر علیه شایع ترین نوع آن در همان فصل واکسن تهیه می‌شود.

آنفلوآنزا با سرماخوردگی فرق دارد!

وی بیان این نکته که ویروس سرماخوردگی متفاوت از آنفلوآنزاست تصریح کرد: برخی افراد سرماخوردگی را با آنفلوآنزا اشتباه گرفته و تصور می‌کنند با زدن واکسن دیگر نباید دچار سرماخوردگی شوند که این یک تصور غلط است.

صفری با اشاره به اینکه واکسن‌های موجود فعلی ساخت هلند، فرانسه و کره است گفت: همه این مدل ها مفید بوده ولی ماده تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر با اشاره به شایعاتی که در رابطه با عوارض این واکسن در فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی وجود دارد عنوان کرد: هر دارویی عوارض خود را دارد اما بد نیست بدانیم که این واکسن از ایمن ترین واکسن‌هاست و هیچ ممنوعیتی برای تزریق آن وجود ندارد مگر برای افرادی که سال های گذشته تزریق کرده و به مواد تشکیل دهنده آن حساسیت داشته باشند.

آخرین عوارض جدی این واکسن مربوط به سال ۲۰۱۱ میباشد.

صفری با بیان اینکه امسال تعداد بیشتری از این واکسن را سفارش داده‌ایم گفت: سرای سالمندان، مجتمع معلولین و کارکنان بیمارستان گروه‌های آسیب پذیری هستند که برای آن‌ها این واکسن را در نظر گرفته‌ایم تا با توجه در معرض بودن افراد دچار این ویروس نشده و با عدم توان کار در فرد و در نتیجه عدم خدمت رسانی مواجه نشویم.

واکسن آنفلوآنزا را از محل مطمئن تهیه کنید

وی افزود: به مردم توصیه می‌کنم واکسن‌ها را از مکان های معتبر و مطمئن تهیه کنند چرا که واکسن آنفلوآنزا از لحظه تحویل تا لحظه تزریق باید در محیطی سرد و در کنار یخ باشد.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر با برشمردن توصیه‌های لازم برای جلوگیری از بیمار شدن در فصول سرد سال خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما نمی‌دانیم چه اشخاصی بیمارند و روزانه با پول، وسایل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و بسیاری وسایل دیگر در ارتباط هستیم حتما در اولین فرصت قبل از تماس دست با بدن و یا تناول خوراکی دست های خود را با دقت بشوییم . مهم ترین توصیه وزارت  بهداشت و درمان و سازمان جهانی شست و شوی دست هاست.

وی با بیان اینکه سرفه، عطسه و یا تماس با وسایلی مانند کتاب و خودکار آلوده در بین دانش آموزان می‌تواند عوامل انتقال بیماری باشد گفت: باید دقت کنیم که ماسک برای فرد بیمار است نه افراد سالم تا فرد بیمار از ایجاد ترشحات آلوده خودداری کند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “واکسن آنفلوآنزا؛ آری یا خیر؟”

  1. ناشناس گفت:

    جناب آقای صفری امیدوارم این واکسن مانند ورود خون آلوده چند سال پیش نباشد که بعدا اعتراف کنید اما …. تجربه از خانواده خودم بیماری که بعد از این واکسن بوجود آمده و هیچ دلیل یا سابقه ژنتیکی هم نبود …. نمی گویم همه اما درصد کمی یعنی بنده از حدود ۱۰ نفر که پرسیدم یه نفر دیگر هم دچار بیماری شده بود که میگفت من هم به این واکسن شک دارم ….. البته بیماری یکسان نبود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین