جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان در سطح شهرها و روستاهای لارستان

طرح تحول سلامت دهان و دندان در کلیه مناطق لارستان از شهر و روستا از ۷ مهرماه شروع و در آبانماه به پایان رسید. به گزارش میلاد لارستان به نقل…

طرح تحول سلامت دهان و دندان در کلیه مناطق لارستان از شهر و روستا از ۷ مهرماه شروع و در آبانماه به پایان رسید.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان، در راستای اجرای برنامه «تحول نظام سلامت»، آیین افتتاحیه طرح تحول سلامت دهان و دندان دانش آموزان از دبستان مجتهدی و اسلام زاده شروع و با پوشش تمامی مدارس منطقه به پایان رسید.

هدف از این طرح که با همکاری آموزش و پرورش  و کارشناسان بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی اجرا شد، کاهش پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان بود.

به گفته کارشناسان در حالی که تصور می‌شود، بروز پوسیدگی دندان با افزایش سن امری طبیعی است اما با «فلوراید» می‌توان از پوسیدگی دندان ها تا ۴۰ درصد جلوگیری کرد. فلوراید در استخوان ها و دندان های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آنها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند.

در «فلوراید‌تراپی»، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکروارگانیسم های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

فلوراید‌تراپی به دو شیوه انجام می‌شود: سامان‌مند ( یا سیستمیک) و موضعی.

در شیوه سیستمیک، فلوراید به آب آشامیدنی، نمک یا شیر افزوده می‌شود. این شیوه، هنوز نه در ایران و نه در جهان چندان متداول نیست. در شیوه بعدی که رایج‌تر است خمیر ‌دندان‌های حاوی فلوراید، دهان شویه‌های فلوراید‌دار و نیز «وارنیش» های فلوراید در دسترس قرار می گیرند.

وارنیش ماده‌ای است بسیار ایمن و ارزان و مقدار بسیار کمی از آن برای پوشش تمام دندان‌های یک کودک یا نوجوان کافی است و خطری هم ندارد.

 اثربخشی «وارنیش» البته منوط است به زمان کافی برای تماس با دندان و به همین خاطر دو تا چهار ساعت پس از استفاده از این ماده باید از خوردن و آشامیدن پرهیز شود. از وارنیش می‌توان حداقل دو بار در سال و زیر نظر دندانپزشک استفاده کرد.

 این طرح در کلیه مناطق لارستان از شهر و روستا از ۷ مهرماه شروع و در آبانماه به پایان رسید.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین