یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۵ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لارستانی ها به اسامی فاطمه، زهرا، امیرحسین و امیرعلی بیشتر علاقه دارند

رئیس ثبت احوال لارستان، گفت: در زمینه اسامی مورد علاقه برای دختران در لارستان، خانواده ها همچنان اسامی مذهبی را بیشتر مورد توجه قرار داده اند و اسامی فاطمه، زهرا…

رئیس ثبت احوال لارستان، گفت: در زمینه اسامی مورد علاقه برای دختران در لارستان، خانواده ها همچنان اسامی مذهبی را بیشتر مورد توجه قرار داده اند و اسامی فاطمه، زهرا و مریم برای دختران در صدر قرار دارد و در پسران معمولا اسامی با پیشوند «امیر» نظیر نام های امیر حسین، امیرعلی و امیر محمد در لارستان پیشتاز هستند.

تاکنون بیش از ۶۰ درصد جمعیت واجد شرایط شهرستان لارستان کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند و قریب به ۴۰ درصد هنوز ثبت نام نکرده اند.

به گزارش میلاد لارستان ثبت احوال تنها نهادی است که تمام افراد کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار می دهد و بر خلاف سایر ارگانها که ممکن است فقط با یک مجموعه از افراد جامعه سر و کار داشته باشند، خدمات ثبت احوال جنبه همگانی دارد و همه افراد جامعه دارای مدارک هویتی هستند.

وظیفه اداره ثبت احوال در ظاهر تنها صدور مدارک شناسایی و هویتی است  اما در کنار صدور این مدارک ها آمار و اطلاعات جمعیتی هر منطقه مشخص و در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت می شود که نهادهای مختلف دولتی برای ارائه خدمات به این آمار و ارقام نیاز دارند. به همین دلیل به روز بودن آمار و اطلاعات تاثیر مستقیم بر هر چه بهتر شدن عملکرد این دستگاه‌ها دارد.

خبرنگار میلاد لارستان برای اطلاع بیشتر از ارائه خدمات اداره ثبت احوال، به سراغ حسن شفیعی مسئول این اداره در لارستان رفته است که متن این گفت و گو را در زیر می خوانیم:

میلاد لارستان:  وقایع حیاتی که در ثبت احوال ثبت می شود، شامل چه چیزهایی است؟

شفیعی: وقایع حیاتی چهارگانه شامل اطلاعات مربوط به ولادت،  فوت، ازدواج و طلاق است.

میلاد لارستان:  حداکثر زمان قانونی برای اعلام وقایع حیاتی چقدر است؟

شفیعی: حداکثر زمان قانونی برای اعلام تولد نوزادان ۱۵ روز و برای وفات ۱۰ روز است.

میلاد لارستان:  ثبت به موقع اطلاعات وقایع حیاتی چه تأثیری دارد؟

شفیعی: باید همه مردم و مسئولین آگاه باشند که اگر این اطلاعات درست و به موقع به دست ما برسد، ثبت و انتشار آمارهای جمعیتی دقیق و به روز خواهد شد که در نتیجه استفاده کاربردی هم برای دیگر نهادهای دولتی و موسسات خواهد داشت از طرفی ثبت و انتشار آمار در زمینه وقایع حیاتی مستلزم همکاری نهادهای مرتبط با ثبت احوال در زمینه اعلام آمارهای حیاتی بخصوص شبکه بهداشت، شوراها و دهیاران، فرمانداری، بیمارستان‌ها، دفاتر ازدواج و طلاق و آرامستان هاست و انتظار می رود که اطلاعات مربوط به وقایع حیاتی را به موقع به این نهاد ارائه دهند تا در جهت ثبت این اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

باید توجه داشت که هرچقدر این اطلاعات به روز و صحیح باشد، مستند خیلی خوبی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری دیگر نهادها خواهد بود.

میلاد لارستان: نقش وقایع حیاتی در  زمینه ثبت  و تکمیل آمارهای جمعیتی چیست ؟

شفیعی: اهمیت این موضوع تا جایی است که سازمان ملل دهه ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را دهه ثبت و آمار حیاتی نامگذاری کرده و در واقع این آمارها مبنا و اساس تحولات و آمار جمعیتی در کشور است و پوشش همگانی و کامل ثبت این رویدادها مبنای برنامه‌ریزی و تصمیم گیری های کلان در خصوص تخصیص منابع، توزیع عادلانه امکانات و رفاه اجتماعی خواهد بود.

میلاد لارستان:  تاکنون در زمینه ثبت نام کارت ملی هوشمند چه اقدامی در لارستان شده است؟

شفیعی: تاکنون بیش از ۶۰ درصد  جمعیت واجد شرایط شهرستان لارستان کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند و قریب به ۴۰ درصد هنوز ثبت نام نکرده اند که این ۴۰ درصد شامل افرادی که در خارج از کشور به سر می‌برند، سالمندان، افرادی که به هر نحوی دارای مشکل هستند و در روستاها به سر می برند، عشایر و  غیره است.

میلاد لارستان: کارت های ملی قدیمی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

شفیعی: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال جاری اعتبار خود را از دست می دهند که به همین جهت باید مجموعه افرادی که در خارج از کشور به سر می برند و همچنین افرادی که تا الان به هر دلیلی موفق به ‌ثبت نام نشده اند، نسبت به ثبت نام و دریافت این کارت اقدام کنند.

میلاد لارستان:  چرا مردم باید کارت ملی هوشمند داشته باشند؟

شفیعی: کارت ملی هوشمند در راستای منافع عمومی افراد تعریف شده و منابع خدمات دهی دولت براساس همین کارت ملی است. زیرا به وسیله کارت ملی هوشمند اطلاعات افراد کامل و به روز جمع آوری و نگهداری می شود. از طرفی تمام افراد بالای ۱۵ سال جامعه بدون استثناء باید کارت ملی هوشمند داشته باشند و در این مورد باید به طور کامل اطلاع رسانی شود.

میلاد لارستان:  نقش شوراها و دهیاران در زمینه  ثبت نام کارت ملی هوشمند برای افراد سایر مناطق چیست؟

شفیعی: علاوه بر دفاتر پیشخوان و پست بانک در شهر لار که در کنار ثبت احوال کار ثبت نام و صدور و تحویل کارت ملی هوشمند را انجام می دهند، جهت سهولت ثبت نام برای روستاییان و شهروندان در این راستا یک پایگاه ثبت‌نام سیار در لارستان تشکیل شده است که از شوراها و دهیاران بخش ها و روستاهای شهرستان لارستان تقاضا می شود چنانچه افرادی در روستاها هستند که هنوز موفق به ثبت نام و اخذ کارت ملی نشده‌اند این موضوع را به ثبت احوال اعلام کنند تا گروه ثبت نام سیار در محل مستقر شده و این مهم انجام شود.

انتظار داریم مسئولین محلی استقبال و پیگیری در این زمینه داشته باشند، زیرا این خدمات عمومی و حقوق تمام افراد جامعه است و با توجه به این همه امکانات و زیرساخت ها نباید هنوز جمعیت بالغ بر ۴۰ درصد در منطقه لارستان فاقد کارت ملی هوشمند باشند.

میلاد لارستان:  وضعیت رشد جمعیت و فرزندآوری در شهرستان لارستان چگونه است؟

شفیعی:  در این زمینه باید گفت با توجه به اینکه یکی از چالش های روز کشور این است که تمایل خانواده ها به فرزندآوری و تولد فرزند کمتر شده است در نتیجه شهرستان لارستان نیز از این قضیه مستثنا نبوده و این آمار نسبت به سالهای گذشته  رو به کاهش بوده است. این امر در درازمدت منجر به پیری جمعیت و مشکلات اجتماعی می گردد.

میلاد لارستان:  انتخاب اسامی برای فرزندان در لارستان در سال جاری چگونه بوده است؟

شفیعی: در زمینه اسامی مورد علاقه برای دختران در لارستان، خانواده ها همچنان اسامی مذهبی را بیشتر مورد توجه قرار داده اند و اسامی فاطمه، زهرا و مریم برای دختران در صدر قرار دارد هر چند  که اسامی اصیل ایرانی  نیز در کنار اسامی مذهبی رو به رشد و مورد اقبال است.‌ همچنین در پسران معمولا اسامی با پیشوند «امیر» نظیر نام های امیر حسین، امیرعلی و امیر محمد در لارستان پیشتاز هستند.

خبرنگار: سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین