شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۲ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

حوزه علمیه لارستان پیش‌رو در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با تاکید بر رسالت سنگین حوزه‌های علمیه در تحقق گام دوم انقلاب از تلاش حوزه علمیه لارستان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی،…

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با تاکید بر رسالت سنگین حوزه‌های علمیه در تحقق گام دوم انقلاب از تلاش حوزه علمیه لارستان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و جهادی در راستای عملی کردن منویات رهبری انقلاب خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، حوزه‌های علمیه از مراکز علمی مهم در هر نقطه‌ای از این مرز و بوم به‌شمار می‌آید که همواره منشأ شکوفایی و تحولات آن منطقه در طول اعصار مختلف بوده است. نقش حوزه‌های علمیه در رشد، بالندگی و توسعه شهرها غیر قابل انکار بوده به‌نحوی‌که نه تنها رشد معنوی بلکه رشد علمی و فرهنگی آن جامعه مدیون وجود عالمانی است که از این حوزه‌ها برخاسته و منشأ توسعه و تحولات عظیم فکری شدند.

استان فارس نیز از دیرباز مهد پرورش عالمان بزرگی بوده که مجاهدت‌های آنان در طول دوره‌های مختلف؛ از تربیت دینی و انقلابی مردم تا مبارزه با طاغوتیان زمان و مجاهدت در برابر ظلم و جور بیگانگان سرآمد بوده‌اند.

لارستان نیز از جمله شهرهایی است که نقش علمای برجسته آن زبانزد خاص و عام بوده به‌نحوی که این دیار به‌واسطه ورود آیت‌الله مجاهد سید عبدالحسین نجفی لاری به‌عنوان نخستین خاستگاه حکومت اسلامی مطرح است.

وجود علما و روحانیون بزرگی که هر کدام از آن‌ها نقطه عطف تحولات منطقه و حتی کشور بوده‌اند نشأت گرفته از مراکز علمی و فقهی مهم با برخورداری از اساتید و عالمان فرهیخته در این شهر بوده که راه و مسیر آن‌ها همچنان در لارستان تداوم دارد.

به‌منظور بررسی نقش حوزه علمیه علی بن ابی‌طالب(ع) لارستان در معرفت‌افزایی مردم و پرورش طلاب فرهیخته در گفت‌وگویی تفصیلی پای صحبت‌های معاون آموزش این حوزه نشسته که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

آسیب‌شناسی تحصیلی

حجت‌الاسلام سید عبدالرسول موسوی با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان در سال گذشته، اظهار داشت: این حوزه در سال ۹۷ در تمام زمینه‌ها فعالیت چشمگیری داشته و آثار بسیار خوبی از خود به‌جا گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در بُعد آموزشی حداقل هر طلبه در طول شبانه‌روز ۶ تا ۷ ساعت فعالیت آموزشی دارد، افزود: این فعالیت‌ها از حضور در کلاس درس تا مطالعه و مباحثه دروس بوده است.

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با اشاره به اینکه در سال جدید تحصیلی با آسیب‌شناسی‌های انجام شده و با مشورت مدیریت حوزه ۲ کلاس درس جدید راه‌اندازی شده است، افزود: «تجزیه و ترکیب» ویژه طلاب سطح یک و «مبانی اخلاق اسلامی» از جمله کلاس‌های فوق‌العاده بوده که مورد استقبال طلاب واقع شده است.

وی ادامه داد: همچنین یک دوره علمی لجنه ادبیات عرب نیز با حضور ۱۵ نفر از طلاب سطح یک برگزار شده که شرکت‌کنندگان در این دوره به صورت تخصصی و با فرصت مناسب در حال یادگیری مسائل تخصصی هستند.

یک حرکت جهادی

موسوی با اشاره به حرکت فرهنگی «کاروان سفیران‌نور» توسط طلاب و روحانیون حوزه علمیه لارستان، گفت: این برنامه فرهنگی و مذهبی در راستای دغدغه و مطالبه جدی مقام معظم رهبری و با حضور مسوولان فرهنگی و ۴۰ نفر از برادران و خواهران انقلابی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب این طرح هر ۲ هفته یا یک‌ماه یک‌بار در یکی از روستاهای شهرستان حضور یافته و برنامه‌های آموزشی، مشاوره و مسابقه ورزشی برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

معاون آموزشی حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان ادامه داد: در سرکشی به روستاها ضمن دیدار با اهالی و تجلیل از مقام شهدای روستا، کلاس‌های آموزشی خانه‌داری، تربیت فرزند و … ویژه بانوان خانه‌دار برگزار می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه همچنین در قالب طرح سفیران نور به خانواده فقرا و محرومان روستا سرکشی و یک بسته اقلام مورد نیاز با رعایت شأن اهل منزل به آن‌ها اهدا می‌شود، گفت: اقامه نماز جماعت ظهر و عصر همراه با سخنرانی و اهدای جایزه به بچه‌های حاضر در مسجد، موذن، مکبر و امام جماعت از برنامه‌های این طرح است.

وی برگزاری جنگ فرهنگی با حضور خانواده‌ها و اجرای برنامه‌هایی همچون شعر و مقاله‌خوانی، اجرای سرود و نمایش، سخنرانی مذهبی و اعطای لوح تقدیر و هدیه به پنج برادر و پنج خواهر به‌عنوان جوان موفق روستا(برترین‌های صنعت،کشاورزی، حفظ قرآن، پذیرفته شدگان دانشگاهی با رتبه ممتاز و …) را از دیگر برنامه‌های کاروان سفیران نور در سفر به روستاها عنوان کرد.

موسوی بیان کرد: در سطح شهر نیز تمام نمازهای جماعت مساجد، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها، مدارس، ادارات و نهادها  به همراه برگزاری مراسم‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی و … بر عهده حوزه علمیه و توسط طلاب و روحانیون انجام می‌شود.

توجه به پژوهش‌محوری

وی وجود وحدت و همدلی میان اساتید، طلاب، کادر و مدیریت حوزه را وجه تمایز حوزه علمیه لارستان نسبت به سایر حوزه‌ها دانست که با وجود آن تمام مشکلات مرتفع یا آسان می‌شود.

معاون آموزشی حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با تاکید بر اهمیت پژوهش‌محوری در میان طلاب با اشاره به اینکه حوزه لارستان در سال‌های پیش در بعد پژوهش در جشنواره علامه حلی مقام دوم و در استان  فارس مقام اول را داشته است، گفت: امسال نیز توسط اساتید و معاون پژوهش حوزه برای پژوهش‌های درسی طلاب وقت بسیاری گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای نخستین‌بار تمام پژوهش‌های درسی انجام شده توسط طلاب در حضور ۲ نفر از اساتید و معاونان آموزش و  پژوهش ارائه و موارد نقص و قوت به صورت شفاهی و کتبی به آن‌ها اعلام شده است.

طرحی برای جذب جوانان به سمت حوزه

موسوی با اشاره به لزوم جذب جوانان به سمت حوزه‌های علمیه گفت: اولین و بهترین کار برای جذب جوانان به سمت حوزه‌ها حضور روحانیت در دل مردم است چرا که تا جوانان با روحانیت آشنا نشده و از حوزه‌های علمیه اطلاع نداشته باشند ایجاد شوق و ذوق به سوی حوزه علمیه کم است.

وی ادامه داد: جوان امروز پر از شبهات دینی، اعتقادی، مذهبی و … بوده که با حضور روحانیت در میان جوانان هم حل مشکل انجام شده و هم  راه حل خوبی برای جذب و گرایش آن‌ها به سمت حوزه علمیه است.

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با اشاره به اجرای طرح شهید مسرور به‌منظور جذب نخبگان بسیجی به حوزه علمیه، تصریح کرد: روحانیون لارستانی در مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های شبانه‌روزی باجوانان در ارتباط بوده و روحانیون مستقر و طرح هجرت در روستاها برای جذب نخبگان از نظر دینی و استعداد تحصیلی اقدامات لازم انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: معتقدیم که باید به سمت گزینش نخبگان مذهبی و استعداد تحصیلی و تشویق آن‌ها به سوی حوزه‌های علمیه رفت.

لزوم توجه به قرآن و نهج‌البلاغه

موسوی در پاسخ به این سوال که جای چه اموری در حوزه‌های علمیه خالی است، گفت: با ورود حضرت آیت‌الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه علمیه کشور قدم‌های خوبی برداشته شده و دعا می‌کنیم خداوند متعال برای پیشبرد برنامه‌ها و نیل به اهداف به وی توفیق عنایت کند اما از مسائلی که باید فکر اساسی به حال آن شود توجه بیشتر به مباحث قرآن کریم و نهج‌البلاغه است.

به اعتقاد وی لزوم فراهم شدن زمینه ادامه تحصیل مدیر، کادر و اساتید حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها از مواردی است که جای خالی آن در حوزه‌ها احساس شده به‌نحوی‌که هر کس وارد شهرستان می‌شود از تحصیل دور و در واقع امکان ادامه تحصیل برایش وجود ندارد.

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با تاکید بر لزوم ارزیابی اساتید و دانش‌افزایی اساتید حوزه‌ها، عنوان کرد: اقدام اساتید و طلاب برای تالیف کتب نیز کم شده که این هم می‌طلبد برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه انجام شود.

پرورش استاد

وی بهره‌مندی از اساتید خوب و بها دادن به طلاب را از ویژگی‌های حوزه علمیه لارستان برشمرد و گفت: به عنوان مثال ما در حوزه تمرین تدریس داریم  تا از طلاب فاضل و علاقه‌مند به تدریس استفاده کرده تا پایه درسی طلاب پایه پایین‌تر قوی شود.

موسوی ادامه داد: این یک برنامه بسیار عالی بوده که پیش از این نیز در حوزه‌های علمیه انجام می‌شده است.

تحصیل ۴۵۰ طلبه

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۶۰ نفر طلبه و استاد در سه سطح دوره حضوری در لارستان فعالیت دارند، گفت: ۱۷۰ نفر نیز در سطح ۲ و سه آموزش مجازی و در مجموع نزدیک به ۴۵۰ طلبه در دو دوره حضوری و آموزش مجازی در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

گام دوم انقلاب و رسالت سنگین حوزه

معاون آموزش حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) لارستان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین وظایف طلاب و روحانیون در این بیانیه، اظهار کرد: ابتدا باید محورهایی که در بیانیه گام دوم توسط رهبری انقلاب بیان شده را شناخت و سپس مورد ارزیابی قرار داد و در آخر برای عموم مردم تبیین و تشریح کرد که در همه این مراحل وظیفه سنگین بر دوش حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه از موارد مورد تاکید رهبری در این بیانیه «حرکت جهادی» است که حوزه علمیه در خط مقدم این حرکت عظیم قرار دارد، گفت: همچنین از محورهای مهم این بیانیه معنویت و اخلاق است که در بحث اخلاق، حوزه باید پژوهش جامع و بازنگری دقیق انجام دهد و از طرف دیگر جامعه امروز ما نیاز به روحانیون متخلق به اخلاق حسنه دارد که اثرگذاری این افراد بر جامعه و افراد بسیار زیاد است.

موسوی اذعان کرد: در هر حال هر چند که این بیانیه مختص حوزویان نیست بلکه تمام اقشار جامعه و به ویژه جوانان را در بر می‌گیرد اما در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب رسالت سنگین بر عهده حوزه‌های علمیه است.

گفت‌وگو از مهدی رحمانیان

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین