چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

تجهیز ۶۰ پایگاه سلامت و خانه بهداشت به دستگاه «لیپیدپرو»

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان از تجهیز ۶۰ پایگاه سلامت و خانه بهداشت به دستگاه «لیپیدپرو» خبر داد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم…

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان از تجهیز ۶۰ پایگاه سلامت و خانه بهداشت به دستگاه «لیپیدپرو» خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، دکتر وحید یگانه معاون بهداشتی دانشکده با بیان اینکه یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در ایران مشکلات قلبی و عروقی است اظهارداشت: از سال گذشته انجام “خطرسنجی سکته قلبی و مغزی” برای همه افراد بالای ۳۰ سال ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: خطر سنجی به این معناست که افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به پزشک خود سوالاتی را پاسخ داده و آزمایش‌هایی را دریافت می‌کنند و قند خون و کلسترول تام آن ها اندازه گیری می شود.

سجاد شرفی مدیرگروه واحد پیشگیری و مراقبت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی نیز در این باره اظهارداشت: گروه افراد بالای ۳۰ سال که برای خطرسنجی مشخص شده اند از جمعیت بالایی برخودارند واین موضوع ارجاع این افراد به آزمایشگاه را با مشکلاتی همراه میکند.

وی با اشاره به بُعد مسافت ساکنان برخی از روستاها نسبت به آزمایشگاه‌ها افزود: گرچه انجام خطرسنجی به صورت رایگان انجام می‌شود اما هزینه‌های جانبی از جمله طی مسافت زیاد و احتمال نداشتن نوبت کافی برای انجام آزمایش در آزمایشگاه مشکلاتی را به وجود می آورد که معاونت بهداشتی دانشکده برای آن چاره‌ای اندیشیده است.

شرفی با بیان اینکه ۶۰ خانه بهداشت و پایگاه سلامت در منطقه وجود دارد گفت: همه این پایگاه ها و خانه های بهداشت به دستگاه “لیپید پرو” مجهز شده‌اند تا افراد مشمول خطرسنجی بتوانند در نزدیک ترین واحد ارائه دهنده خدمات بهداشتی نسبت به محل سکونت خود، آزمایشات لازم را انجام داده و فورا نتیجه آن را ببینند.

وی با اشاره به اینکه کار با این دستگاه بسیار آسان بوده و تنها با یک روز آموزش می توان با آن کار کرد خاطرنشان کرد: با تجهیز مراکز به این دستگاه هم افراد در لحظه می توانند آزمایش های لازم را انجام دهند و هم فشار کاری زیاد به کارکنان آزمایش گاه‌ها وارد نمی شود و با توجه به حضور خانه های بهداشت در روستاها از رفت و آمد و هزینه های جانبی نیز کاسته شده است.

مدیرگروه واحدپیشگیری و مراقبت بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: در فرآیند خطرسنجی پس از انجام آزمایش افراد به سطوح مختلف به لحاظ خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی تقسیم می شوند و برای هرکدام تدابیری اندیشیده می شود.

وی افزود: احتمال سکته در افراد به گروه‌های زیر ده درصد، بین ۱۰ تا ۱۹ درصد،۲۰ تا ۲۹ درصد و ۳۰ درصد به بالا دسته بندی می شود و برای افرادی که در گروه آخر قرار می گیرند اقدامات مداخله ای بیشتری انجام می شود.

شرفی با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی لارستان از معدود دانشگاه‌هایی است که دستگاه لیپیدپرو را در این سطح تهیه و بین مراکز توزیع کرده گفت: سالانه نزدیک به ۴۰ هزار نفر باید در منطقه خطرسنجی شوند که با خرید دستگاه‌های لیپیدپرو که در مجموع ۲۰۰ میلیون ریال بابت آن هزینه شده این کار آسان می شود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین