جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

آیا تکلیف مدیریتِ مهم‌ترین نهاد فرهنگی هنری لارستان تعیین می‎‌شود؟!

دانیال افتخاری: از زمانی که نوجوان بودم خوب به یاد دارم که اوضاع چگونه بود! آشفتگی، خانه به دوشی، کمبود بودجه و امکانات، و نیروهایی کم‌رمق، حال و روز اداره‌ای…

دانیال افتخاری: از زمانی که نوجوان بودم خوب به یاد دارم که اوضاع چگونه بود! آشفتگی، خانه به دوشی، کمبود بودجه و امکانات، و نیروهایی کم‌رمق، حال و روز اداره‌ای بود که اکنون نزدیک به ۵ ماه است بدون رییس دائم به پیش می‌رود!

همان روزها که پدرم در کتابخانه‌ای – که هنوز زیر نظر این نهاد فعالیت می‌کرد – با سختی‌ها و کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، شرایط آنجا و مکان و امکانات و نیروها را از نزدیک می‌دیدم و در همان سن و سال، خیلی از مسائل را درک می‌کردم…

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان به‌رغم اقدامات و برنامه‌های خوبی که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر شهرستان داشته، اما همیشه کمیتش لنگ بوده! شخصیت‌های خوب و فرهنگ‌دوستی همچون سید علی هاشمیان و زنده‌یاد رحیم آرین را به خود دیده اما هیچ‌گاه خروجی آن چنگی به دل نزده است. البته اساس این مشکلات به بالاتر از سطح شهرستان مربوط است و به کمبود بودجه‌ی «واقعیِ» فرهنگی کشور و ساختار معیوب وزارتخانه برمی‌گردد؛ اما به‌طور قطع می‌گویم مدیران شهرستان و برخی فعالان فرهنگی‌مان در اوضاع آشفته‌ی این اداره‌ی خسته و فرسوده مقصراند.

نمی‌خواهم به مسائل مرتبط با حضور دکتر بهزاد مریدی در مدیر کلی ارشاد فارس و آمدن و رفتن سید علی اصغر رفعت حقیقی بپردازم، چرا که پیرامون آن بحث‌های زیادی شده؛ اما آن‌چه به عینه دیده می‌شود، رکود در فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد است که قطعاً به فعالیت حرفه‌ایِ هنرمندان جوان و پیش‌رو و بسیاری از امور فرهنگی و هنری شهرستان ضربه می‌زند. بسته ماندن درب مجتمع فرهنگی- قرآنی شهید علیشیری با وجود رسیدن هشتمین ماه سال ۹۷، تعطیلی برنامه‌های شاخص فرهنگی طی چند ماه اخیر و بی‌خبری از انجمن‌های متعدد هنری، ادبی و فرهنگی، جلوه‌هایی از این رکود است!

یک سال حضور نماینده‌ی شهرستان‌مان در رأس کمیسیون فرهنگی پارلمان هم چندان اثری بر رونق فرهنگ و ارشاد نداشت؛ هرچند دیگر نهادهای فرهنگی و مذهبی لارستان هم پیشرفت و ارتقایی در خود ندیدند. با حضور رفعت حقیقی در این اداره البته یکی دو سالی در برنامه‌های فرهنگی و هنری، نمایشگاه‌ها، سینما و انجمن‌ها رونق و حرکتی پدید آمد اما آن هم ماندگار نبود اکنون رسیده‌ایم به نقطه‌ای که پس از ۵ ماه در تعیین یک رییس برای این اداره مانده‌اند!

اوضاع بهم ریخته و نیمه بحرانیِ کنونی- به‌ویژه در وادی اقتصاد و تجارت کشور- و تأثیری که بر زندگی همه حتی قشرهای بالای جامعه گذاشته، شاید فعالان فرهنگی و افراد مؤثر در شهرستان را هم درگیر روزمرگی کرده باشد، اما باید اندکی بیش از گذشته به صحنه بیایند و از مدیران شهرستان مطالبه کنند… بحث بر سر کارآمدی، نوع تعامل و برنامه‌های فرهنگیِ سرپرست کنونی فرهنگ و ارشاد نیست، که آن هم در بخش‌هایی قابل تقدیر است؛ اما مسأله مهم آنجاست که در نظر مردم و جامعه هنری و فرهنگی‌مان، تصویر این نهاد همچنان با «رخوت» و «خستگی» و «بی‌برنامگی» گره خورده که به‌ هیچ وجه پسندیده نیست.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۵:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین