شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 50 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

زنجیره ناقص تجارت در لارستان/گمرک لارستان در انتظار صدور مجوز واردات

صادرات و واردات دو حلقه مکمل در فعالیت های تجاری و گمرکی در عرصه اقتصادی است که متأسفانه با وجود سابقه طولانی گمرک لارستان، فراهم بودن فضایی کافی و همچنین…

صادرات و واردات دو حلقه مکمل در فعالیت های تجاری و گمرکی در عرصه اقتصادی است که متأسفانه با وجود سابقه طولانی گمرک لارستان، فراهم بودن فضایی کافی و همچنین وجود نیروی انسانی فعال در داخل و خارج از کشور در این شهرستان، متأسفانه هنوز مجوزی برای واردات کالا در کنار امر صادرات در گمرک لارستان وجود ندارد و این مهم همچنان چشم انتظار نگاه دلسوزانه مسئولان در سطوح مختلف است.

به گزارش میلاد لارستان صادرات و واردات ۲ واژه کلیدی در دنیای مبادلات تجاری و اقتصادی محسوب می شوند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند. شهرستان لارستان با توجه به مستندات تاریخی از گذشته تاکنون به دلیل مراودات مردمش با کشورهای مختلف دارای تجاری بزرگ و محلی برای ورود و خروج کالا به داخل و خارج از کشور محسوب می شود.

هرچند در حوزه های مختلف اقداماتی انجام شده اما بی توجهی یا غفلت از پتانسیل های متنوع لارستان در زمینه اقتصادی، باعث شده تا آنگونه که شایسته و بایسته است، این شهرستان نتواند از این ظرفیت ها بهره لازم را ببرد.

یکی از این جنبه، توجه به مقوله صادرات و واردات کالا است. چراکه اشتغال دهها هزار نفر از مردم لارستان در کشورهای حوزه خلیج فارس، اتصال لارستان به بنادر مختلف از جمله بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمیر، بندر آفتاب،  نزدیکی به جزایر تجاری و گردشگری قشم و کیش، بهره مندی از صنعت هوانوردی و فرودگاه بین المللی و غیره می تواند اهرم مناسبی برای سرمایه گذاری تجاری و اقتصادی در منطقه لارستان باشد.

بنا به مصاحبه مهرماه سال جاری رئیس اداره گمرک لارستان با رسانه ها از لحاظ ریالی میزان صادرات از لارستان در ۴ ماه نخست سال ۹۷ بیش از ۱۰ میلیارد ریال بوده که به لحاظ ریالی رشد ۹۰ درصدی و از لحاظ ارزی رشد ۴۷ درصدی را نشان می دهد.

محمدرضا امینی می گوید: در ۴ ماهه نخست سال جاری به میزان ۱۵هزار و ۲۱۶ تن کالا صادر شده که ۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

این آمار فقط مربوط به صادرات کالا از گمرک لارستان و متأسفانه با وجود شاخصه های متعدد، هنوز مجوزهای لازم برای ورود به عرصه واردات کالا به گمرک این شهرستان تعلق نگرفته است.

رئیس اداره گمرک لارستان با اذعان به اینکه پیگیری ها برای استقرار باسکول با توجه به آماده بودن مکان در گمرک لارستان در حال انجام است، تصریح کرد: برای صدور مجوز واردات کالا در گمرک لارستان نیاز به امکانات خاص است که برای فراهم سازی زیرساخت ها تلاش می کنیم و امید می رود با پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری لارستان این مهم صورت پذیرد.

در آبان ماه سال جاری نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی موضوع اعطای مجوز واردات گمرک لارستان و همچنین استقرار گمرک در منطقه ویژه ی اقتصادی این شهرستان را مطرح کرده بود که هر دو مورد با نظر مساعد به معاون وزیر و رئیس گمرک کشور ارجاع داده شده است و انتظار می رود با پیگیری مسئولان اجرایی در سطح استان و شهرستان این موضوعات به نتایج مطلوب برسد.

مدیرکل گمرک فارس نیز در بهمن ماه سال گذشته و در آئین بهره‌برداری از پروژه ساختمان جدید اداره گمرک لارستان در سخنانی گفته بود: از مردم و مسئولین محلی لارستان تقاضا داریم که با توجه به امکانات مختلفی که در این شهرستان مانند فرودگاه بین‌المللی قرار دارد در توسعه تجارت بیشتر قدم بردارند، زیرا از قدیم مردم لارستان درزمینهٔ تجارت فعالیت داشته‌اند و از طرفی ما نیز درزمینهٔ تولید و اشتغال تلاش خود را بکار بسته‌ایم تا مشکلات را حل کنیم.

خداداد رحیمی بابیان اینکه گمرک لارستان درزمینهٔ صادرات و مسافری هم‌اکنون در حال فعالیت است اما در صورتی که استقبال خوبی صورت گیرد و عملکرد گمرک مثبت ارزیابی شود درزمینهٔ ترانزیت داخلی و خارجی و واردات نیز می‌توان امتیازاتی را اخذ کرد، گفته بود: اگر قرار است که بحث واردات نیز به گمرک لارستان داشته باشیم باید درزمینه های مختلف مردم و مسئولین عملکرد مثبت از خود نشان دهند تا بتوانیم ما نیز در جهت اخذ مجوزها قدم برداریم.

اکنون و با بازخوانی رشد آماری صادرات کالا به لحاظ وزن و ارزآوری گمرک لارستان، وقت آن است که مدیرکل گمرک استان فارس به وعده اخذ مجوزهای لازم در زمینه واردات کالا عملی کند.

در مهرماه سال گذشته حسام آسوده یکی از فعالان اقتصادی لارستان در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم از فراهم نبودن شرایط واردات کالا گلایه کرده بود و معتقد است: واردکنندگان لارستانی مجبور هستند از طریق شیراز یا بندرلنگه برای واردات اقدام کنند و کالاهای خود را در انبارهای این دو شهر قرار دهند.

به گفته وی این امر علاوه بر هزینه زیادی که برای واردکننده دارد، سبب می‌شود فرصت‌های شغلی زیادی در لارستان از بین برود اما فعال شدن انبارهای گمرک لارستان نه تنها واردات بلکه صادرات نیز رونق بیشتری می‌گیرد.

این فعال اقتصادی معتقد است که اقتصاد لارستان با این شیوه به بن‌بست می‌خورد چراکه امکان باربری هوایی ( کارگو) در لارستان با وجود فراهم بودن شرایط امکان‌پذیر نیست و در بحث واردات نیز شرایط فراهم نشده است.

به گفته وی از تعداد ۱۵ نفری که در لارستان کارت بازرگانی داشتند در حال حاضر تنها ۳ نفر فعال هستند و مابقی یا کارت خود را باطل کردند یا اینکه دیگر فعالیتی در زمینه تجارت ندارند.

فرماندار ویژه لارستان در بهمن ماه سال گذشته در آئین بهره‌برداری از پروژه ساختمان جدید اداره گمرک این شهرستان در سخنانی گفته بود: با توجه به حضور تقریبی ۱۵۰ هزار لارستانی خارج از کشور، می توان در این زمینه در لارستان بخوبی عمل کرد و خواستار توجه به ظرفیت های گمرک لارستان، از لحاظ چارت سازمانی کامل و از طرفی ارتقاء آن به معاونت مدیرکل شده بود.

هرچند برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش واردات سبب رواج فرهنگ مصرف‌گرایی می‌شود اما برخی در مقابل عقیده دارند که برای جهش در اقتصاد و صنعت واردات نقش مهم و کلیدی دارد. فعالان اقتصادی لارستان نیز عقیده دارند که با تکمیل ساختمان گمرک و فراهم شدن بستر واردات در این حوزه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم زیادی انجام می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، در بهمن ماه سال گذشته ساختمان گمرک لارستان پس از وقفه ای نزدیک به ۸ سال با ۲ انبار، اتاق اداری و انتظامات به متراژ هر انبار ۷۰۰ مترمربع و محیط اداری آن ۶۵۰ مترمربع به بهره برداری رسید و در مجموع مساحت کل زمین اختصاص‌یافته به این پروژه۳ هکتار است.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین