جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

حوادث جبران ناپذیر چهارشنبه سوری را جدی بگیریم!!

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت اجتماعی دانشکده علوم پزشکی لارستان درخصوص حوادث چهارشنبه سوری گفت: والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه ‌سوری، نقش مهمی دارند. آنها می‌توانند کودکان و…

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت اجتماعی دانشکده علوم پزشکی لارستان درخصوص حوادث چهارشنبه سوری گفت: والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه ‌سوری، نقش مهمی دارند. آنها می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کنند و به آنها بفهمانند که در مقابل مواد محترقه و منفجره، چقدر آسیب‌پذیرند.

فرانک صادقی خرمی اظهار داشت: بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می‌تواند سودمند باشد و بچه‌ها را هوشیارتر کند. این هشدارها حتی اگر تکراری باشند، خالی از فایده نیستند. والدین می‌توانند با توجه به توصیه‌های زیر و به کار بستن آنها احتمال بروز حوادث تلخ چهارشنبه سوری را کاهش دهند:

– بیشتر کودکان، معمولا به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند اما این مواد، به دلیل درجه آتش‌گیری پایین، معمولا زود مشتعل می‌شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورند. والدین باید علاوه بر توضیح عوارض این مواد آتش‌زا، با نظارت دقیق بر پول توجیبی کودکان و نحوه هزینه‌کرد آن در این ایام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش‌زا را از دسترس آنها خارج کنند.

– چهارشنبه‌سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است و به همین دلیل، ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می‌توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها امن‌تر شود.

– یکی از راه‌های امن‌سازی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی‌مان را به آنها یادآوری کنیم. اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید حداقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.

– کبریت و مواد آتش‌زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال آن در محیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره اندازد.

– در پایان شب، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید و حتما برای این کار، حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از این مدت، آنها را در یک سطل آب بریزید و دور بیندازید. قبل از ترک محل، حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین